انجام کمیسیون ICF برای تشکیل پرونده معلولین ضروری است 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: تمام خدماتی که بهزیستی به افراد دارای معلولیت ارائه می دهد بر اساس تشخیص کمیسیون ICF  و مدارک پزشکی صورت می پذیرد و پس از تایید شرایط پذیرش پرونده تشکیل و مددجو می تواند براساس درجه بندی سطح معلولیت  از حمایت های توانبخشی سازمان طبق دستورالعمل بهره مند گردد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو شرایط عمومی برای تشکیل پرونده را عدم حمایت و تحت پوشش قرار داشتن در سایر نهادها و دستگاههای های حمایتی، ارائه مدارک  لازم جهت تشکیل پرونده و تشخیص مددکار سازمان عنوان کرد.

وی افزود : در صورتیکه توانخواه قبل از تشکیل پرونده در شهرستان محل سکونت از شهر و یا استان دیگری منتقل شده باشد ابتدا از شهر مبدأ استعلام بعمل آمده و سپس مراحل بعدی صورت می پذیرد.

وی بیان کرد: افراد دارای معلولیت ذهنی، جسمی حرکتی، ضایعه نخاعی، کم شنوا و ناشنوا، کم بینا و نابینا، سالمندان، بیماران روانی مزمن، افراد دارای اختلال طیف اتیسم، افراد مبتلا به اختلالات دهان و بلع و یا افراد چندمعلولیتی می توانند از مراکز روزانه توانبخشی تحت نظارت بهزیستی خدمات دریافت کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۳ مرکز روزانه، حرفه آموزی و کارگاههای تولیدی حمایتی در سطح استان جهت ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت فعالیت دارند،  گفت: بیش از ۵۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت به صورت روزانه  از خدمات این مراکز استفاده می کنند.

خدابنده لو خاطرنشان ساخت: در این مراکز توسط تیم متخصصان توانبخشی، با همکاری فرد دارای معلولیت و خانواده وی، برنامه ای آموزشی وتوانبخشی متناسب با نوع و شدت معلولیت فرد تنظیم وتوسط متخصصان مذکور و مربیان آموزش دیده در بازه زمانی مشخص ارائه می شود.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج اجرای برنامه، نحوه ادامه روند اقدامات مرکز مشخص می شود. در این مراکز عموما وسایل و تجهیزات توانبخشی موجود بوده و خدمات در قالب یک بسته دربرگیرنده تمام نیازهای توانبخشی فرد ارائه می شود.

خدابنده لو در خصوص شرایط پذیرش در مراکز شبانه روزی توانبخشی اظهار کرد: افراد دارای اختلال هوشی رشدی زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال، افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی بالای ۱۴ سال، بیماران روانی مزمن شدید و خیلی شدید بالای ۱۵ سال و سالمندان بالای ۶۰ سال می توانند از مراکز شبانه روزی بهزیستی خدمات دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار پرونده در حوزه ی توانبخشی ثبت شده است و بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت و بیماران اعصاب و روان مستمری دریافت می کنند و مابقی افراد از سایر خدمات مددکاری بهره مند هستند.

کد خبر 105736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد