سالانه ۷۰۰ کودک تحت پوشش بهزیستی مستقل می‌شوند

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تا پیش از سال ۹۸ سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کودک تحت پوشش مراکز بهزیستی مستقل می‌شدند، گفت: این شاخص در حال حاضر به بیش از ۷۰۰ نفر در سال رسیده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از ایرنا، سعید بابایی مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره آخرین وضعیت فرزندخواندگی و استقلال کودکان تحت پوشش مراکز بهزیستی اظهار داشت: از آنجا که در دو دهه گذشته روند مددکاری در رابطه با فرزندخواندگی به درستی شکل نگرفته بود، اکنون با افزایش آمار استقلال کودکانی که در مراکز بهزیستی به ۱۸ سالگی رسیده‌اند، روبرو هستیم.

وی افزود: انتظار می رود با تقویت مددکاری فرزندخواندگی به ویژه برای کودکان کمتر از ۶ سال، بار دیگر این آمار نزولی شود و فرزندانی که در مراکز بهزیستی به ۱۸ سالگی می رسند به صفر برسد.

بابایی با اعلام اینکه بین ۹ هزار تا ۱۰ هزار کودک در ۶۲۰ مرکز تحت پوشش بهزیستی مختلف نگهداری می شوند، خاطر نشان کرد: آمار کودکان مراکز بهزیستی در برهه های مختلف، متغیر است زیرا این امر وابسته به آمار بازپیوند به خانواده و اقدامات مددکاری است.

اولویت بهزیستی درباره کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، بازپیوند با خانواده است

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه خانواده محل نگهداری کودک است، اظهار داشت: باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا کودکی که به هر علتی با حکم قضایی به سازمان بهزیستی سپرده می شود، به خانواده خود بازپیوند شود یا بتواند در خانواده نسبی خود یعنی نزد پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمه و عمو نگهداری شود و در این میان سازمان بهزیستی از کودک بی سرپرست و بدسرپرست، درون خانواده نسبی خود حمایت کند یا اینکه کودک بتواند به فرزندخواندگی برود.

بابایی با بیان اینکه اگر هیچکدام از این روش‌ها میسر نبود، کودک درون مراکز بهزیستی باقی می‌ماند، افزود: در قانون جدید بنا به مصلحت کودک، او می‌تواند حتی به صورت موقت وارد خانواده‌ها شود ولی باز هم ممکن است به هر علتی کودکانی داشته باشیم که تا سن ۱۸ سالگی در مراکز بهزیستی باقی بمانند و بعد بخواهند وارد جامعه شوند.

وی اضافه کرد: مددکاری جهت فرزندخواندگی که به صورت پویا در سال های اخیر راه افتاده است، در دهه های گذشته وجود نداشت و همین مساله باعث شده که با نوجوانانی روبرو باشیم که هنوز در مراکز بهزیستی هستند، در صورتی که اگر این مددکاری فعال ۱۵ سال پیش انجام می شد، این افرد یا به فرزندخواندگی می رفتند یا به خانواده خود بازمی‌گشتند.

حمایت از استقلال کودکان مراکز بهزیستی، نیازمند افزایش است

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با یادآوری اینکه نوجوانانی که در مراکز بهزیستی پرورش یافته اند برای ورود به جامعه به حمایت های مادی و معنوی نیاز دارند تا بتوانند در جامعه روی پای خود بایستند، اظهار داشت: آنها نیازمند حمایت های مالی، خدمات اسکان و اشتغال و همچنین مشاوره و تحصیل هستند.

بابایی با بیان اینکه بیشترین حمایت از این نوجوانان در زمینه تحصیل آنان صورت می‌گیرد، اظهار داشت: این حمایت‌ها تا هر رده تحصیلی فراهم است به طوری که سبب شده در سال‌های اخیر این افراد رویکرد خوبی برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی داشته باشند.

وی یکی از نیازهای این قشر را تامین مسکن دانست و گفت: اینکه فرد پس از استقلال از بهزستی بتواند در محل مطمئنی، ساکن شود، در اولویت های بهزیستی قرار دارد و با توجه به تورم بخش مسکن در سال های اخیر، این قشر نیازمند حمایت بیشتر هستند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خیرین نیز حمایت هایی را برای استقلال فرزندان در مراکز بهزیستی انجام می دهند، به موضوع اشتغال این قشر پس از استقلال اشاره کرد و گفت: یکی از موارد حل نشده بحث ضمانت وام بانکی این افراد است که همچنان برای دریافت وام نیازمند ضامن هستند و به همین علت نمی توانند از وام های اشتغال استفاده کنند.

بابایی در عین حال تاکید کرد: کارفرمایانی که از فرزندان مراکز بهزیستی در زمینه اشتغال استفاده کنند، می‌توانند از تخفیفات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

استقلال کودکان تحت پوشش مراکز بهزیستی که به سن قانونی می‌رسند، یکی وظایف این سازمان است که بر اساس آن باید با توانمندسازی و حمایت از این قشر آنان را برای ورود به جامعه مهیا کند.

البته دستگاههای متولی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در سال های اخیر تلاش کرده اند تا با تسهیل فرزندخواندگی، زمینه را برای حضور این کودکان در کانون خانواده مهیا کنند ولی در مجموع بر اساس آخرین ویرایش قانون، کودکانی که در این مراکز نگهداری می شوند تا سن ۱۸ سالگی می توانند از این خدمات حمایتی برخوردار باشند.

کد خبر 97546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =