۱۹۰ فرد دارای اختلال اتیسم تحت پوشش بهزیستی استان

معصومه میراج:سنین طلایی مداخلات ۲ تا ۵ سال و علائم این اختلال از ۱۸ ماهگی بروز یافته و معمولا در ۲۴ ماهگی قابل تشخیص است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، معاون توانبخشی بهزیستی استان به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی آگاهسازی اتیسم ضمن انتشار پیامی از تحت پوشش بودن ۱۹۰ فرد مبتلا به اختلا اتیسم در استان خبر داد و افزود: اتیسم نوعی اختلال تکاملی که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود و این اختلال در اوایل کودکی آغاز و در کل زندگی فرد به طول می‌انجامد.

دکتر میراج: در حقیقت اختلال طیف اتیسم گروهی از اختلالات هستند که در آن‌ها رشد مهارت‌های اجتماعی مانند زبان، ارتباط و ذخایر رفتاری فرد با تأخیر همراه است یا گاهی انحرافاتی در آن مشاهده می‌شود. کودکانی که مبتلا به این طیف از اختلالات هستند، علاقه شدیدی به طیف محدودی از فعالیت‌های خاص نشان می‌دهند. اغلب آن‌ها در برابر تغییر به‌شدت مخالفت می‌کنند و حساسیت و پاسخ‌دهی مناسبی را نسبت به محیط‌های اجتماعی از خود نشان نمی‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص و مداخلات توانبخشی به هنگام این اختلالات گفت: سنین طلایی مداخلات ۲ تا ۵ سال و علائم این اختلال از ۱۸ ماهگی بروز یافته و معمولا در ۲۴ ماهگی قابل تشخیص است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تاکید کرد: تست غربالگری و تشخیص زودهنگام اتیسم بسیار حیاتی است و به والدین کمک زیادی می کند تا زودتر به آموزش فرزند خود بپردازند. با مراجعه به سامانه غربالگری طیف اتیسم(http://autism.behzisti.net) ضمن کسب اطلاع و آگاهی مراجعه کنندگان به پایگاه های غربالگری و تشخیص استان مرتبط (مراکز روزانه آموزش و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم)، لینک خورده و با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش دیده از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال در کودک خود، مورد سنجش و غربال قرار خواهند گرفت.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اذعان داشت: تعداد ۱۹۰ نفر در رده سنی ۳ تا ۱۷ سال مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و تحت پوشش بهزیستی استان سمنان هستند و دو مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی در شهرستان سمنان و شاهرود برای خدمات به این بیماران فعالیت دارد.

 در پایان: سازمان بهزیستی به عنوان خدمتگزار افراد مبتلا به اختلال درخودماندگی(اتیسم) و خانواده های آنان، وظیفه خود می‌داند جهت ارائه خدمات بهتر به این گروه از توانخواهان در زمینه‌های آموزشی، توانبخشی و حمایتی برنامه‌ریزی و اقدام لازم را به عمل آورد.

کد خبر 105243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد