در رسانه | فعالیت ۲۰ کمپ ترک اعتیاد در سطح استان

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: ۲۰ مرکز اقامتی یا کمپ تحت نظارت بهزیستی در سطح استان قزوین فعالیت دارند که از این تعداد یک مرکز ویژه بانوان و ۱۹ مرکز دیگر هم ویژه پذیرش معتادان مرد است.

زهرا غلامرضایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به آمار مراکز اقامتی فعال در استان بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ مرکز اقامتی یا کمپ تحت نظارت بهزیستی در سطح استان قزوین فعالیت دارند که از این تعداد یک مرکز ویژه بانوان و ۱۹ مرکز دیگر هم ویژه پذیرش معتادان مرد است.
 
وی افزود: یک مرکز دیگر هم تحت عنوان مرکز ماده ۱۶ ویژه معتادان متجاهر از ابتدای سال ۱۴۰۱ در استان قزوین با ظرفیت ۲۰۰ نفر در شهر الوند راه‌اندازی شده است.
 
بهره‌مندی روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ معتاد از خدمات درمانی مراکز اقامتی استان
 
معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: روزانه حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ بیمار در مراکز سطح استان تحت پوشش حمایتی قرار می‌گیرند و از خدمات درمانی مراکز اقامتی یا کمپ‌ها بهره‌مند می‌شوند.
 
وی بیان کرد: بیماران به دو شیوه داوطلبانه یا با دستور قضایی وارد این مراکز اقامتی می‌شوند و در این مراکز خدمات متنوعی به افراد تحت پوشش ارائه می‌شود.
 
این مسئول ادامه داد: رویکرد حاکم بر مراکز ترک اعتیاد یا کمپ‌ها پرهیزمدار است لذا بلافاصله افراد پس از پذیرش، خدمات سم‌زدایی اولیه دریافت می‌کنند و پس از طی این مرحله وارد سالن‌های بهبودی شده و ارائه خدمات مشاوره، روانشناسی و انگیزشی برای آموزش الگوهای زندگی بدون مصرف مواد توسط تیم درمان و روانشناسان برای آنان شروع می‌شود.
 
وی یادآور شد: مدت زمان حضور بیمارانی که با دستور قضایی وارد کمپ شدند سه ماه بوده و برای بیماران تمایلی یک دوره ۲۱ روزه تا ۲۸ روزه خواهد بود.
 
ارائه خدمات پس از ترک اعتیاد به معتادان
 
غلامرضایی اظهار کرد: همچنین خدمات پس از ترک اعتیاد هم به بیماران ارائه می‌شود و مددکاران مراکز موظف هستند تا ۶ ماه شرایط بیماران را پیگیری کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله در خدمات پس از ترک اعتیاد، وصل کردن بیماران و خانواده آنان به مرکز مدیریت مورد استان است که یک مرکز مراقبت پس از ترک بوده و مددکاران خدمات بهینه‌ای به افراد بهبودیافته ارائه می‌دهند.
 
معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: بیماران و خانواده آنان موظف هستند به این مرکز مراجعه کنند و بتوانند از خدمات حمایتی مددکاران مجموعه در خصوص مسائل بهداشتی، تسهیلات اشتغال و سایر خدمات حمایتی استفاده کنند.
 
نظارت بر کمپ‌ها به صورت یک فرآیند همیشگی در دستور کار بهزیستی است
 
وی با اشاره به اقدامات نظارتی جهت حفظ ایمنی مددجویان گفت: نظارت بر کمپ‌ها به صورت مستمر و به شکل یک فرآیند همیشگی در دستور کار بهزیستی قرار دارد و کارشناسان استحفاظی مجموعه شهرستان‌های تابعه به صورت مرتب کمپ‌ها را کنترل و نظارت می‌کنند.
 
غلامرضایی بیان کرد: نصب دوربین‌های مداربسته جزو موارد دارای الزام برای مرکز است و حتما قبل از صدور یا تمدید پروانه فعالیت مراکز، این موضوع باید به تایید تیم تخصصی برسد.
 
این مسئول یادآور شد: در خصوص رعایت نکات ایمنی، با توجه به اینکه مراکز در حاشیه شهرها واقع هستند همواره یک تیم نظارتی متشکل از کارشناسان دادگستری و دستگاه قضایی، کارشناسان آتشنشانی، کارشناسان بهداشت، کارشناسانی از ادارات گاز و برق، اطلاعات سوخت و انرژی تشکیل می‌شود که هر کدام از این کارشناسان بنا بر برنامه ریزی اعلام شده در مکان کمپ حضور پیدا می‌کنند و به لحاظ ایمنی و ساختار فیزیکی مراکز را نظارت می‌کنند و در صورت وجود مشکل، مسائل به مراکز اعلام شده و در یک بازه زمانی مشخص شده صاحبان مراکز موظف به رفع اشکالات هستند.
 
بحث اشتغال معتادین بهبود یافته بسیار پررنگ‌تر از قبل انجام می‌شود
 
وی اظهار کرد: از سال گذشته خدمات اشتغال با رویکردی که دادستان محترم استان قزوین داشتند باید به معتادان بهبود یافته ارائه شود براین‌اساس مرکز اشتغال در کنار واحدهای درمانی و کمپ‌ها ایجاد می‌شوند که با یک تصمیم جمعی در کمیته ماده ۱۶ قرار بر این شد بحث اشتغال بیماران بسیار پررنگ تر از قبل انجام شود.
 
معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در این راستا جلسه‌ای با اتاق بازرگانی استان در خصوص اشتغال بیماران بهبود یافته داشتیم و واحدهای اشتغال را در کنار مراکز درمانی راه اندازی کردیم.
 
وی افزود: عمدتا بیماران پس از گذشت ۶ ماه از بهبودی از طریق فرآیندهای مدیریت مورد و مددکاران ما به واحدهای اشتغال معرفی می‌شوند، شهرک های صنعتی هم به این آمادگی و پذیرش رسیدند که این افراد را مشغول به کار کنند.
 
غلامرضایی در پایان گفت: اشتغال بحث بسیار جدی است که تقریبا طی دو سال اخیر به خوبی پیش رفته و بسیاری از بهبودیافتگان هم در واحد زنان و هم در واحد مردان مشغول به کار شدند و می‌توانند کسب درآمد داشته باشند.
کد خبر 100196

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد