دررسانه|80 درصد متقاضیان فرزندخواندگی در همدان خواهان کودک زیر پنج سال هستند

همدان- ایرنا- معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه تقاضا برای فرزندخواندگی دختران زیر ۶ سال و شیرخوار بیش از ظرفیت است گفت: ۸۰ درصد خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی در این استان خواهان به سرپرستی گرفتن کودک زیر پنج سال هستند.

علیرضا سمائی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اگر خانواده‌ها فرزند بالای ۶ سال و یا کودکان خردسال دارای نیازهای ویژه درمان و توانبخشی و یا دارای سنین بالاتر را بخواهند بدون نوبت، به شرط داشتن شرایط فرزندخواندگی و صلاحیت های لازم در این زمینه و با طی مراحل قانونی و اداری، می توانند پذیرای این فرزندان باشند.

وی افزود: تعدادی از کودکان و نوجوانان بدون سرپرست موثر نیز در خانه هایی که توسط موسسات خیریه و توسط مجموعه ای از خیرین نیک اندیش و مسئولیت پذیر نگهداری می شوند و در استان ۱۳ مرکز این موضوع را برعهده دارند و پذیرای فرزندان هستند.

این مقام مسوول ادامه داد: اصلی‌ترین شرایط عمومی متقاضیان سرپرستی علاوه بر داشتن صلاحیت اعتقادی، اخلاقی و تابعیت ایرانی، عدم برخورداری از محکومیت جزایی، تمکن مالی و عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر یا صعب‌العلاج و اعتیاد به مواد مخدر، مواد روانگردان و الکل است.

۲۰کودک به خانواده‌های متقاضی فرزند سپرده شدند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: ۲۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست واجد شرایط از ابتدای سال جاری تاکنون به خانواده های متقاضی فرزندخوانده سپرده شدند.

سمائی اظهار کرد: این تعداد کودک پس از طی فرایندها و ضوابط فرزندخواندگی و پس از طی مراحل قانونی این سازمان و با حکم قضایی به خانواده‌های متقاضی فرزندخوانده سپرده شده اند.

وی یادآور شد: در فرزندسپاری اولویت ها بر مبنای فراهم شدن زمینه بهتر پرورش و بالندگی و نیل به صلاح فرزندان منظور می شود، در مجموع شرایطی باید احراز شود که فرزند در وضعیت مناسب به لحاظ صلاحیت های اعتقادی و اخلاقی جایگزین شود.

۳۰۰خانواده همدانی متقاضی فرزندخواندگی هستند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: هم اکنون ۳۰۰ خانواده متقاضی فرزند خواندگی در استان پشت نوبت قرار دارند و در سامانه ملی فرزندخواندگی درخواست خود را ثبت کرده اند.

سمائی با بیان اینکه سالیانه تعداد محدودی از فرزندان دارای نیازهای ویژه به خانواده ها تحویل می شوند و تحت سرپرستی این خانواده که مسئولیت پذیری و تعهد اخلاقی و انسانی آنان ستودنی است تحت پیگیری های درمانی و توانبخشی قرار می گیرند افزود: پرداخت کمک هزینه درمان با توجه به شرایط خانواده فرزند پذیر و مطابق دستورالعمل های سازمان بهزیستی امکان پذیر هست و این موضوع همچنین خانواده های جایگزین زیستی (فرزندانی که توسط بستگان مورد پذیرش قرار می گیرند) را نیز شامل می شود.

وی اظهار کرد: تصور عمومی اغلب بر این است که فقط زوج های بدون فرزند شرایط فرزند پذیری دارند در حالی که دیگر افراد نظیر دختران و زنان بدون شوهر فاقد فرزند و زوجین دارای فرزند نیز شرایط فرزند پذیری را دارند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: وضعیت سنی زوجین، مدت ازدواج، سابقه ازدواج و روابط زوجین، وضعیت ناباروری، وضعیت سلامت جسمی، تحصیلات، شغل پایدار، درآمد، سوابق و پیشینه اجتماعی فرهنگی زوجین و شرایط سنی کودک مورد درخواست همگی با هدف احراز خیر و صلاح فرزندان بررسی و پیگیری می شود.

سمائی افزود: زن و شوهر بدون فرزند که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و صاحب فرزند نشده باشند، در اولویت اول پذیرش سرپرستی قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین زنان و دختران بدون همسر و زوجین دارای فرزند در اولویت دوم و سوم در واگذاری فرزند قرار دارند.

۸۰ درصد متقاضیان فرزندخواندگی در همدان خواهان کودک زیر پنج سال هستند

خانواده محوری، رویکرد جدید محاکم قضائی و سازمان بهزیستی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: خانواده های فرزند پذیر، زوجین متقاضی و افرادی که در این زمینه اقدام می کنند عمدتا از برکات و آثار پذیرش کودکان بدون سرپرست در زندگی شان می گویند موضوعی که در توصیه های قرآنی و سیره اهل بیت علیهم السلام هم بر آن تاکید شده است.

سمائی اظهار کرد: علاوه بر زوجین فاقد فرزند خانواده هایی بر مبنای اعتقاد به شریعت اسلام و مسئولیت اجتماعی در راستای حمایت از کودکان و نوجوانان بدون سرپرست موثر حتی علی رغم داشتن فرزند زیستی اقدام به پذیرش فرزند دارای ناتوانی و بیماری های سخت درمان اقدام می کنند که این اقدام آنان کاری بزرگ و موثر در توانمند سازی و بالندگی این فرزندان است.

وی ادامه داد: روح بزرگ و قلب پُرمهر این خانواده ها زمینه رشد و تعالی و توانمندی برخی از فرزندان نیازمند به درمان را فراهم می کند و در مجموع رویکرد جدید محاکم قضائی و سازمان بهزیستی، خانواده محوری و جایگزینی کودکان و نوجوانان بدون سرپرست موثر در خانواده ها حتی برای چند روز و موقت است که این موضوع بیانگر اهمیت ظرفیت های بالای معنوی و مادی خانواده در فرهنگ ما است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان افزود: خانواده به عنوان نظام و نهاد اجتماعی پایدار، دارای کارکردهای مهمی است و نقش های قابل اهمیتی در ارتقا رشد و توسعه روانی، جسمی، عاطفی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مادی و در مجموع پرورش معنوی همه اعضا به ویژه فرزندان دارد و سلامت جامعه به نوعی در گرو سلامت خانواده است.

سمائی اظهار کرد: تعاملات پویا و سازنده در رشد تعالی فرزندان در محیط خانواده شکل می گیرد و در فرهنگ دینی و ملی نیز این موضوع همیشه مورد تاکید بوده و هست.

وی ادامه داد: رشد، تکامل و تعالی هریک از اعضا در سامان و یکپارچگی خانواده است و تجربه نشان داده رویکرد پذیرش و عضویت فرزندان بدون سرپرست موثر نیز در خانواده های فرزند پذیر زمینه شایسته تری برای ساماندهی و تعالی و پرورش کودکان و نوجوانان است.

حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد

دررسانه|80 درصد متقاضیان فرزندخواندگی در همدان خواهان کودک زیر پنج سال هستند

دررسانه|80 درصد متقاضیان فرزندخواندگی در همدان خواهان کودک زیر پنج سال هستند

دررسانه|80 درصد متقاضیان فرزندخواندگی در همدان خواهان کودک زیر پنج سال هستند

کد خبر 97523

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد