برگزاری همایش کلینیک چندتخصصی ژنتیک نسل فردا

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، هفتمین همایش کلینیک چند تخصصی ژنتیک نسل فردا با همکاری سازمان بهزیستی و انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی برگزار شد. در این همایش، کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی ضمن ارائه توضیحات تخصصی در خصوص اهمیت مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از بروز معلولیت‌های ژنتیکی و مسئولیت سازمان بهزیستی در پیشگیری از معلولیت‌ها، در رابطه با نحوه آموزش پزشکان برای سپری کردن موفق دوره‌های مشاوره ژنتیک و دریافت مجوز سازمان جهت تاسیس مراکز مشاوره توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر نرگس ژیان عابد در حاشیه این مراسم با بیان اینکه بیشتر بیماری‌ھای ژنتیکی قابل‌درمان نیستند ولی قابل‌پیشگیری و کنترل هستند، گفت:  سازمان بهزیستی با ایجاد بسترها و زمینه های لازم،  پرداخت کمک هزینه‌های انجام مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک به مددجویان تحت پوشش و افراد نیاز مند شهری و روستایی را مورد توجه قرار داده است. استراتژی سازمان بهزیستی در زمینه مشاوره‌های ژنتیک در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها، آگاه‌سازی و حساس کردن گروه‌های هدف، شناسایی افراد پرخطر،  انجام مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آزمایشات ژنتیکی است. مشاوره ژنتیک با ارائه اطلاعات و حمایت از خانواده‌های در معرض خطر یا خانواده‌هایی که در حال حاضر عضو مبتلا به نقایص مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی دارند در افزایش سطح آگاهی عموم مردم برای نیل به هدف متعالی یعنی ارتقای سلامت فرد و جامعه گام بر می‌دارد.

وی افزود: سازمان بهزیستی  با همکاری جهاد دانشگاهی به‌صورت حضوری دوره‌هایی را برای پزشکان برگزار می‌کند و در این دوره‌ها آموزش‌های لازم به پزشکان برای آنکه بتوانند به عنوان یک مشاور ژنتیک فعالیت نمایند، ارائه می‌شود. این دوره‌ها شامل 120 ساعت تئوری و 120 ساعت کارورزی است و در پایان دوره نیز آزمونی توسط سازمان بهزیستی گرفته می‌شود و گواهینامه جهت تاسیس مراکز اخذ می‌گردد و پزشکان محترم با مراجعه به اداره بهزیستی شهرستان محل زندگی خود می‌توانند برای اخذ موافقت اصولی، پروانه فعالیت و پروانه مسئول فنی اقدام کنند و مرکز مشاوره ژنتیک را در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها ایجاد و فعال نمایند.

کد خبر 100098

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد