در رسانه| مرحله دوم کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در زنجان آغاز شد

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت:‌ مرحله دوم کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با هدف آگاه سازی گروه‌های هدف به ویژه والدین در زنجان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهناز آقاخانی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: این کارزار با هدف پیشگیری اولیه از مصرف مواد اعتیادآور سعی دارد به والدین یادآوری کند که با پیوند قوی بین والدین و فرزندان خطر آسیب های اجتماعی و اعتیاد در خانواده کمتر می شود.

وی با بیان اینکه این کارزار از سال ۹۹ تا کنون در کشور برگزار می‌شود، اظهار داشت: مرحله اول این کارزار امسال از دوم تا ۱۵ آبان اجرا شد و مرحله دوم نیز از ۱۳ تا ۱۸ اسفند ماه جاری برگزار می‌شود.

این مسوول با تاکید بر سن مهم و حساس نوجوانی ادامه داد: والدین نقش کلیدی در پیشگیری از اعتیاد بر عهده دارند و در این میان ارائه اطلاعات دقیق به آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه هماهنگی خوبی با شورای هماهنگی مواد مخدر در پیشبرد برنامه ها انجام گرفته است گفت: برنامه های پیشگیرانه در مکان های عمومی و پرتردد، فضای شهری، فضای مجازی، رادیو، تلویزیون، نصب بنر و سطح شهر با اعضای تیم های اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد ادامه دارد.

آقاخانی افزود: طبق برنامه ریزی انجام گرفته همایش کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد با عنوان "‌ فرزند من " در شهرهای زنجان، ابهر، خدابنده و خرمدره برگزار می‌شود. ‌

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی از سال ۸۰ برنامه متعددی را در راستای پیشگیری از اعتیاد انجام داده است تصریح کرد: طرح "پازک" پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان محلات آسیب پذیر با هدف ارتقای دانش همسران دارای اعتیاد اجرا شده‌ است.

آقاخانی اهداف عملیاتی این کارزار را افزایش دانش والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد و اطلاع رسانی به گروه مخاطب والدین در خصوص توجه به فرزندان ذکر کرد.

وی با بیان اینکه گروه مخاطب این کارزار، والدین و محورِ پیام، شناخت دوست فرزند است، گفت: پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر از طریق خانواده می تواند با پیشگیری و کاهش سایر رفتارهای ناسالم همراه باشد.

آقاخانی تاکید کرد: وجود یک والد آگاه در خانواده بدون شک می تواند نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان ایفا کند و خانواده ها می توانند با تامین نیازهای اساسی، ایجاد فضای امن خانوادگی، راهنمایی و قانونگذاری مناسب و نظارت بر فرزندان، آنان را از رفتارهای مشکل ساز و پر خطر از جمله مصرف مواد و بزهکاری دور نگه دارند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: طی سال جاری در ۱۴۰ محیط شهری، روستایی، آموزشی و محیط کاری با ۲۲۷ تیم ۱۱۲ هزار و ۲۱۷ نفر تحت پوشش‌ برنامه‌های پیشگیرانه قرار گرفتند.

وی به مرکز خط ملی اعتیاد اشاره کرد و گفت: این مرکز به شماره ۰۹۶۲۸ راهنمایی و اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد را انجام می دهد و در صورت نیاز افراد را متناسب با نیازهای خود به مراکز درمان دارای مجوز رسمی ارجاع می دهد.

آقاخانی با بیان اینکه وظیفه بهزیستی درمان اعتیاد نیست بلکه بر پیشگیری تمرکز دارد، افزود: اطلاع رسانی به گروه مخاطب با والدین در خصوص توجه به فرزندان، افزایش دانش والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد و حساس سازی و آگاه سازی از جمله اهداف و راهبردهای این سازمان در این زمینه اعلام شده است.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: اعتیاد فرزندان دلایل مختلفی دارد که اختلافات خانوادگی و فشار دوستان و همسالان از جمله آن‌ به‌ شمار می رود.

وی یادآور شد: خط ۱۴۸۰ از صبح تا شب آماده مشاوره در زمینه های مختلف به گروه های هدف است و کارشناسان تلاش می کنند مشاوره های مناسبی را ارائه کنند.

کد خبر 103539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد