اولین جلسه شورای توانبخشی مبتنی بر جامعه استان

مدیرکل بهزیستی استان سمنان: تلفیق اجتماعی به این معنا است که افراد دارای معلولیت، هیچ‌گونه جدایی و تفریق عملکردی با سایر شهروندان ندارند و باید در همه‌ی صحنه‌های زندگی اجتماعی حضور داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی ادار کل بهزیستی استان سمنان، اولین جلسه شورای توانبخشی مبتنی بر جامعه استانی با حضور دکتر ابراهیمی مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، دکترمنطقی مدیر کل بهزیستی، دکتر میراج معاون توانبخشی، رعنا سورمه معاون مشارکت های مردمی و نمایندگان جمعی از دستگاه های عضو  در سالن اجتماعات معاونت امور عمرانی استانداری برگزار گردید.

دکتر منطقی در این جلسه ضمن خیرمقدم و تقدیر از برنامه ریزی به جهت برگزاری این جلسه با تاکید بر ۵ مولفه اصلی برنامه مبتنی بر جامعه افزودند: برنامه CBR میخواهد از یک جهت افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی و کم برخوردار شهری به خدمات کلیدی به ویژه در زمینه سلامت، آموزش، تامین معاش، حضور دراجتماع و توانمندسازی دسترسی پیدا کنند و از سوی دیگر با رفع موانع فیزیکی، نگرشی، قانونی سعی دارد تا زمینه‌های مشارکت افراد دارای معلولیت در جامعه فراهم شود. به نحوی که آنها بتوانند مانند سایر افراد جامعه از مزایای توسعه برخوردار شوند و نقش موثری هم در این مهم داشته باشند.

وی از تلفیق اجتماعی به عنوان راهکار بین‌المللی تأیید شده برای حضور فعال و موثر افراد دارای معلولیت در جامعه یاد کردند و گفتند: تلفیق اجتماعی به این معنا است که افراد دارای معلولیت، هیچ‌گونه جدایی و تفریق عملکردی با سایر شهروندان ندارند و باید در همه‌ی صحنه‌های زندگی اجتماعی حضور داشته باشند. اگر افراد دارای معلولیت از جامعه فاصله بگیرند ارتباط گیری با آنها دشوار خواهد شد، استعداد این افراد با حضور در اجتماع شکوفا خواهد شد. لذا تغییر استراتژی های آموزش در تعامل صحیح با این گروه بسیار حائز اهمیت است.

مدیر کل بهزیستی استان در خاتمه اظهارات خود ضمن تشکر از حضور و همکاری، از دستگاه های عضو دعوت کرد برای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری در امر مردمی سازی و بهره مندی از ظرفیت های دولتی در کنار ظرفیت های مردمی در ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات پویا بوده تا با تلاش و مشارکت هم، ایرانی موفق و سربلند داشته باشیم.

سپس مدیر کل امور روستایی استانداری با تاکید بر اینکه پیشرفت روستا زمینه ساز پیشرفت کشور است اظهار داشتند: یکی از رویکردهای جدی دولت سیزدهم توجه به روستاها به عنوان یکی از ارکان مهم تولید و توسعه کشور است، از آنجا که هدف  CBR  نیز رفع موانع و کمک به مردمی سازی است و تجربه نشان داده هر کجا از ظرفیت عظیم نیروی مردمی و نیروهای داوطلب استفاده کرده‌ایم و آنها در میدان بوده‌اند، شاهد موفقیت و سربلندی بوده‌ایم، لذا همه دستگاه ها در اجرای طرح افراد دارای معلولیت و جامعه هدف بهزیستی درروستاها را مورد توجه قرار داده و با بهزیستی همکاری و تعامل شود و تلاش گردد جلسات نتیجه محور و اعضاء ثابت باشند.

در ابتدای این جلسه، معاون توانبخشی بهزیستی استان در خصوص فلسفه، عملکرد، اهداف و مولفه های طرح   CBR توضیحاتی ارائه نموده و در ادامه جلسه نماینده دستگاه های اجرایی ضمن معرفی، نقطه نظرات خود را بیان کردند.

کد خبر 103872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد