مدیریت مورد، یکی از مدل‌های موفق ترک اعتیاد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در دومین نشست تخصصی همایش علمی-کاربردی حاشیه شهر مشهد که با موضوع اعتیاد، شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارها در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، برگزار گردید، گفت: در آستانه میلاد امام علی(ع) بزرگ مددکار تاریخ قرار داریم. این روز را به مددکاران دلسوز شاغل در بهزیستی که در قسمت‌های مختلف این سازمان به دنبال کمک و یاری رساندن به ولی‌نعمتان بهزیستی هستند، تبریک عرض می‌کنم.

دکتر مسعود فیروزی افزود: امیدواریم روزی برسد که به جای کمپ‌ها، گروه‌های مدیریت مورد را افزایش دهیم. یکی از دغدغه‌های عمده در حوزه معتادین متجاهر تکرار شونده بودن پذیرش این افراد در مراکز است. این افراد در 22 کمپ در سطح استان خراسان رضوی ساماندهی می‌شوند اما بعد از ترخیص غالبا در خانواده پذیرفته نمی‌شوند و طرد می‌گردند و ممکن است مجددا مبتلا شوند و به کمپ‌ها بیایند. گروه‌های مدیریت مورد از طریق برقراری ارتباط نزدیک با فرد بهبود یافته و خانواده او اقدامات بسیار تاثیرگذار و مثبتی را انجام می‌دهند. در سال جاری 500 نفر از معتادین پذیرش شده در کمپ‌ها توسط گروه‌های مدیریت مورد که شامل تیم تخصصی مانند روانشناس، مددکار و... می‌شود، توانستند ترک کنند و بعد از آن سرکار بروند و شاغل شوند. بهره‌گیری از گروه‌های مدیریت مورد یکی از مدل‌های موفقی است که در حوزه اعتیاد و درمان اعتیاد باید در سیاستگذاری‌های کشوری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: در نشست قبلی موضوع کودک آزاری و در این نشست موضوع اعتیاد در حاشیه شهر مشهد مورد بررسی تخصصی و علمی قرار گرفت. در این همایش‌ها از طریق هم‌اندیشی متولیان و افراد متخصصی که در این حوزه‌ها فعالیت میدانی و تجربه کاری دارند به دنبال مسئله‌یابی دقیق و ارائه راه‌حل‌ می‌باشیم و در نهایت داده‌های این نشست‌ها در همایش علمی کاربردی حاشیه شهر مشهد ارائه می‌گردد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به برخی از نظریات علمی مطرح شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: در اوایل قرن بیستم، نظریه اکولوژی اجتماعی توسط محققین مطرح شد و اکوسیستم اجتماعی به عنوان واقعیتی در کنار اکوسیستم بیولوژیک قرار گرفت. همانطور که در اکوسیستم بیولوژیکی، نادیده انگاشتن حتی ‌کوچک‌ترین موجود تک سلولی می‌تواند سیستم محیط را با چالش‌های جدی یا حتی اضمحلال مواجه سازد، در اکوسیستم‌های اجتماعی نیز این داستان حکم فرماست. به عبارتی بی‌توجهی و نادیده گرفتن هر گروه اجتماعی می‌تواند تبدیل به مسئله و چالش شود و بی‌توجهی به هر طیف اجتماعی می‌تواند موجب گستردگی، ابتلاء و حتی از بین رفتن آن سیستم گردد. مطابق دیدگاه اکولوژیِ اجتماعی، به غیر از برخی بلایای طبیعی، علت اصلی بروز بیشتر بحران‌های اکولوژیکِ در قرن‌های بیستم و بیست و یکم را باید در اقتصاد، اخلاق، فرهنگ و سایرِ پدیده‌های اجتماعی جستجو کرد.

وی افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی پذیرای نابه‌هنجاری هستند و درعین حال نابه‌هنجاری‌ها علت شکل‌گیری سکونت‌های غیررسمی می‌باشند. از نظر برخی دیگر از اندیشمندان، مکان، انسان و زمان سه عنصر اصلی شکل گیری کج روی های اجتماعی محسوب می‌شوند.

 

کد خبر 100467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد