در رسانه| مراکز کم شنوا منتظر تصمیم شورای شهر

۴۲۵ نفر تعداد کل افرادی است که از مراکز کم شنوای بهزیستی استان خدمات دریافت می کنند.

425 نفر تعداد کل افرادی است که از مراکز کم شنوای بهزیستی استان خدمات دریافت می کنند. اگرچه آمار به ظاهر رقم 425 را نشان می دهد، اما از آن‌جا که خانواده های این افراد طبیعتا درگیر مسائل و حواشی پیرامون آن‌ها هستند، طیف اثرگذاری مشکلات   جمعیت بیشتری را تحت الشعاع خود قرار می دهد؛ افرادی که دغدغه هایشان کمرنگ نیست. مشکلاتی که بخشی از آن مربوط به هزینه رفت و آمد این افراد می‌شود و مسئولان بهزیستی استان درحال رایزنی آن از مسئولان شورای شهر هستند؛ موضوعی که آن طور که معاون توان بخشی بهزیستی استان ادعا می کند حدود یک ماه پیش به شورای شهرمشهد برده شده است و حالا معطل تصمیم نهایی شورای شهر است. به گزارش خراسان رضوی، مردی میان‌سال که فرزندش زیر نظر یکی از مراکز کم شنوای بهزیستی مشغول آموزش است، در تماس تلفنی با روزنامه خراسان در گلایه خود درباره وضعیت ارائه خدمات این مراکز می‌گوید: «بهزیستی برای مراکز کم شنوا مبلغی را به عنوان یارانه واریز می‌کند و ما هم ماهانه 600 هزار تومان واریز می کنیم.  بهزیستی به عنوان ناظر بر این مراکز کم شنوا باید خدماتی ارائه کند. گنجایش هر کلاس 50 نفر است درحالی که این کلاس ها با جمعیتی بالغ بر 50 نفر برگزار می شود. ضمن این‌که آموزش‌ها کامل صورت نمی‌گیرد و چون کودک نمی تواند صحبت کند، والدین مجبور می شوند که او را در مدرسه استثنایی ثبت نام کنند در نتیجه از زندگی طبیعی محروم می‌شود. یکی از این مراکز که فرزندم در آن جا حضور دارد، به خاطر تاخیر در پرداخت حقوق، مربی‌های با تجربه خود را از دست داده و دانشجوهایی با مدارکی مثل لیسانس برق را به کار گرفته است که طی دو هفته آموزش دیده اند و تجربه کار با بچه های کم شنوا را ندارند. در واقع، دستورالعمل سراسری را اجرا نمی کنند. لطفا این موضوع را پیگیری کنید». برای پیگیری این موضوع به گفت و گو با معاون توان‌بخشی بهزیستی استان پرداختیم که در زیر جزئیات آن را می خوانید:

 

یک میلیارد و 88 میلیون تومان؛ میزان یارانه ماهانه مراکز کم شنوای استان

حمیدرضا علیزاده، معاون توان بخشی بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به چگونگی وضعیت مراکز کم شنوا در سطح استان بیان کرد: ما شش مرکز کم شنوا داریم که در سطح استان 425 نفر درحال دریافت خدمات از این مراکز هستند. این مراکز از سال 1389 با ظرفیت اسمی 50 نفر در استان راه اندازی شدند. سه مرکز در مشهد و سه مرکز دیگر در شهرهای سبزوار، نیشابور و کاشمر هستند.  در هر کلاس 15 تا 17 نفر حضور دارند.  این افراد از بدو تولد یعنی از شیرخوارگی تا 15 سالگی در این مراکز خدمات دریافت می کنند. معاون توان بخشی بهزیستی استان در پاسخ به چگونگی اعتبارات در نظر گرفته شده برای این مراکز بیان کرد:  هر سال ما در مراکز افزایش یارانه را داریم. امسال برای هر فرد در مراکز درجه یک کم شنوا مبلغ 2 میلیون و 560 هزار تومان پرداخت می کنیم که همین میزان در مراکز درجه دو کم شنوا مبلغ  2 میلیون و 270 هزار تومان است. البته یک مرکز درجه دو بیشتر نداریم. به طور کلی، حدود یک میلیارد و 88 میلیون تومان ما به مراکز کم شنوای استان ماهانه یارانه می دهیم. علیزاده در پاسخ به این سوال که در این مراکز چه میزان هزینه بابت ارائه خدمات دریافت می شود؟ بیان کرد: ما از خانواده ها حداکثر سقف 600 هزار تومان دریافت می کنیم. اگر کسی نیازمند باشد این میزان را یا دریافت نمی کنیم یا کمتر می گیریم.

مطابق دستورالعمل جدید؛ 15 روز حضور برای دریافت یارانه کامل

علیزاده در اشاره به دستورالعمل های اخیر در مراکز کم شنوا بیان کرد: در دستورالعمل قبلی گفته اند اگر خانواده فرزند خود را 10 روز هم به مرکز بیاورد، یارانه به آن‌ها تعلق می گیرد، اما در حال حاضر با دستورالعمل جدید که حدود دو هفته قبل به تمام استان اعلام کردیم، حضور آن ها در مرکز حداقل باید 15 روز باشد. اگر 15 روز نباشد ما یارانه را بر اساس روزشمار پرداخت می‌کنیم و اگر بیش از 15 روز باشد هیچ مشکلی نخواهد داشت. علیزاده در اشاره خبرنگار خراسان به گلایه مذکور یکی از شهروندان گفت: تاکنون هیچ کس چنین موردی را به ما نگفته است. مراکز ما بهترین خدمات را ارائه می دهند که همگی افراد متخصص هستند و بیش از 90 درصد جامعه هدف ما که در این مراکز مستققر هستند به مدارس عادی می روند و هیچ مشکلی ندارند. اگر کسی معترض به نوع خدمات است، اول باید به ما مراجعه کند. وی در توضیح جزئیات شرایط مربیان گفت: حتما باید فردی باشد که تحصیلات شنوایی سنجی خوانده باشد و متخصص باشد. به کارگیری آن‌ها بر اساس پروتکل است. بنابراین به هیچ عنوان خارج از دستورالعملل نمی‌توانند فردی را بیاورند که غیرمتخصص باشد. وی تصریح کرد: در مراکز اختلالات شنوایی به ازای هر 50 خدمت گیرنده، کارشناس شنوایی شناسی یک نفر تمام وقت یا دو نفر پاره وقت، کارشناس گفتار درمانی یک نفر تمام وقت یا دو نفر پاره وقت، مربی آموزشی بین 3 تا 5 نفر، روان‌شناسی یک نفر دو روز در هفته، مربی امور هنری و ورزشی هفته ای 12 ساعت، سایر متخصصان مثل کاردرمانی در صورت نیاز در این مراکز حضور دارند. علیزاده در پاسخ به حضور بیشتر از ظرفیت افراد در کلاس ها، با اشاره به این‌که چنین چیزی در بازدید همکاران من مشاهده نشده است، بیان کرد: اگر در برخی از مراکز ما، تعداد افراد در کلاس ها بیشتر است، بدین خاطر است که مراجعه کننده بیشتر است و ما مرکز دیگری نداریم. ضمن این‌که همکار من که بازدید رفته است چنین مشکلی را مطرح نکرد.

مراکز روزانه توان بخشی بهزیستی در انتظار مصوبه شورای شهر

معاون توان بخشی بهزیستی استان با اشاره به مشکلات پیش روی این مراکز بیان کرد: تنها مشکل برای مراکز روزانه ما مربوط به هزینه های رفت و آمد افراد است که مراکز کم شنوا هم از آن‌ جمله محسوب می‌شود. چون اکثر 

خانواده ها کم برخوردار هستند و از آن جا که هزینه های رفت و آمد زیاد است، ممکن است برخی از آن ها توان پرداخت آن را نداشته باشند. بنابراین ما از طریق شورای شهر پیگیر هستیم تا با مصوبه ای در شورای شهر بتوانند به افرادی که در مراکز روزانه توان بخشی ما هستند، مبلغی را به عنوان هزینه های رفت و آمد این افراد به خانواده ها بدهند. حدود یک ماه است که پیگیر این موضوع هستیم، جلسات مکرر داشتیم و گزارش دادیم. در حال حاضر منتظر نظر نهایی شورای شهر هستیم.

کد خبر 100712

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد