آیا می دانی الان فرزندت کجاست ؟

کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ضمن اشاره به شروع مجدد کارزاررسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان خراسان رضوی، گفت: حضور بیرون ازمنزل نوجوانان بسیار با اهمیت و حساس است و والدین نباید از این موضوع غافل شوند. بیرون ماندن نوجوانان و دیر به خانه آمدن آنها می‌تواند نتیجه اعمال محدودیت‌های والدین در منزل باشد. محدودیت‌های نوجوانان باید عادلانه تعیین شود. گاهی فرزندان حضور در جامعه را به مدرسه ترجیح می‌دهند و والدین حتی از غیبت فرزند خود از مدرسه بی‌اطلاع هستند، یعنی در حقیقت نوجوان از مدرسه و منزل هر دو فرار می‌کند و با این عمل مقررات مدرسه و خانه را زیرپا می‌گذارند و از قوانین متداول اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی پیروی نمی‌کنند.

محبوبه عباس‌زاده لاله افزود: اکثر این کودکان پس از فرار از مدرسه یا دانشگاه با افرادی از همسالان خودشان به رفتارهای غیراجتماعی و...می‌پردازند یا این که بدون هدف معین در خیابان‌ها پرسه می‌زنندکه این مساله نیز دلایل مختلف خود را دارد .دوره نوجوانی سرکشی بی قید و شرطی نوجوانان را در پی دارد. آنها دوست دارند نشان بدهند که مستقل شده‌اند و در جامعه با دوستان‌شان وقت گذرانی کنند. نمی توان جلوی استقلال نوجوانان را گرفت زیرا از همین طریق، آنها آمادگی حضور در اجتماع و پذیرفتن نقش‌های خود در آینده را پیدا  می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید به  دنبال راه‌هایی باشند تا بتوانند روز به روز ارتباط‌شان را با فرزند نوجوان خود بهتر کنند. در دریای هیجان نوجوان، یک فنجان تجربه نهفته است. نمی‌توان با هدف راحتی و خوشی نوجوان را رها وآزاد گذاشت و از طرف دیگر نباید به او سخت گرفت و اجازه هیچگونه اظهارنظری نداد. والدین باید هوشمندانه رفتارهای غلط فرزندان خود را مدیریت کنند. برای بیرون از منزل ماندن فرزند خود محدودیت تعیین کنید ولی نه با پرخاشگری!! دوران نوجوانی، سرکشی بی‌قید و شرطی نوجوانان را در پی دارد. آنها دوست دارند نشان بدهند که مستقل شده‌اند.

کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی افزود: والدین امروزی باید به دنبال آموزش، یادگیری و تقویت مهارت‌های خود باشند و هوشمندانه فرصت‌هایی را پیدا کنند که زندگی خود و فرزندان‌شان را روز به روز بهتر کند و بدانند چه ویژگی‌هایی در نوجوان سبب می‌شود او موفق تر، باانگیزه‌تر و هدفمندتر زندگی کند. والدین باید نگرانی‌های خود را با فرزندان‌شان درمیان بگذارند، درخصوص مسایل کوچک و بی‌ارزش سخت‌گیری نکنند. اگر مساله‌ای برای نوجوان خطر آفرین نیست، به هیچ عنوان با او برخورد نکنند و اجازه دهند تا خودش تصمیم بگیرد وعمل کند.

وی در انتها خاطرنشان کرد: همگی در ایجاد فضایی سالم، امن و دوستانه درخانه، مدرسه  و جامعه برای نوجوانان سهم داریم. والدین بایدکوشا باشند تا فضای تعاملی خوبی را با فرزند خود ایجاد کنند و نسبت به انجام کنترل حمایت‌گرانه  اقدام نمایند تا فرزندان آنها از آسیب‌‎های اجتماعی و اعتیاد دور بمانند.

عباس زاده لاله افزود: خط ملی اعتیاد با شماره 09628با حضور مشاورین ومتخصصین ازساعت 8صبح الی 8شب آماده پاسخگوئی و ارائه مشاوره تلفنی به والدین درخصوص پیشگیری ودرمان اعتیاد اماده خدمت‌رسانی به عموم مردم می‌باشد.

کد خبر 105549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد