همه کمیسیون های مجلس پای کار بهزیستی هستند/بهزیستی فراتر از بودجه و وظایفش عمل کرده است

تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت ها و نیازهای سازمان بهزیستی و لزوم توجه به این نیازها در برنامه ریزی و تأمین بودجه و اعتبار این سازمان در بودجه بندی سال آینده اظهار نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم استان ایلام با اشاره به اینکه بهزیستی یکی از ارکان خدمتگزار ثابت مردم است،گفت: آنهایی که به تعبیر شهید رجایی نه زبان شکایت و نه زبان تشکر دارند بهزیستی خدمتگزاری‌اش را با شهادت شروع کرد. یکی از نهادهایی است که در بدو شروع در انقلاب با تقدیم رئیس‌شان و بعد از آن هم همکاران عزیز سازمان با تبعیت از آرمان بلند شهدا و امام(ره) این مسیر را به‌درستی در خدمت به مردم ادامه دادند. 

وی افزود:شهدای گرانقدر بهزیستی  مسیر انقلاب را با تقدیم خونشان طی کردند و از آن‌طرف با خدمتگزاری صادقانه‌ای که داشتند، می‌توانم بگویم این عزیزان مروّج این آیه قرآن هستند که «اِنَّ اللّهَ اشتَری مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم». درواقع این‌ها هم مالشان و هم جانشان را در همه ادوار برای خدمتگزاری صادقانه به مردم تقدیم کرده و می‌کنند. مخصوصاً برای آنهایی که در این نظام به تعبیر امام(ره) ولی نعمت جامعه ما هستند. یعنی جامعه ما مرهون کسانی است که به هر تقدیر در همه عرصه‌ها حضوری معنادار دارند و یک ذره در راه تروج آرمان‌های امام و رهبر معظم انقلاب عقب‌نشینی نکردند.

بسطامی گفت: دستاوردهای خوبی در حوزه زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، اشتغال برای آنها و طرح فرزندآوری خانواده‌ها که مجلس و دولت دنبال می‌کنند و یکی از معضلات بزرگ کشور است به نمایش گذاشته شده است و  بحث مسکن و اشتغال محرومین بسیار مهم هستند چون باعث می‌شود نه‌تنها خانواده‌های معلول سربار جامعه نباشند بلکه به‌رغم این‌که مشکلات جسمی و حرکتی دارند باری بر دوش جامعه نبوده و در چرخه تولید و اشتغال کشور نقش‌آفرین باشند. صفت خلاقیت و خالق بودن متعلق به خداست ولی برخی از این بندگان خدا، خالق اثرهای بسیار خوبی در حوزه طرح‌های بزرگی مثل فرش‌بافی و گلیم‌بافی و سایر حوزه‌ها هستند. استعدادهای بالقوه آنها با برنامه‌های بسیار خوب و منسجم سازمان بهزیستی به لطف خدا، به آثار خوبی تبدیل می‌شوند .

وی افزود:آنچه که باید به همکاران خودم در قوه مقننه متذکر شوم این است که ما در آستانه بودجه ۱۴۰۳ قرار داریم و هر ساله یکی از دغدغه‌های ما افزایش مستمری خانواده‌هاست. در این زمینه هم قانون وجود دارد و هم این‌که در بحث مستمری‌ها باید به این افراد توجه کنیم. این‌که ما در بودجه ۱۴۰۳ این مستمری را به صورت حداقل در نظر بگیریم یا اصلاً در لایحه بودجه پیش‌بینی نکنیم، واقعاً زیبنده دولت و مجلس نیست. ما در کمیسیون اجتماعی حقوق محرومان را در بودجه ۱۴۰۳، ۳۰ درصد نسبت به سال پایه رشد دادیم. گرچه در سال گذشته دولت در لایحه ۲۰ درصد پیش‌بینی کرده بود ولی ما در طول سال ۲۰ درصد دیگر هم اضافه کردیم و ۴۰ درصد شد. ۵ ماه معوقه سال ۱۴۰۲ را دارند که جزو حقوق مکتسبه خانواده‌های معلول بالاخص عزیزان ما در خانواده بسیار شریف بهزیستی است و حتماً دولت و مجلس آن را به عنوان حقوق مختص این عزیزان دنبال می‌کند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت:نکته بعد درباره اشتغال است که متأسفانه ما اگر در قانون بودجه رقمی را برای خانواده‌ها لحاظ نکنیم چون دستشان به آن نمی‌رسد به آنها پرداخت نمی‌شود. در بودجه سال ۱۴۰۳، در تبصره‌های ۱۸ و۱۶ اسمی از خانواده‌های محروم بهزیستی برده نشده که حتماً باید دقت کنیم سهمشان مشخص شود. نکته بعد هم این‌که ما در بخش مستمری‌ها باید مبتنی بر قانون باشیم. ما برای پرداخت مستمری‌ها قانون داریم: ۲۰ درصد حداقل قانون کار باید مستمری خانواده‌های محروم باشد. البته ما معتقدیم که این ۲۰ درصد برای نفرات باشد نه خانواده‌ها. الان آنچه ما در کمیسیون اجتماعی اضافه کردیم اگر ۳۰ درصد نسبت به سال پایه رشد کند، تقریباً حقوق یک نفر در ماه یک میلیون تومان می‌شود. یک میلیون تومان نان خشک یک هفته یک نفر هم نمی‌شود. لذا می‌طلبد که هم مجلس و هم دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به این موضوع توجه کنند.

وی افزود:سایر قوانین موضوعه هم در اسناد بالادستی است که باید در خدمت محرومین قرار بگیرد. بحث‌های اشتغال، ازدواج و مسکن که امروز یکی از مهمترین مسایل کشور مخصوصاً در خانواده‌های محروم است باید حتماً توسط مجلس و دولت دنبال شود. اعلام می‌کنیم در طرح نهضت ملی مسکن برای خانواده‌های محروم قرار است تلاش کنیم ولی به معنای واقعی خانواده‌های محروم همین‌ها هستند که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. اگر ما دقت نکنیم همین خانواده‌های امروز، فردا به جای اینکه حاشیه‌نشین شوند، در اطراف تهران و دیگر استان‌ها کپرنشین می‌شوند.

بسطامی گفت:این‌که ما در مسایل کلان کشور با جزر و مدهای سیاسی که اتفاق می‌افتد، در خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هیچ انحراف معیار اجتماعی نداریم به این دلیل است که این نهادها صادقانه به مردم خدمت می‌کنند. مخصوصاً همکاران عزیزان ما که مروج گفتمان بی‌منت در همه ادوار و عرصه‌ها هستند و در گرما و سرما در مناطق دور کار می‌کنند. گرچه نیاز نیست کارهای بهزیستی تبلیغ شوند چون خدا ناظر بر کار آنها است. امیدوارم آنچه که ما انجام می‌دهیم و آنچه که بهزیستی انجام می‌دهد، تفسیر این آیه قرآن باشد که «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ» این بخش از آیه مدنظر من است که «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً»، همکاران بهزیستی منتظر تشکر از کسی نیستند. خدواند پاسخ محبت‌ها و خدمات صادقانه‌شان را خواهد داد.

عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین به دلیل کمبود اعتبار است

 احمد محرم‌زاده نماینده مردم اهر و هریس  ۱۷۹ هزار خانوار تحت پوشش صاحب مسکن شده‌اند. این کار بسیار بزرگ و با عظمتی است. درحقیقت یکی از نیازهای اساسی انسان بعد از امنیت، نیاز مسکن است. جا دارد از رییس بهزیستی کل کشور، معاونین و مسئولان این سازمان در شهرستان‌ها تشکر کنم. انصافاً خدمات بسیار خوب و مناسبی در حق مردم شریف ایران اسلامی به خصوص در اهر و هریس ارائه می‌کنند. معلولان عزیز انسان‌های بسیار برجسته و برخی از آنها نخبه هستند. کارهایی انجام می‌دهند که حقیقتاً افراد غیرمعلول نمی‌توانند آن کارها را انجام دهند. این افراد باید پشتیبانی شوند و کمک و راهنمایی بگیرند و به صورت راهبردی، راهنمایی شوند تا بتوانند زندگی مناسبی در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی و با حمایت بهزیستی داشته باشند. این مایه مباهات است که بهزیستی کشور ما بعد از انقلاب اسلامی در سایه نظام اسلامی خیلی فعال شده و افراد تحت پوشش را حمایت می‌کنند. همچنین خانواده‌های تحت پوشش این سیستم، بسیار راضی هستند. ما در مجلس هم در خدمت بهزیستی در خصوص بودجه و مسایل درآمدی و هزینه‌ای هستیم و نسبت به این سیستم، اطلاعات و اشراف داریم و طی سه سال گذشته کمک کردیم و امسال هم کمک خواهیم کرد.

 مسلم صالحی نماینده مردم اقلید و سرحد چهاردانگه گفت: به اعتقاد من سازمان بهزیستی کارهای بسیار باارزشی را با حداقل اعتباراتی که دارند، انجام می‌دهد. همچنین بودجه فعلی سازمان بهزیستی کفایت این حجم از فعالیت‌ها را ندارد. فقط رقم بودجه در حوزه اشتغالزایی بالغ بر ۱۵هزار میلیارد تومان بود. یعنی با در نظر گرفتن تمام حوزه‌های دیگر حدود ۵۰ درصد اعتباری که به سازمان بهزیستی با این پیش فرض که صددرصد تخصیص پیدا کند چیزی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان فقط در حوزه اشتغال است. قطعاً اگر بخواهیم سازمان بهزیستی به معنای واقعی رسالت‌ها و وظایف خودش را انجام دهد می‌بایست تخصیص اعتبارات صددرصد باشد. همچنین چیزی که الان در قانون بودجه ۱۴۰۲ مصوب کردیم، با توجه به تورم و گستردگی وظایف قطعاً در بودجه ۱۴۰۳ باید با یک نگاه ویژه‌تری به سازمان بهزیستی همراه باشد تا سازمان بهزیستی بتواند به صورت اثربخش وظایف خودش را انجام دهد.

وی افزود:با اشرافی که امروز روی وضعیت بودجه‌ای سازمان بهزیستی و گستردگی وظایف سازمان پیدا کردیم، قطعاً یکی از دغدغه‌های ما این خواهد بود که بتوانیم کمک کنیم تا میزان اعتبار تخصیص یافته به سازمان بهزیستی در بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کند. این افزایش اعتبار تأثیر خودش را در تک‌تک شهرها و شهرستان‌های مورد نظر خواهد گذاشت. بسیاری به دفاتر نمایندگان و دفتر ما در شهرستان مراجعه می‌کنند و متقاضی هستند که تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرند یا متقاضی دریافت تسهیلات برای اشتغالزایی و دریافت خدمات مختلف سازمان بهزیستی مثل دارو، درمان، ویلچر و ... هستند. همیشه سعی کرده‌ایم به آنها کمک کنیم ولی چون بودجه بسیار محدود است، عملاً خیلی از این افراد بعد از مراجعه به ما و اداره بهزیستی جواب منفی دریافت می‌کنند. این به این دلیل است که اعتبار نیست نه‌این‌که ما دلمان نمی‌خواهد یا سازمان بهزیستی نمی‌خواهد. قطعاً سازمان بهزیستی در راستای وظیفه ذاتی همه تلاش خودش را خواهد کرد ولی وقتی این اعتبار نباشد، قطعاً مجبور است به قشری که در این شرایط اقتصادی به‌شدت نیازمند چنین حمایت‌هایی هستند جواب منفی بدهد.

صالحی گفت:قانون حمایت از حقوق معلولین که یک قانون کامل و جامع است را در مجلس مصوب کردیم ولی اجرا نمی‌شود. ۹۰ تا ۹۵ درصد دلیل عدم اجرای این قانون به نبود اعتبارات برمی‌گردد. امیدواریم با اشرافی که نمایندگان مجلس از طریق این نمایشگاه روی مسایل، محدودیت‌ها و مشکلات سازمان بهزیستی پیدا می‌کنند، عزم خود را جزم کنند تا در بودجه سال ۱۴۰۳ و همچنین در قوانین و اسناد بالادستی تأثیرگذار باشند و این سازمان بتواند خدمات‌رسانی خودش را به نحو مطلوب به قشری که بسیار نیازمند این خدمات و لایق بهترین‌ها هستند ارائه دهد.

ضرورت نگاه ویژه مجلس،دولت و خیرین به جامعه هدف بهزیستی

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:کارها و اقداماتی که سازمان بهزیستی نسبت به جامعه تحت پوشش خودشان که یک جامعه بسیار مظلوم نسبت به تمام جوامع است انجام می‌دهد، بسیار باارزش و قابل تقدیر است. سازمان بهزیستی به عنوان سازمان دولتی تمام منابع برای حمایت از اقشار تحت پوشش خودش را از منابع دولتی دریافت می‌کند. منابع دولتی هم دارای محدودیت‌های فراوانی است و از طرف دیگر افرادی که تحت پوشش این سازمان قرار می‌گیرند نه‌فقط دچار محدودیت‌های معیشتی هستند بلکه محدودیت‌های جسمی هم مضاعف بر محدویت‌های حوزه معیشت دارند. لذا به واسطه این‌که توان لازم را ندارند که بتوانند در فضای جامعه حضور پررنگ و مؤثری داشته باشند نیاز به یک حمایت جدی‌تر نسبت به سایر اقشار دارند.

وی افزود:اما امروز ما می‌بینیم که این کفه ترازو در حوزه عزیزان ما که مورد حمایت مجموعه سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد، وجود ندارد. با این وجود سازمان بهزیستی تمام تلاش خودش را انجام می‌دهد تا بهترین شرایط را برای این عزیزان فراهم کند. به هر حال محدودیت‌هایی که در حوزه‌های منابع مالی و تامین مالی وجود دارد، شاید نتواند کفاف این حمایت‌ها را بدهد. لذا هم بر مجلس و هم بر دولت و هم بر خیرین ضرورت دارد تا نگاه ویژه‌ای نسبت به این جامعه که به‌شدت آسیب‌دیده و به‌نوعی توان کافی برای بلندشدن را ندارد، داشته باشند و در ظرفیت‌های قانونی که وجود دارد، حمایت‌های جدی از این عزیزان داشته باشیم.

سرگزی گفت:نمی‌توانیم قانون بنویسیم اما اجرا نشود! جامعه معلولان ما همیشه می‌گویند چرا ۳ درصدی که ما باید در سهمیه استخدامی داشته باشیم عملیاتی و اجرایی نمی‌شود؟ چرا در حوزه مبلمان شهری با توجه به این‌که خیلی از شهرداری‌ها مکلف هستند شرایطی را برای دسترسی راحت‌تر این جامعه پیش‌بینی کنند اما پیش‌بینی نمی‌شود؟ لذا باید دقیق‌تر به موضوع جامعه تحت پوشش سازمان بهزیستی ورود کنیم. اگرچه برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در مقرهای حکمرانی مثل مجلس و دولت و در مجموعه قوه قضائیه می‌تواند نگاه سیاستگزاران ما را برای حمایت بهتر از عزیزانمان در جامعه بهتر کند. امیدوار هستیم اتفاقات خوبی با این رویکردی که در مجموعه سازمان بهزیستی وجود دارد، رقم بخورد و شرایط بهتری برای عزیزان ما محقق شود.

تقویت ساختار سازمان بهزیستی برای رسیدگی بهتر به نیازمندان

ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان و مهرستان گفت:از آنجا که در سیستان و بلوچستان و مناطق محروم وقتی افراد نتوانند همه خدمات خود را صفر تا صد دریافت کنند، ناچار می شوند به مراکز استان مراجعه کرده و یا در تهران به عنوان مددجو مراجعه کنند. با توجه به این‌که نمایندگان ارتباط مستقیمی با سازمان بهزیستی به صورت روزانه یا هفتگی دارند طبعاً یک شناخت ابتدایی از ارتباط مددجوها و سازمان دارند. در کنار همه فعالیت‌های سازمان بهزیستی یک‌سری خدمات فنی و پزشکی هم دارند. وقتی به این خدمات سازمان بهزیستی برمی‌گردیم می‌بینیم از آغازی که چیزی تحت عنوان وزارت بهداری تأسیس شد تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از سال ۱۳۶۳ تشکیل آن شروع و سال ۱۳۶۵ کامل شد، یکی از بزرگترین اعضای آن، سازمان بهزیستی است. پس چرا شکل‌گیری سازمان بهزیستی باید جداگانه باشد؟ برای این‌که با معلولینی که زحمت زیادی دارند سر و کار دارد و در نهایت هم هرچقدر بتوانیم این ساختار را تقویت کنیم به رسیدگی بهتر به نیازمندان کمک کرده‌ایم.

وی افزود:نمایندگان در جریان این امر هستند و به خصوص من به عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان و کسی که از سال ۱۳۶۱ تاکنون هم در ساختار مدیریتی وزارت بهداشت و هم در شهرستانی مانند سراوان و استانی محرومی مانند سیستان و بلوچستان بوده‌ام می‌گویم که هنوز با این‌که این استان سه دانشگاه دارد و اخیراً دو دانشکده پزشکی در آن در حال شکل‌گیری است، نتوانسته بیشتر از ۶۰ درصد خدمات خود را به صورت پوشش کامل به بیماران نیازمند به خصوص قسمتی که مربوط به بهزیستی هست، ارائه دهد.

فاضلی گفت:از سازمان بهزیستی می‌خواهیم حرکت سازمان به طرف مناطق محروم باشد. در ظرف یک دهه تعداد شهرستان‌ها را پنج برابر کردیم اما ساختارش نتوانسته پنج برابر شود. نهایتاً از این‌طرف هم حمایت مجلس و هم حمایت دولت باید باشد. اگر هدف سازمان بهزیستی کمک به نیازمندترین‌هاست پس سراغ آنها برویم. ساکنان مناطق محروم نیازمندی‌هایشان بیشتر است. هر چقدر سازمان به استان‌ها و مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان برود، حرکت به طرف شهرهای بزرگ و تهران و سایر شهرها کمتر می‌شود. به این ترتیب آن حاشیه‌نشینی با عوارض بی‌شمار که در تهران اتفاق افتاده را شاهد نخواهیم بود. جمعیت تهران در بهترین شرایط نباید از شش میلیون نفر تجاوز می‌کرد ولی وقتی تهران را با اطرافش نگاهش می‌کنیم نزدیک به ۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد و از آن‌طرف ۴۲ درصد بودجه مملکت را به نوعی می‌بلعد.

بهزیستی فراتر از بودجه و وظایفش عمل کرده است

 ذبیح‌الله اعظمی ساردویی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد گفت:در ارائه آماری از سوانح رانندگی اعلام شد سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در تصادفات و سوانح جاده‌ای معلول می‌شوند و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند. علی‌رغم این‌که تصادفات جاده‌ای هزینه بسیاری روی دست سازمان بهزیستی می‌گذارد اما این سازمان از محل خودروسازی و جریمه‌های راهنمایی و رانندگی هیچ بودجه‌ای دریافت نمی‌کند. همین نکته برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی کافی است که وقتی بودجه می‌آید و قرار است چیزی را مصوب کنند به این نکته توجه کنند و حتماً هم توجه خواهند کرد. هر چند هر وقت نام بهزیستی مطرح می‌شود نمایندگان با دید مثبت کمک کرده‌اند. سازمان بهزیستی از جمله نهادهایی است که به معنای واقعی بودجه‌ای که از دولت می‌گیرد و مصوب مجلس است را به دست کسانی می‌رساند که واقعاً نیازمند و مستحق آن هستند.

اعظمی گفت:سازمان بهزیستی، محرومان و افراد دارای معلولیت را پوشش می‌دهد و نیز مسکن و تسهیلات اشتغالزایی برای آنها فراهم می‌کند. برای آنهایی که معلول هستند ویلچر و تشک مواج و اقلام دیگر تهیه می‌کنند. خیلی‌ها فکر نمی‌کنند که دامنه کار سازمان بهزیستی و توانبخشی تا این حد گسترده است. با توجه به این‌که تحصیلاتم را در خارج از کشور گذرانده‌ام، با نگاه به دستاوردهای این سازمان در می‌یابم که سازمان بهزیستی خیلی بیشتر و فراتر از وظیفه‌ای که دارد، پوشش می‌دهد. در حالی که در خارج از کشور چندین نهاد این کار را انجام می‌دادند ولی اینجا همه این وظایف بر دوش سازمان بهزیستی است. می‌توانم بگویم سازمان بهزیستی جزو نهادهایی است که بودجه‌اش بسیار کم است و همان میزان کم را به دست کسانی می‌رساند که مستحق هستند.

وی افزود:رییس سازمان بهزیستی و معاون پارلمانی این سازمان بسیار فعال هستند. تجربه چهارساله من نشان می‌دهد هر وقت سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف وظایف و مشکلاتشان را به نمایندگان شناسانده‌اند، معمولاً در بودجه کارشان خیلی راحت‌تر بوده است. یکی از آنها معادن است که در حوزه انتخابیه ما معادن بسیاری فعالیت می‌کنند. تا امروز چندین میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی و احداث راه‌های روستایی استفاده کرده‌ایم.

همه کمیسیون های مجلس پای کار بهزیستی هستند

 سید جلیل میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبدمجلس یازدهم در حمایت از سازمان بهزیستی پای کار بود و کمک کرد تا هم قوانین موجود اجرایی شد و هم اقدامات بسیار خوبی در کمیسیون بهداشت درمان و کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید.  می‌دانیم که تعداد مددجویان قابل توجه است و متأسفانه روزانه این تعداد افزایش پیدا می‌کند. این افزایش هم به دلیل حوادث ترافیکی و هم به دلیل بیماری‌های ژنتیکی است. به گفته رئیس سازمان بهزیستی پیشرفت بسیار خوبی در زمینه مناسب‌سازی داشتند. در بحث اعتبارات، می‌دانیم که دولت محدویت دارد ولی با این وجود هر سال افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و تحت پوشش بهزیستی به شکل قابل توجهی انجام می‌شود. درصد افزایش یا به عبارتی رشد اعتبارات بهزیستی سال گذشته خوب بود و همین‌ها نشان می‌دهد که همه کمیسیون‌ها پای کار هستند تا بتوانند خدمات ارائه کنند.

وی افزود:نکته دیگر این‌که با پیگیری‌هایی که توسط خود سازمان و مجموعه آقای دکتر مخبر انجام گرفت موضوع مسکن معلولین خانواده‌هایی که سه یا چهار معلول دارند با مصوبات خیلی خوب همراه شد. بخش قابل توجهی از آن هم اجرایی شده که با همت رییس سازمان بهزیستی و تیمشان امیدوارم بقیه مصوبات در آن جلسات را هم به نتیجه برسانند. نکته حائز اهمیت این است که اگر خود سازمان، تعامل مطالبه‌گری با نمایندگان داشته باشد، بخش اعظمی از این مشکلات حل خواهد شد. یکی از قوانینی که هنوز نتوانسته‌ایم اجرا کنیم قانون مربوط به پرداخت مستمری معلولین شدید و بسیار شدید است که باید اجرایی می‌شد (ماده ۲۷). اخیراً در جلسه‌ای که با حضور آقای دکتر مخبر و وزاری مرتبط و مجلس تشکیل شد، قول دادند که بخشی از آن را اجرایی کنند.

لزوم استفاده بهینه از همه ظرفیت های بهزیستی

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان گفت: تنها پناهگاه افراد دارای معلولیت ما که از نعمت سلامتی به هر طریقی برخوردار نیستند سازمانی است که این‌ها را بتواند کمک کند. سازمان بهزیستی یک ترکیب بسیار گسترده‌ای است که تقریباً بخشی از آن معلولین را تحت پوشش دارد. در بخش‌های دیگر رسیدگی به سالمندان و حتی معتادین را به سازمان بهزیستی سپرده‌اند. این بار بسیار سنگین و گسترده‌ای است که روی سازمان بهزیستی قرار گرفته و این بار سنگین با امکانات کم سازمان متوازن نیست. یعنی اگر ۱۰ درصد جمعیت ما معلول باشد، یعنی حدود هشت میلیون نفر در کشور افراد دارای معلولیت داریم که نیازهای خاص خودشان را دارند.

وی افزود:فردی که از نعمت بینایی برخوردار نیست امکانات خاص خودش را می‌خواهد، مثل مناسب‌سازی معابر و ادارات یا مناسب‌سازی پیاده‌روها. همچنین کسی که از نعمت داشتن پا برخوردار نیست برای رفت و آمد به ویلچر نیازمند است. جلسات زیادی با گروه‌های مختلف معلولین داشتیم. چند هفته گذشته جلسه‌ای با برخی از عزیزان که در بخش معلولین فعالیت دارند برگزار و مشکلاتشان را بررسی کردیم و پیشنهاداتی در کمیسیون اجتماعی دادیم. یکی از پیشنهادهایی که دادم در بحث استفاده از همه ظرفیت‌های بهزیستی است. متأسفانه در کشور از ظرفیت‌های سازمان بهزیستی استفاده بهینه نمی‌شود. حتماً اموال و املاک آنها شناسایی و مدیریت شود چون از لحاظ بودجه‌ای خیلی ضعیف است.

فلاحی گفت:نکته بعدی در بحث ساختارهاست که حتماً باید از لحاظ قانونی اصلاح شود، مثل بازنشستگی پیش از موعد. دستگاه‌هایی مثل بنیاد جانبازان، بنیاد شهید بودجه را تامین می‌کنند اما در بهزیستی به گردن خود سازمان است. بنابراین توان این کار را ندارد. خلاءهای قانونی باید اصلاح شود تا بهزیستی بتواند همه این ۱۰ درصدی که گفته می‌شود را تحت پوشش قرار دهد. البته تا جایی که اطلاع دارم همه ۱۰ درصد تحت پوشش بهزیستی نیستند.

کد خبر 99381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد