ثبت بیش از ۴۴۰۰ مورد تماس تلفنی با خط ۱۴۸۰ ناشی از کرونا ویروس در بهزیستی آذربایجان غربی

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان غربی گفت: از زمان شیوع کرونا بیش از ۴۴۰۰ مورد تماس تلفنی با خط ۱۴۸۰ در بهزیستی استان ثبت شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان آذربایجان غربی، دکتر سعید فریور به همراه معاون پیشگیری این اداره کل در بازدید از مرکز مشاوره ۱۴۸۰ با بیان اینکه با شیوع کرونا ویروس در کشور شاهد افزایش اضطراب و تنش های روانی در بین عموم هستیم که در همین راستا مشاوران و روانشناسان بهزیستی استان از ۸ صبح تا ساعت ۲۴ شب آماده پاسخگویی به تلفن هم استانی های عزیزهستند، خاطر نشان کرد: مدیریت استرس، رسیدگی به فضای روانی و اجتماعی جامعه در برابر بحران ایجاد شده در کنار مراقبت های بهداشتی برای حفاظت جسم از کروناویروس، یکی از اصل هایی است که مدنظر بهزیستی قرار گرفته است.

وی با اشاره به تعداد مشاوره ارائه شده توسط خط ۱۴۸۰ در استان افزود: از زمان شیوع کرونا ۴۴۴۶ مورد با این خط تماس گرفته شده همچنین تعداد تماس ناشی از اضطراب و استرس کرونا ثبت شده نیز ۱۳۰۰ مورد است.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان غربی به خدمات خط ۱۴۸۰ این سازمان اشاره کرد و با بیان اینکه خط ۱۴۸۰ بهزیستی در سه شیفت، و در روزهای تعطیل خدمات مشاوره ای می دهد و مشاوران بهزیستی به کمک روان مردم آمده اند تا هم آرامش برای آنان ایجاد کنند و هم مستقیم و غیرمستقیم با روش های مختلف، مدیریت بحران و هیجان را بیاموزند، تصریح کرد: مشاوران این مرکز شیوه های مواجهه فردی و جمعی با تنش بیماری کروناویروس را آموزش می دهند و راهنمایی می کنند تا مردم در فضایی آرام تر، این روزها را پشت سر بگذارند و مدیریت هیجان فردی و گروهی را نیز می توانند در طی این تماس ها و دریافت مشاوره ها، بیاموزند. 

وی ادامه داد: مشاوران به خانواده هایی که فرزندان کوچک دارند نیز می آموزند که چگونه صحبت کنند، چگونه رفتار کنند تا این کودکان دچار زخم های روحی و روانی نشات گرفته از رفتارهای نامناسب والدین در مقابل کروناویروس قرار نگیرند.

فریور با تاکید بر اینکه در کنار مراقبت های بهداشتی برای حفاظت سلامت  جسمی از ویروس کووید ۱۹ ، حفظ آرامش و مدیریت استرس در برابر بحران ایجاد شده توسط این ویروس بسیار مهم است، یادآور شد: خط ۱۴۸۰ در همه شهرستان‌ها و روستاهای استان قابل دسترسی است، این خط در خصوص مسائل مختلف از جمله کودکان و نوجوانان، مسائل تحصیلی، تربیتی، خانوادگی، ازدواج و... به افراد ارائه مشاوره می‌دهد و در حال حاضر بصورت ویژه مشکلات روانشناختی مثل استرس و اضطراب  در زمینه ویروس کووید ۱۹ اقدام می نماید.

وی در ادامه به روند فعالیت و خدمات ارائه شده توسط این سامانه گفت:  با افزایش و شیوع  بیماری کروناویروس استرس و نگرانی نیز در افراد افزایش یافته و  افراد معمولاً در مورد خود، خانواده، سالمندان و فرزندان خود احساس نگرانی زیادی را می کنند. مشاوران و روانشناسان خط صدای مشاوره، به افراد اطلاعات پزشکی ارائه نمی‌دهند، اما سعی می کنند مدیریت استرس، کاهش اضطراب و نگرانی را به آنها بیاموزند.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان غربی همچنین از راه اندازی سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی با غربالگری سیستماتیک افراد در مشکلات استرس ، اضطراب و افسردگی در بحران ویروس کرونا خبر داد و گفت: شیوع ویروس کرونا سبب ایجاد استرس، اضطراب و افسردگی ناشی از انتشار این ویروس در بین اقشار مختلف جامعه شده است و عدم مداخله به موقع می تواند باعث مشکلات متعدد روانشناختی دیگر شود که در این راستا هم استانی های عزیز می توانند برای مشاهده و استفاده از این سامانه به آدرس corona.behzisti.ir مراجعه نمایند.
 
مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: هم استانی های عزیز می توانند با مراجعه به سامانه خودارزیابی روانشناختی، ضمن ارزیابی خود و خانواده از توصیه های علمی متناسب با شرایط روانشناختی بهره مند شده و در صورت نیاز به مراکز تخصصی روانشناختی ارجاع داده شوند.

وی خواستار بهره گیری از ظرفیت و مشارکت اصحاب رسانه و جراید، پایگاههای اطلاع رسانی و رسانه های خبری در شبکه اجتماعی استانی و معرفی گسترده سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی شد و تصریح کرد: این امر کمک شایانی در بازسازی و ارتقای وضعیت روانی افراد در معرض آسیب خواهد نمود.

گفتنی است در پایان بازدید مدیرکل بهزیستی استان با اهدا لوح تقدیر از زحمات روانشناسان مرکز قدردانی نمود.

کد خبر 15544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد