مراسم شروع به کار انجمن نابینایان و کم بینایان  اهواز برگزار شد

عصرروز شنبه ۵ اسفندماه ،به مناسبت ولادت با سعادت حضرت مهدی(عج) و با حضور مدیر کل و معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان و تعدادی از روشندلان و خانواده های آنها مراسم شروع به کار انجمن نابینایان و کم بینایان اهواز در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان ،مهران کریمیان ،مدیر کل بهزیستی استان  در این مراسم با اشاره به فعالیت ۴ انجمن نابینایان و کم بینایان در استان  بیان کرد: در حال حاضر چهار انجمن نابینایان و کم بینایان در شهرهای دزفول،امیدیه،بهبهان و آبادان فعالیت می کنند که فعالیت های فرهنگی،آموزشی،ارائه خدمات مددکاری به جامعه نابینایان و کم بینایان و برگزاری مناسبت ها بخشی از فعالیتهای این انجمن ها است.

کریمیان با اشاره به ارائه خدمات به بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ فرد دارای معلولیت بینایی در استان، بر اهمیت توانبخشی افراد نابینا از سنین پایین به منظور حضور مستقل نابینایان و کم بینایان در جامعه و مشارکت فعال آحاد جامعه در ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها تاکید کرد.

وی افزود:در حال حاضر ۱۴ هزار و ۶۹۸ نفر با معلولیت بینایی تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند که ۴ هزار و ۹۳۷ نفر از این تعداد با معلولیت خفیف، ۴ هزار و ۱۰۶ نفر با معلولیت متوسط، ۳ هزار و ۷۳۷ نفر با معلولیت شدید و یک هزار و ۹۱۸ نفر با معلولیت خیلی شدید از خدمات بهزیستی در خوزستان بهره‌مند می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان گفت:دو مرکز خانواده و کودکان زیر ۶ سال در شهرستان‌های شوش و ایذه با ظرفیت اسمی هر مرکز ۵۰ نفر، در مجموع به ۷۳ نفر از کم بینایان و نابینایان خدمات تخصصی مانند آموزش مهارت‌های زندگی و فعالیت‌های روزمره، آموزش‌های تحرک و جهت‌یابی، گسترش یادگیری از طریق تقویت حواس دیگر، پرورش درک و نگرش کودک نسبت به توانایی و محدودیت‌های خود، پرورش توانایی‌های جسمی و حرکتی و هماهنگی بین حرکات و اندام‌ها، پرورش کنجکاوی تفکر خلاق و اعتماد به نفس از طریق بازی، فراگیری آداب اجتماعی و اخلاقی و آماده‌سازی برای ورود به مدرسه را ارائه می‌دهند.

کریمیان  با تاکید بر نقش سازمان بهزیستی به عنوان متولی امور نابینایان، گفت: ارائه وسایل کمک توانبخشی به نابینایان و کم بینایان مانند عصا، لوح و قلم، اسپیکر، ذره‌بین، کاغذ بریل، درشت‌نما ویژه کم بینایان، پرداخت کمک‌های مالی مستمر و غیرمستمر، پرداخت کمک هزینه دانشجویی و دانش‌آموزی به ۲۷۹ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، اجرای برنامه‌های توانمندسازی به صورت فعالیت‌های آموزشی، هنری و ورزشی بخشی از خدمات بهزیستی خوزستان به  افراد کم بینا و نابینا است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان افزود: راه‌اندازی کتابخانه ویژه نابینایان در اهواز، اعطای تسهیلات خوداشتغالی و کارفرمایی، آموزش مهارت‌های شغلی، تسهیل فرآیند اشتغال افراد نابینا و کم بینا و پیگیری استخدام ۳ درصد معلولان و استخدام ۲۳ معلول بینایی در استان خوزستان از طریق آزمون استخدامی از دیگر خدمات این مجموعه است.

وی با اشاره به آغاز نام نویسی اولین آزمون استخدامی اختصاصی افراد دارای معلولیت خاطر نشان کرد:آزمون استخدامی خاص افراد دارای معلولیت که برای نخستین‌بار در کشور ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به منظور جذب و بکارگیری تعداد ۲۶۲ نفر در ادارات استان خوزستان برگزار می شود فرصت مغتنمی برای رقابت و جذب روشندلان عزیز و سایر افراد دارای معلولیت در دستگاههای اجرایی استان است .

مهران کریمیان افزود :افرادی که دارای کارت معلولیت از سازمان بهزیستی هستند، می‌توانند برای تصدی ۹۰ شغل در ۴۵ دستگاه اجرایی ، در این آزمون ثبت‌نام و رقابت کنند.

مدیر کل بهزیستی استان خوزستان یادآور شد:ثبت‌نام این آزمون از ۲۹ بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۹ اسفندماه ۱۴۰۲ ادامه دارد و  مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ آزمون برگزار و نتایج آن نیز ۳۰ خردادماه سال ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد.

کد خبر 103132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد