تبیین اقدامات و اهداف دفتر امورکودکان و نوجوانان بهزیستی استان

به گزارش روابط عمومی، با توجه به مهمترین کارکرد خانواده که تعاملات عاطفی بین اعضای خانواده در راستای رشد مفاهیم تربیتی و اجتماعی کودک است، و از آنجاییکه خانواده به عنوان کانون رشد و تربیت کودک می باشد و لازمه داشتن آینده بهتر، پرورش کودک در محیط امن خانوادگی می باشد، لذا سیاست اصلی دنتر امور کودکان و نوجوانان تقویت برنامه مراقبت از فرزندان در درون خانواده است به این منظور تقویت و گسترش خدمات مختلف نظیر حمایتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها در دستور کار قرار گرفته است. طراحی برنامه هایی مانند کمک هزینه نگهداری از فرزندان در خانواده (امداد ماهیانه) که بتواند زمینه مراقبت از فرزندان را در خانواده ها فراهم سازد از اولویت ویژه ای برخوردار است.

خسرو امیدوار معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل در خصوص اهداف و برنامه های مد نظر در دفتر امور کودکان و نوجوانان گفت: در راستای سیاستهای سازمان در خصوص بازپیوند کودکان ونوجوانان مستقر در مراکز نگهداری استان اردبیل با خانواده هایشان، گامهای موثری برداشته شده است و آن دسته از خانواده هایی که نسبت به پذیرش کودکان و نوجوانی که با آنها خویشاوند می باشند اقدام نموده اند، در صورت احراز شرایط مناسب، از حمایت های مالی و پرداخت امداد ماهیانه برخوردار خواهند شد تا ضمن مراقبت و پرورش کودک در بستر خانواده، شرایط اقتصادی مساعدتری برای کودک رقم بخورد. در حال حاضر تعداد ۹۲ کودک و نوجوان تحت مراقبت در خانواده های جایگزین تحت حمایتهای مستمر و غیر مستمر می باشند.

از آنجاییکه اخذ صلاحیت و حکم سرپرستی کودک و نوجوانی که نزد خویشان به سر می برد و تعیین تکلیف سرپرستی کودک توسط مراجع قضایی از ملزومات حمایت و نگهداری این فرزندان توسط خویشان و بستگان می باشد،  پس ضروری است پس از تحویل فرزندان از بهزیستی نسبت به اخذ حکم سرپرستی اعم از امین موقت، فرزندخواندگی و ...اقدام نمایند تا ضمن کسب مصونیت قضایی برای خویش از حمایتهای سازمان نیز برخوردار گردند.

در ادامه معاون امور اجتماعی بهزیستی استان افزود: فرایند پذیرش  و برقراری امدادماهیانه به این صورت است که زمانیکه زمینه بازگشت فرزندان مستقر در مراکز شبانه روزی توسط مددکاران و کارشناسان بهزیستی نزد خانواده جایگزین فراهم گردید و در صورت درخواست خانواه به حمایت و پس از تشکیل پرونده در اداره بهزیستی شهرستان محل اقامت خانواده و تایید کمیته امور کودکان استان امدادماهیانه برقرار و به حساب کودک واریز می گردد. میزان امداد پرداختی در سال جاری مبلغ ۲۵ میلیون ریال می باشد.

وی تصریح کرد:علاوه بر پرداخت امداد ماهیانه این کودکان از خدماتی نظیر مشاوره و روانشناسی، مددکاری و کمک هزینه تحصیلی، شهریه دانشگاه  و کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه و تسهیلات اشتغال و سایر کمکهای مالی برخوردار می شوند و تا پایان خدمت سربازی پسران و اتمام تحصیلات دانشگاهی این حمایتها تداوم خواهد داشت.

این مسئول در خاتمه یادآورشد: تمام تلاش ما بر این است که هیچ کودکی در مراکز باقی نماند و نیازهای عاطفی و رشد همه کودکان در بستر خانواده تامین گردد و در این راستا سازمان بهزیستی از هیچ تلاشی فروگذار نمی نماید.

کد خبر 102528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد