۲۵۵ کودک اتیسمی تحت پوشش بهزیستی قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه ۲۵۵ کودک اتیسمی تحت پوشش بهزیستی استان قزوین هستند، گفت: علت دقیق ابتلا به اختلال طیف اتیسم مشخص نیست و احتمال نقش ژن‌ها در بروز این بیماری بسیار بالاست.

علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به ویژگی‌های کودکان مبتلا به اتیسم اظهار کرد: کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی، تعامل اجتماعی و انجام بازی‌ها مشکل دارند و این اختلال باعث شده تا ارتباط با انسان‌ها و دنیای اطراف برای این کودکان دشوار شود.

وی افزود: در برخی موارد رفتارهای پرخاشگرانه و گاهی خودآزاری در این کودکان مشاهده می‌شود و این ویژگی‌ها سبب شده تا تربیت و مراقبت از این کودکان برای والدین بسیار چالش برانگیز شود و گاهی خانواده‌ها آشفته، خسته، مضطرب، دارای هیجانات و عواطف منفی شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به مهمترین دغدغه والدین این کودکان تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های کودکان دارای این اختلال شیوه‌های فرزند پروری، آموزش و یادگیری و تعامل خانواده با اجتماع به عنوان مهم‌ترین دغدغه و چالش والدین مطرح است.

علت دقیق ابتلا به اختلال طیف اتیسم مشخص نیست

وی درخصوص دلایل ایجاد اختلال اتیسم در برخی کودکان گفت: علت دقیق ابتلا به اختلال طیف اتیسم مشخص نیست و البته احتمال نقش ژن‌ها در بروز این بیماری بسیار بالاست.

دهباشی‌پور با بیان اینکه مشکلات گوارشی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم شایع است؛ ادامه داد: اتیسم در افراد دارای سایر اختلالات ژنتیکی مانند توبروس اسکلروزیس شایع‌تر است و تحقیقاتی در زمینه بررسی اثر مواد شیمیایی و عوامل محیطی و عفونت‌ها در ابتلا به این بیماری در حال انجام است.

‌وی در خصوص علائم متداول مشاهده شده در مبتلایان به اختلال طیف اتیسم اظهار کرد: عدم تماس چشمی، مهارت‌های گفتاری و ارتباطی تاخیری، وابستگی شدید به عادت‌های زندگی، واکنش غیر منتظره به صداها، بوها، مناظر و لمس، عدم درک احساسات و حالات عاطفی دیگران، تمرکز وسواسی بر روی اشیا، رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری و عدم اشاره به اشیا دور تا ۱۴ ماهگی همچنین عدم واکنش به نام تا ۱۲ ماهگی از جمله این علائم است.

این مسئول با اشاره به راهکارهای درمانی اختلال طیف اتیسم بیان کرد: برای این منظور از درمان دارویی، درمان رفتاری، ارائه خدمات گفتار درمانی و کاردرمانی و فیزیوتراپی و همچنین آموزش مهارت‌ها به کار گرفته می‌شود.

۲۵۵ کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم تحت پوشش بهزیستی استان قزوین هستند

وی با بیان اینکه ۲۵۵ کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم تحت سرپرستی سازمان بهزیستی استان قزوین هستند؛ افزود: هم اکنون یک مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی زیر ۱۴ سال با نام مرکز سینا در سطح استان به افراد دارای اختلال اتیسم خدمات‌رسانی می‌کند.

دهباشی‌پور با اشاره به خدمات ارائه شده به افراد دارای اختلال اتیسم گفت: میزان حق پرستاری خانواده محور پرداخت شده در سال جاری ۱۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است میزان مستمری پرداخت شده در سال جاری ۹۸۸ میلیون و ۲۶۰ هزار ریال بوده همچنین میزان پرداختی‌ها در قالب کمک‌های موردی مبلغ ۲۴۴ میلیون و ۱۸۰ هزار ریال است.

وی در پایان عنوان کرد: همچنین میزان هزینه درمان پرداخت شده به مبتلایان این اختلال در سال جاری مبلغ ۱۷۳ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال، هزینه ایاب و ذهاب پرداخت شده مبلغ ۱۰۲ میلیون و ۲۱ میلیون ریال و هزینه صرف شده جهت مناسب سازی هم ۱۷۰ میلیون ریال بوده است.
 

کد خبر 101837

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد