تاکید سازمان برنامه و بودجه برای افزایش بودجه بهزیستی در سال جدید /لزوم افزایش منابع بودجه ای بهزیستی برای ارائه خدمات برخط و روزآمد

رضا عوض‌پور، رئیس گروه سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در بازدید از نمایشگاه سازمان بهزیستی کشور بر وجود باور جدی و نگاهی نو در مجموعه دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تقویت منابع بودجه ای سازمان بهزیستی، تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر رضا عوض‌پور با تأکید بر این نکته که جمعیتکثیری تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت:این جمعیت بسیار هم محق هستند. حقوقی دارند و قانونگذار برایشان حقوقی قائل شده و باید همه در کنار هم، دولت و مجلس تلاش و کمک کنیم که حال دل همه این‌ها، مشخصاً مردم و به خصوص این قشر تحت پوشش، بهزیستی و نهادهای حمایتی خوب باشد. آثار و برکات این کار برای کل کشور است و حال جامعه را خوب می‌کند.

وی افزود:نکته دیگر این‌که واقعاً این سازمان طیف متنوعی از خدمات را ارائه می‌دهد و به عنوان کسی که مسئولیت راهبردی و برنامه و بودجه حوزه نهادهای حمایتی و رفاه اجتماعی را برعهده دارم، می‌بینم که دوستان خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌دهند. سازمان بهزیستی طیف گسترده‌ای از خدمات را برای جامعه هدف چند میلیونی پوشش می‌دهد. این خدمات باید تقویت شود.  

عوض پور گفت :بخشی بحث اتکاء به منابع عمومی است که دولت در این چند ساله کمک کرده و رشد قابل توجهی به اعتبارات سازمان بهزیستی داده است. هرچند که تا شرایط مطلوب فاصله قابل توجهی وجود دارد. اما این رشد هم رشد چشمگیری بوده به طوری که نزدیک به ۵۰ درصد اعتبارات بهزیستی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد کرده است. همین رویکرد حتماً در بودجه سال ۱۴۰۳ مدنظر سازمان برنامه و بودجه هست و دولت هم معتقد است که این حوزه باید تقویت شود.

وی افزود:اما در کنار آن باید از ظرفیت گروه‌های مردمی و جهادی، خیرین و نهادهای دیگر استفاده شود که یک هم‌افزایی مؤثری اتفاق بیفتد. چون ظرف منابع عمومی محدود است و به هر حال دولت تلاش خود را می‌کند و این رویکرد حتماً استمرار خواهد داشت. همچنین منابع بسیار قابل توجهی در این ظرفیت ها وجود دارد که لازم است دوستان در سازمان بهزیستی با برنامه‌ریزی منسجم و مؤثر به سمت آن بروند و بتوانند از آن ظرفیت‌ها استفاده کنند تا اتفاقات مؤثری رقم بخورد.

عوض پور افزود:زمانی که بودجه دستگاه‌ها، به خصوص دستگاه‌های حمایتی را می‌بندیم، نگاهمان در سازمان و دولت این است که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ظرفیت‌هایی که تناسبی با حوزه ماموریتی این نهادها دارد.

وی به قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت :در حال حاضر قانون حمایت از حقوق معلولان را داریم که قانونی بسیار جامع و مترقی است. به هر حال طیف گسترده‌ای از نیازهای جامعه معلولان را پاسخ می‌دهد و دولت هم تلاش کرده حتی‌الامکان منابع خوبی ببیند و سال آینده هم قطعاً منابع این حوزه را تقویت می‌کنیم.

وی افزود:این منابع برای بحث‌های اشتغال و توانمندسازی، کمک معیشت و مستمری، بحث‌های یارانه نگهداری افراد دارای معلولیت در منزل یا در مراکز روزانه و شبانه‌روزی و همچنین کمک هزینه ودیعه مسکن و بحث آموزش، بهداشت و غربالگری و موارد دیگر است و ما حتماً از ردیف‌های مختلف که مرتبط با این حوزه هست و قانونگذار پیش‌بینی کرده استفاده و این منابع را تامین می‌کنیم.

رییس گروه سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، افزود: این نوع نگاه واقعاً تقویت می‌شود و ما معتقد هستیم که بایستی به این‌ها به عنوان ولی نعمتان جامعه توجه ویژه‌ای شود. این به اصطلاح نونگاه در بودجه سال آینده هم خودش را نشان خواهد داد و یک باور جدی در مجموعه دولت و سازمان برنامه بودجه وجود دارد که بتوانیم منابع این بخش را تقویت کنیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت نمایشگاه بهزیستی، گفت:به هر حال این نمایشگاه به بهبود کیفیت شناخت از ماموریت‌های سازمان بهزیستی ارتباط پیدا می‌کند و در همه دستگاه‌ها می‌تواند اینچنین باشد. هم مردم می‌توانند شناخت بهتری پیدا کنند و هم مسئولین و همکاران ما در مجلس شورای اسلامی در حوزه قانونگذاری و همچنین دولت که مسئولیت تامین منابع مورد نیاز این حوزه را دارد. هر چقدر این گفتمان که می‌تواند به اشکال مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه تقویت شود، منجر به بهبود شناخت می‌شود و بهبود تصمیم‌گیری برای این حوزه و جامعه هدف را در پی خواهد داشت. از این رو از تلاشی که صورت گرفته، تقدیر می‌کنم وقتی این همه خدمت را می‌بینیم انرژی می‌گیریم.

عوض پور افزود:به دلیل رشد قابل توجه مجموعه خدماتی که برای جامعه هدف پیش‌بینی شده به ریاست سازمان و همه همکاران که این اتفاق خوب را رقم زدند دست مریزاد می‌گویم. قطعاً این تعاملات کمک می‌کند که ما هم بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم و برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی بهتری را رقم بزنیم.

لزوم افزایش منابع بودجه ای بهزیستی برای ارائه خدمات برخط و روزآمد

فاطمه محمد بیگی، رئیس فراکسیون جوانی جمعیت و عضوهیأت رئیسه کمیسون بهداشت و درمان سازمان بهزیستی نیز در  بازدید از این نمایشگاه گفت: نمایشگاه خوب و جالبی بود لذا جا دارد از همه دست اندرکاران این نمایشگاه تشکر کنم. عملکردها، دستاوردها و مسائلی که سازمان بهزیستی با آن روبه روست، امروز در این نمایشگاه به خوبی نمایش داده شده است. مهم این است که اقشار هدف و مخاطب این سازمان اکثر توانخواهان، افراد دارای معلولیت، کودکان، زنان سرپرست خانوار و افرادی که به نوعی به دلایل شرایط مختلفی که برایشان پیش می‌آید، نیازمند رسیدگی ویژه هستند. اتفاقاً یکی از اقشاری که در فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مورد بررسی ما هستند، افراد تحت پوشش بهزیستی هستند و من هم نماینده قوه مقننه در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار هستم.

وی افزود:سازمان بهزیستی توانسته است تقریباً بیشتر افرادی را که برای پذیرفته شدن در سازمان در صف هستند پذیرش کند. اما آنچه مهم است کاهش ورودی به سازمان بهزیستی است. یعنی جلوگیری از معلولیت‌ها، جلوگیری از سوانح و حوادث و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی مثل پدیده فرار یا خودکشی یا پیشگیری از آسیب‌های روحی، روانی، استرس و اضطراب‌ها. امروز متأسفانه با پدیده رشد طلاق و کاهش میزان رشد ازدواج و کاهش میزان تعداد فرزندآوری مواجه هستیم. اینها پدیده‌هایی هستند که به طور کلی منجر به تجردزیستی، زنانه شدن سالمندی و افزایش تعداد سالمندان تنها می‌شود. با وجود پدیده سالمندی که پیش رو داریم، ممکن است نیازها و مستمری‌هایی که جامعه ما به آن نیازمند می‌شود، بیشتر شود.

این مقام مسئول گفت:بنابراین باید در تمامی راهبردها، برنامه‌ریزی‌ها، قانونگذاری‌ها و نظارت‌ها سازمان بهزیستی را تقویت کنیم و به عنوان یک سازمان عدالت محور و محرومیت زدا در نظر بگیریم. بودجه‌های این سازمان نیاز به افزایش و ارتقا دارد. چون برنامه‌ریزی‌های سازمان باید به روز شود. ارائه خدمات باید به صورت برخط، روزآمد و تصویب شده در نظر گرفته شود. میزان رضایت مددجویان بهزیستی باید افزایش پیدا کند. سطح زندگی اسلامی ایرانی با مراکز مشاوره خوب و بیمه شدن بسیاری از این فعالیت‌ها مورد نیاز این جامعه است. افزایش میزان مستمری‌ها و نشان‌دار کردن یارانه‌ها از مهمترین مواردی است که باید برای سازمان بهزیستی در نظر بگیریم و به طور کلی در گام دوم انقلاب، سازمان بهزیستی باید به نفع بهتر زیستن افراد جامعه وارد عمل شود.

محمد بیگی گفت:متأسفانه معمولاًکشور ما در مرحله سوم ورود می‌کند یعنی در فاز توانبخشی و درمان درحالی که ما نیازمند فازهای پیشگیرانه هستیم. بودجه‌های پژوهشی برای غربالگری، بودجه‌های پژوهشی و علمی برای تدوین برنامه‌های پیشگیرانه، بیش از هر چیز مورد نیاز سازمان بهزیستی است. ایجاد اشتغال، تأمین مسکن زنان سرپرست خانوار، مسکن افراد دارای معلولیت و ایجاد سرپناه برای خانواده‌ها و درآمد پایدار از مهمترین مشکلات جامعه هدف سازمان بهزیستی است. لذا باید راهبردها، برنامه‌ریزی‌ها برای آن دقیق‌تر و بهتر انجام شود. چون یک سازمان خدمات رسان است لذا مناسب‌سازی در محیط‌ها به جای قوانین حمایت از افراد دارای معلولیت، قوانین تسهیل ازدواج جوانان برای رسیدن به جامعه مطلوب در سازمان بهزیستی کاملاً مورد نیاز است.

وی افزود:برگزاری نمایشگاه لازم هست اما کافی نیست. نمایندگان با معضلات زیادی روبه رو هستند. امروز درخواست‌های زیادی برای افزایش بودجه وجود دارد. ما به لحاظ حضور در حرفه پزشکی و بالاخره مواجه بودن با مخاطب‌های مورد نظر بهزیستی آشنایی بیشتری با نیازهای سازمان بهزیستی دارم و همچنین به خاطر زن بودن آشنایی بیشتر با مشکلات زنان سرپرست خانوار دارم.اما فکرمی کنم لازم است حتماً مسئولین سازمان مسائل و مشکلات خود را مورد واکاوی قرار دهند و درخواست‌های صریح و شفاف برنامه‌ای و بودجه‌ای خودشان را به نمایندگان ارائه کنند. قطعاً نمایندگان مجلس انقلابی هم این سازمان را بی‌جواب نخواهند گذاشت.

کد خبر 99692

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد