شهرتهران| مردم اگر به کودکان در خیابان ها کمک نکنند، شرایط بسیار بهتری برای کودکان ایجاد خواهد شد

برزگر گفت: مردم اگر به کودکان کار در خیابان‌ها کمک نکنند و به صورت هدفمند به نهادهایی مانند سازمان بهزیستی کمک کنند شرایط بسیار بهتری برای کودکان ایجاد خواهد شد. هشتاد درصد این کودکان نیز اتباع بیگانه هستند که به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از گویای صنعت، محمود برزگر در نشست خبری امروز که در محل اداره بهزیستی شهرستان تهران برگزار شد بیان کرد: ما ۱۶ مرکز دولتی داریم که شامل مراکز خدمات بهزیستی، تامین و توسعه، نگهداری شبانه‌روزی کودکان و خانه‌های نگهداری موقت کودکان می‌شود.

افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، معلولین و کودکان توامان توسط ما پوشش داده می‌شوند. ما در کل ۸۹ مرکز داریم که ۴ هزار و سیصد تخت دارند. همچنین ۲۴ مرکز نگهداری ایتام نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: این ۸۹ مرکز مراکز غیردولتی ما هستند و ۱۶ مرکز نیز دولتی هستند. بخشی از امورات این مراکز توسط یارانه ما می‌گذرد و باقی آن نیز کمک‌های مردمی است. بیش از یک میلیون نفر نیز در شهر تهران به صورت غیرمستقیم خدمات ما را دریافت می‌کنند. تعداد مراکز روزانه ما در این زمینه بیش از ۳۰۰ مرکز است.

برزگر در ادامه اظهار کرد: ما ۵۳ هزار و ۲۳۰ نفر داریم که ماهیانه از ما مستمری دریافت می‌کنند. عدد پرداختی به غین افراد سالیانه به ۴۰۵ میلیارد تومان می‌رسد. در سال ۱۴۰۲ چهار هزار نفر از خیرین حدود ۳۴ میلیارد تومان به ما کمک کرده اند و بسیاری از مددجویان از این کمک‌ها استفاده کرده اند.

مدیر بهزیستی شهرستان تهران درباره پرداخت عیدی به مددجویان بهزیستی گفت: پیگیر پرداخت عیدی بهزیستی به مددجویان هستیم که رقم آن معادل دو مستمری است.

وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی سازمانی مسئله محور است و تلاش میکند تا بتواند مشکل مددجویان را به شکلی حل کند که توانمند شوند و دیگر نیازی به خدمات ما نداشته باشند. ما تلاش کردیم تا به برخی بیمه پرداخت کنیم و امسال ۲ میلیارد و نهصد میلیون تومان بیمه کارفرمایی و خویش‌فرمایی پرداخت شده است. همچنین ما برنامه‌ای برای همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای برای توانمندسازی افراد تحت پوشش خود داریم.

برزگر با اشاره به تفاوت عملکرد این نهاد با کمیته امداد امام خمینی گفت: کمیته امداد نهادی غیردولتی است که به شکل هیئت امنایی اداره می‌شود؛ لذا ما نمی‌توانیم مانند این نهاد فعالیت کنیم و از اعتبارات افراد تحت پوشش به عنوان ضمانت استفاده کنیم.

وی با اشاره به تسهیلات مسکن ارائه شده به مددجویان گفت: پنج میلیارد و ششصد میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن به این افراد ارائه شده است. همچنین هفت میلیارد تومان کمک هزینه برای خرید تجهیزات کمکی برای معلولین پرداخت شده است. ما به برخی نیز با همکاری پلیس راهور پلاک مخصوص معلولین اختصاص داده ایم و برخی هم که نتوانسته اند از این مورد استفاده کنند تسهیلاتی در زمینه طرح ترافیک دریافت کرده اند. برزگر با اشاره به خدمات پزشکی و درمانی ارائه شده به مددجویان ادامه داد: برخی از مددجویان ما ستاره دار شده اند و به عنوان افراد ستاره دار میتوانند از خدمات پزشکی و درمانی دولتی استفاده کنند. همچنین افرادی که نیاز به امکانات پزشکی بیشتر دارند که در پوشش بیمه قرار ندارد تسهیلات اضافه دیگری دریافت می‌کنند.

مدیر بهزیستی شهرستان تهران با اشاره به موارد سودجویی از مددجویان و معلولان گفت: متاسفانه تعدادی از مددجویان و معلولان تحت پوشش ما نیز مورد سو استفاده سودجویان قرار میگیرند و کارت ملی یا کارت بانکی این افراد در اختیار دیگران قرار گرفته و از آن استفاده سو و بد می‌شود؛ لذا همکاران ما نیز تلاش میکنند تا دقت خود را زیاد کنند. همچنین با همکاری کانون وکلا مقرر شده تا اگر این افراد درخواست شکایت از این سودجویان دارند بتوانند از خدمات وکالت بهره‌مند شوند. وی اضافه کرد: ما برای بیماران pku  هم که نیازمند تغذیه خاص هستند پانصد میلیون تسهیلات در نظر گرفتیم و به این بیماران اهدا کردیم. ما ۲۰۶ بیمار pku تحت پوشش خود داریم. همچنین از پایان سال گذشته تا ابتدای سال جاری هیچ مددجویی نداریم که در نوبت برای دریافت مستمری باشد. این هم شامل زنان سرپرست خانوار و هم شامل معلولین می‌شود. از ابتدای سال یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار اختصاص داده شده و در مجموع نیز عدد خدمات به این افراد به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است.

مدیر بهزیستی شهرستان تهران درباره مرکز نگهداری از کودکان اوتیسمی گفت: همچنین مراکز شبانه روزی اوتیسم نیز توسط ما ایجاد شده و ما با کمک دکتر زمانی که متخصص روانپزشکی کودک است، توانستیم این مرکز را ایجاد کنیم. هر فرد اوتیسمی دو مربی نیاز دارد و خدماتی که قرار است به این کودکان ارائه شود بسیار خاص است. حتی خانواده‌های این کودکان نیز به دنبال مکانی هستند تا بتوانند مدتی کودک خود را در محلی نگهداری کنند تا بتوانند ریکاوری کنند. به همین دلیل است که مبالغ نگهداری کودک اوتیسمی در این مراکز به نظر بالا می‌رسد. این مرکز نیز مرکزی خصوصی است. این اتفاق اتفاقی خاص است چرا که اوتیسم یک طیف است؛ لذا مراقبت از این افراد بسیار سخت و حساس است.

برزگر در انتها با اشاره به موضوع کودکان کار در خیابان‌ها گفت: مردم اگر به کودکان کار در خیابان‌ها کمک نکنند و به صورت هدفمند به نهادهایی مانند سازمان بهزیستی  کمک کنند شرایط بسیار بهتری برای کودکان ایجاد خواهد شد. هشتاد درصد این کودکان نیز اتباع بیگانه هستند که به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند. تعداد مواردی که به صورت مافیایی و باندی نیز فعالیت می‌کنند به قدری نیستند که بخواهیم روی آن تمرکز کنیم و بیشتر به صورت خانوادگی و با رضایت خانواده فعالیت می‌کنند. قطعا اگر این کمک‌ها به نهادهای مسئول مانند  بهزیستی داده شود به صورت بهتر و هدفمندتری برای این کودکان خرج خواهد شد.

کد خبر 102668

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد