سازمان بهزیستی نیازمند نگاه ویژه‌ مجلس و دولت/ عملکرد سازمان بهزیستی در استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان قابل تقدیر است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی استفاده خوب و به جا از شرکت‌های دانش‌بنیان را از بحث‌های مهم و قابل تقدیر سازمان بهزیستی و ارائه آن در چند غرفه این نمایشگاه خواند و افزود: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأکید مقام معظم رهبری است که این موضوع به‌ویژه در بحث توانبخشی و بخش‌های مربوط به قطع‌نخاعی‌ها که دستگاه‌ها با قیمت بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی به تولید انبوه رساندند، در نمایشگاه مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در جریان بازدید از این نمایشگاه ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران آن، عنوان کرد: هم مکان نمایشگاه مناسب بود و مورد استقبال نماینده‌ها قرار گرفت و هم از نظر محتوایی مورد توجه و نظر نمایندگان، به‌ویژه اعضای کمیسیون اجتماعی واقع شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس استفاده خوب و به جا از شرکت‌های دانش‌بنیان را از بحث‌های مهم و قابل تقدیر سازمان بهزیستی و ارائه آن در چند غرفه این نمایشگاه خواند و افزود: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأکید مقام معظم رهبری است که ما در مجلس هم در بودجه سنواتی سال بعد هم لحاظ خواهیم کرد؛ این موضوع به‌ویژه در بحث توانبخشی و بخش‌های مربوط به قطع‌نخاعی‌ها که دستگاه‌ها با قیمت بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی به تولید انبوه رساندند، در نمایشگاه مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار گرفت.

اسماعیلی بحث مردمی‌سازی و طرح مثبت زندگی که سازمان بهزیستی در کلان‌‎شهرها، در میان حاشیه‌نشین‌ها و بسیاری محلات شروع کرده و هم مردم‌سپاری و هم مردمی‌سازی در ان مشهود است را از طرح‌های خوب ارائه شده در نمایشگاه سازمان بهزیستی خواند و تاکید کرد این موارد را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

وی صفر کردن تعداد پشت نوبتی مستمری بگیران سازمان بهزیستی را خبر خوبی خواند که در این نمایشگاه با آمار و ارقام به نمایش گذاشته شده است و اضافه کرد: در همین حوزه نزدیک به ۶۰ هزار نفر پشت نوبتی تصادفات داریم که حتما باید منابع آن را در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی کنیم. همچنین در بحث بیمه شخص ثالث هم باید تکلیف بهزیستی مشخص شود تا مردم پشت نوبتی بحث تصادفات را به حداقل برسانیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بحث ساماندهی ساختمان‌ها مناسب افراد دارای معلولیت و اشتغال آن‌ها را از دیگر مباحث مهم سازمان بهزیستی خواند و افزود: پیشنهادات خوبی در جریان نمایشگاه مطرح و قرار شد ما هم در کمیسیون اجتماعی مجلس از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی پیگیری کنیم تا سهم این عزیزان در بحث‌های استخدامی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه درمجموع نمایشگاه توانسته دید بازتری به نماینده‌ها نسبت به سازمان بهزیستی بدهد، تاکید کرد: این مهم بود که نمایندگان در بطن و اهمیت کار سازمان بهزیستی -که جمع آماری نزدیک به ۸ میلیون را تحت پوشش دارد- قرار گرفتند و مشکلاتی که پیش روی آن‌ها است و اقداماتی که مجلس باید انجام دهد را از نزدیک دیدند.

اسماعیلی گفت: بیشتر غرفه‌هایی که ما بازدید داشتیم، این بحث مشهود بود که اگر هر بخش قرار است خدمات مناسبی ارائه کند، احتیاج به اعتبار و پول دارد و تاکنون به قدر نیاز تأمین نشده است که تنها چند درصد آن انجام شده است. ما بایستی در بودجه‌های سنواتی منابع آن را پیش‌بینی کنیم تا جامعه خدماتی در شان نزدیک به هشت میلیون نفری تحت پوشش سازمان بهزیستی ارائه شود که وظیفه ذاتی ما در کمیسیون اجتماعی و سازمان بهزیستی است.

سازمان بهزیستی نیازمند نگاه ویژه‌ مجلس و دولت

محمد علی محسنی بندپی اقدامات سازمان بهزیستی در بحث زنان سرپرست خانوار و جوانی جمعیت، امتیازاتی که برای زوج‌های جوان قائل شدند و مناسب‌سازی محیط زندگی و نگه‌داری از افراد دارای معلولیت را از دیگر تحولات مثبت در جامعه هدف سازمان بهزیستی خواند و افزود: طبق برآوردهای جمعیتی، جامعه ما به سمت سالمندی پیش می‌رود، به طوری که در سال ۱۴۳۰ تقریباً ۳۳ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و این می‌طلبد که هم دولت و هم مجلس نگاه ویژه‌ای به این موضوع و سازمان بهزیستی داشته باشند.

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس در بیان مشاهدات خود از نمایشگاه عملکرد، دست‌آوردها و نظام مسائل سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: آن چیزی که ما در نمایشگاه شاهد بودیم، افزایش چشمگیر کمیت و کیفیت عملکرد سازمان بهزیستی کشور بوده است.

محسنی بندپی با اشاره به خواسته‌های مسئولان بهزیستی در این نمایشگاه، عنوان کرد: سازمان بهزیستی به شدت از کمبود اعتبارات در بخش‌های مختلف رنج می‌برد. البته ما در مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه هفتم توسعه تلاش‌هایی در این زمینه انجام دادیم که دولت باید در لایحه بودجه ۱۴۰۳ این مسائل را با توجه بیشتری دنبال کند و سوای افزایش اعتبارات این بخش نشان‌دار کردن این اعتبارات باید دنبال شود؛ به‌گونه‌ای که دستگاه‌ها نتوانند این پول را در جای دیگری هزینه کنند.

وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی چه در بخش مناسب‌سازی محیط و چه در بحث توانمندسازی و کمک توانبخشی، چه در بحث اشتغال و مراقبت از افراد دارای معلولیت در منزل نیازمند همراهی و کمک است و ما بایستی با حداکثر قوا بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم.

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه تلاش ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر این است که پوشش بیمه‌ خدمات توانبخشی این عزیزان را پیگیری کنیم، تصریح کرد: خوشبختانه پوشش این بیمه‌ها تقریبا از هشت یا ۹ خدمت به بالای ۳۰ خدمت رسیده است. برای اولین بار تجهیزات توانبخشی و بسیاری خدمات دیگر تحت پوشش بیمه‌ها رفته است و اگر با همین شتاب پیش برویم، در آینده خدمت قابل توجهی را در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار دادیم.

کد خبر 98698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد