تاکید بر بهره مندی از ظرفیت قانونی تعاونی ها در توانمند سازی مددجویان/آمادگی نمایندگان مجلس برای حمایت از بهزیستی 

تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای بهزیستی در مجلس شورای ؛به ذکر نکاتی در خصوص برپایی این نمایشگاه پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛حجت‌الاسلام مهدی باقری نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور خدمت‌گزاران سازمان بهزیستی در مجلس برای گزارش‌دهی از عملکردشان به نمایندگان مردم کار بسیار خوبی است و انتظار داریم هر سال مسئولان بهزیستی در مجلس حضور پیدا کنند و گزارشی از خدمات‌ دهی به جامعه هدف را  ارائه کنند تا همه  با عملکرد سازمان آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی افزود:ساختار اداری و سازمان بهزیستی شاید ثابت بماند اما نوع مواجهه با مسائل روزبه‌روز عوض می‌شود . همان‌طور که می‌دانید مجموعه رفاه و توانمندی مردم در طول دهه‌ها متفاوت شده‌است.  سطح مالی و توان و رفاه افراد خیّر جامعه قطعاً رو به افزایش بوده‌است.  به تناسب توانمند شدن خیرین جامعه باید شرایطی را مهیا کنیم که این مددکاری توسط خیرین بیشتر انجام شود. به اعتقاد من  سازمان بهزیستی به‌تنهایی نمی‌تواند متصدی باشد . باید از بخش‌های مردمی بیشتر کمک بگیریم  که به صحنه بیایند و شرایطی را مهیا کینم  که اقشار مختلف جامعه که توانمند شده‌اند و روحیه کمک کردن دارند بیایند و به جامعه هدف خدمت‌رسانی کنند. 

باقری با تاکید بر اینکه بیش‌از آن‌که ما در بهزیستی نیازمند این باشیم که با جامعه هدفمان با عنوان مددجویان ارتباط بگیریم باید با یک جامعه بسیار بزرگ و توانمندی به‌نام مددکاران و خیرین جامعه ارتباط برقرار کنیم گفت: ما در نهادهای حمایتی کشور بیشتر تحت پوشش قرار دادن مددجویان را داریم درحالی‌که در آیات قرآن افراد کم‌توان و کم بضاعت و ناتوان و مددجوها مخاطب قرار نگرفته‌اند بلکه افراد توانمند مخاطب قرار داده شده است و  خداوند به آنها دستور می‌دهد که فعالیت کنید ، زکات بدهید و احسان کنید .

وی افزود:پیشنهاد من این است که سازمان بهزیستی قشری از جامعه که توانمند شده را به صحنه بیاورند . این‌ها را باید جذب کنیم.  اما متأسفانه این فضا نیست و طبیعی است که افرادی که باید به آن‌ها خدمات بدهیم نه نظام و نه دولت و نه سازمان بهزیستی نمی‌توانند تمام مشکلات آن‌ها را حل کنند .

نماینده مردم زنجان با اشاره به لزوم استفاده ازاز ظرفیت‌های قانونی به ویژه ظرفیت تعاونی ها گفت: اقتصاد کشور ما براساس قانون اساسی سه رکن دارد ، خصوصی ،  تعاونی و دولتی.  ما به‌دنبال این هستیم که اقتصاد دولتی را کم‌تر کنیم. منظوراز بخش خصوصی افراد توانمند در این بخش هستند و منظور از تعاونی همان‌هایی هستند که توان کمی دارند و باید با هم تجمیع شوند تا توانمند شوند.

وی  افزود:به‌سادگی می‌شود در تمام کشوربه همه مددجویان مخاطب و جامعه هدف سازمان بهزیستی کمک کرد که تعاونی در موضوعات مختلف تشکیل بدهند. وقتی جامعه هدف ما از ظرفیت تعاونی استفاده کند دیگران هم با آن‌ها مشارکت می‌کنند . لزومی ندارد شکل کمک‌های ما توزیعی باشد.یعنی مؤسسه‌ و یا افراد خیّرثروتی را بین مددجویان توزیع کنند تا مددجوها توانمند شوند . وقتی جامعه هدف ما یک تعاونی تولیدی داشت آن‌وقت یک مجموعه توانمند با تعاونی مشارکت می‌کنند تا آنها را توانمند کنند . نباید خیّران توانمندی خودشان را در جامعه هدف ما توزیع کنند بلکه باید برای تشکیل تعاونی مشارکت کنند و این  به‌معنای نادیده گرفتن تلاش‌های سازمان بهزیستی نیست.

جایگاه مقدس خدمتگزاران مردم در بهزیستی

 سید علی آقازاده نماینده مردم رشت و فومن در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به  اهمیت نمایشگاه بهزیستی گفت:به اعتقاد من در این شرایط موضوعیت داشت که نمایندگان مجلس ضمن بازدید از این نمایشگاه در جریان فعالیت‌های بهزیستی کشور قرار بگیرند . البته حتماً برای  نمایندگان فعالیت‌ها و مأموریت‌های بهزیستی کشور آشکار وپذیرفته‌شده است.  قطعاً جمعیت مخاطبی که بهزیستی کشور تحت پوشش قرارداده است  همان‌طورکه از نام او پیداست پذیرایی و تحت پوشش قرار دادن انسان‌های شریفی است که شاید از نظر توان جسمی توانمندی لازم را نداشته و از برخی نعمت‌های الهی برای زندگی معمولی محروم باشند اما خداوند یک نیرویی درونی در آنها قرار داده که نسبت به ازخیلی از افراد سالم برتری دارند.  بهزیستی از طفل چند ماهه تا انسان‌های ناتوان و سالمند را تحت پوشش قرار می‌دهد و چه‌بسا از خیلی از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کنند .

وی افزود:خدمتگزاران بهزیستی پشتیبانی نسبی ومؤثری از افراد جامعه‌ی هدف انجام می‌دهند و آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند . برای این جایگاه مقدس احترام بسیاری قائل هستیم . به لحاظ نوع‌دوستی ، انسان‌دوستی و آسایش و آرامش اجتماعی و امنیت اجتماعی بهزیستی در جایگاه ویژه ای قرار دارد. بعید است خانواده و شهروندی در ایرانی اسلامی داشته باشیم که به نوعی چه به به‌لحاظ عاطفی و انسانی  و حتی شهروندی وابستگی مادی و معنوی به بهزیستی کشور نداشته باشد. بنابراین نمایندگان مجلس لازم می‌دانند که در کنارسازمان بهزیستی و نیروهای خدوم این سازمان باشند و حمایت لازم چه به‌لحاظ اعتبارات و پشتیبانی از این سازمان مقدس داشته باشند.

بهزیستی؛یک نهاد چند بعدی/آمادگی نمایندگان مجلس برای حمایت از بهزیستی 

 دکتر حسین نوش آبادی نماینده مردم قرچک و پیشوا و ورامین ضمن قدر دانی ازتلاش‌های سازمان بهزیستی و با اشاره به برپایی نمایشگاه،گفت:این اقدام بسیار شایسته که فعالیت‌ها و تلاش‌ها و مأموریت‌های سازمان در قالب یک مجموعه نمایشگاهی برای بازدید نمایندگان صورت گرفت حرکت مفید و مؤثری بود.  به‌خصوص در مسائل مربوط به اطلاع‌رسانی و تبیین برای نمایندگان.  در یک جمله بگویم که سازمان بهزیستی کشور علاوه بر نهاد حمایتی و امدادی یک نهادی است که کار درمان و حمایت و در بعد کاهش آلام و گرفتاری مردم نقش موثری دارد.  از درمان افرادی که دچار معلولیت‌های جسمی هستند تا افرادی که اختلالات روانی دارند.  بنابراین این سازمان هم در حمایت از آن‌ها و خانواده های آنان نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین درحمایت و پوشش مستمری به این‌ها و هم در زمینه درمان آن‌ها گام‌های بسیار خوبی برمی‌دارد. ما کمتر نهادی داریم که در چند بعد بتواند کار کند ؛یعنی هم خانواده‌ها و هم خود افراد آسیب‌دیده را مورد توجه قرار بدهد .

وی افزود: به هرحال نهاد بهزیستی که مأموریت آن پوشش قرار دادن افراد آسیب‌دیده در جامعه است کار بسیار بزرگی انجام می‌دهد و این کار بزرگ خداپسندانه است.  مردم هم راضی هستند.  گرچه ممکن است منابع مالی محدود باشد اما در همین حدی که فعلاً خدمات ارائه می‌شود خوب است.سال گذشته مستمری‌ها را افزایش دادیم  بخصوص مستمری افرادی که معلولیت شدید دارند . می‌توان در بودجه سال آینده این موضوع  مورد توجه قرار گیرد تا با راهنمایی کسانی که در حوزه بهزیستی نقش دارند با ارائه گزارش‌های مستند در کمیسیون تلفیق در صحن مجلس بتوانیم نتیجه بهتری را رقم بزنیم . نمایندگان مجلس نشان دادند که آمادگی دارند که از سازمان و نهادهای حمایتی مثل بهزیستی حمایت کنند و هر جا که نیاز بود کمک کنند و حتماً در بودجه سال آینده تا آن‌جایی که مقدور باشد این کار صورت خواهد گرفت.

لزوم حمایت دولت از مردمی که به نیازمندان کمک می کنند

دکتر عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز برگزاری این نمایشگاه را ابتکاری درخور و شایسته تقدیر دانست  که هم‌نوع نگاه سازمان بهزیستی و هم کارهایی که در این مدت در استان‌های مختلف انجام گرفته است را به نمایش درآورد و در کنار آن از نمایندگان مجلس که در بودجه کشور اثر گذار هستند هم  استمداد طلبید. 

وی گفت:معتقدم اقدامات بهزیستی نو و رو به جلو است و در دوره جدید، بهزیستی رشد افزون‌تری داشته است و برای‌اینکه بتوانیم به سطح بالاتر برسیم باید خودمان را ارتقا بدهیم اما این‌که فقط بار را به دوش دولت بیندازیم نگاه دقیقی نیست. مردم در دهه‌های مختلف کمک کرده و می‌کنند اما مردمی که کمک می‌کنند باید توسط دولت حمایت شوند تا بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که یک ملت زیست بهتر و زیست کامل‌تری متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی داشته باشند. 

مقتدایی افزود:جامعه ما جامعه‌ای فداکار و مهربان است.به اعتقاد من بهزیستی نه‌ فقط یک سازمان بلکه رابط یک ملت مهربان و علاقه‌مند به کمک با مددجویان و نیازمندانی است که توقع دارند ملت به آن‌ها رسیدگی کند . هویت سازمان بهزیستی یک هویت استثنایی و کم‌نظیر است . مردم بهزیستی را محلی می‌دانند که از طریق آن می‌توانند نقش حمایتی ایفا کنند و از طریق آن داشته های خودشان را به اشتراک بگذارند.  به‌نظر من سازمان بهزیستی با خانواده گسترده‌ای که دارد می‌تواند به کشور کمک کند. بهزیستی فقط یک سازمان کمک‌رسان به افراد خاص نیست بلکه می‌تواند کمک کند که یک هویت جمعی  و اشتراک ملی رو به پیشرفت ایران تشکیل شود. 

کد خبر 99256

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد