در رسانه|اعزام مبتلایان خوزستانی اوتیسم به تهران برای دریافت خدمات دندانپزشکی

ایسنا/خوزستان رئیس انجمن اوتیسم خوزستان در خصوص آمار دقیق مبتلایان به اوتیسم در استان گفت: مرکز بهداشت خوزستان غربالگری برای به دست آوردن آمار کل مبتلایان به اوتیسم را انجام نداده است که باید این کار انجام شود تا مبتلایان به اوتیسم زیر دو سالگی شناسایی شوند و آمار درستی داشته باشیم.

دکتر فریده مرمضی در نشست نخبگان معلول با استاندار خوزستان که روز شنبه (۱۸ آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۲ این انجمن تاسیس شد که در آن سال از هر ۱۰۰ تولد یک مورد مبتلا به اوتیسم بود اما اکنون طبق آمار جهانی از هر ۵۶ تولد یک نفر با اختلال اوتیسم به دنیا می‌آید.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این اختلال در دوران جنینی قابل تشخیص نیست و ۲۳۵ ژن وجود دارند که می‌توانند موجب بروز این اختلال شوند.

رئیس انجمن اوتیسم خوزستان با تاکید بر لزوم توجه ویژه به مبتلایان به اوتیسم گفت: از سال ۹۵ پیگیر تامین زمینی برای احداث مرکز جامع برای اوتیسم بودیم تا همه خدمات مورد نیاز و حتی نگهداری شبانه‌روزی در این مرکز انجام شود اما تاکنون موفق نشده‌ایم و به در بسته خورده‌ایم.

وی افزود: در تهران به انجمن اوتیسم کشور زمین داده‌اند و کار ساخت این مرکز آغاز شده است اما در خوزستان به عنوان قطب جنوب غرب کشور هنوز نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم.

مرمضی بیان کرد: نیاز افراد مبتلا به اوتیسم، حضور در جامعه است ولی اماکن عمومی و پارک‌ها برای این بیماران مناسب‌سازی نشده است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مبتلایان به اوتیسم با افراد دیگر همکاری ندارند و در برقراری ارتباط مشل دارند، خدمات دندانپزشکی آن‌ها با بیهوشی انجام می‌شود؛ در این شرایط در خوزستان این خدمات برای افراد بزرگسال انجام نمی‌شود. دانشکده دندانسازی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز محلی برای این کار را در نظر گرفته است اما تجهیزات ندارد و عملا چنین مرکزی راه‌اندازی نمی‌شود. اکنون بسیاری از خانواده‌های اوتیسم برای دریافت این خدمات به تهران اعزام می‌شوند.

رئیس انجمن اوتیسم خوزستان گفت: هزینه کاردرمانی و دیگر خدمات مبتلایان به اوتیسم ماهانه ۱۰ میلیون تومان است. سال به سال و ماه به ماه سبد زندگی خانواده‌ها کوچک‌تر می‌شود اما نمی‌توانیم سبد زندگی یک فرد مبتلا به اوتیسم را کوچک کنیم زیرا در صورت انجام این کار، معضلاتی به وجود می‌آید که زندگی این بیمار در محیط جمع به مخاطره می‌افتد و به دیگران آسیب می‌زند.

مرمضی بیان کرد: یک مرکز نگهداری بیماران مبتلا به اوتیسم با ظرفیت ۱۰ تا ۱۲ نفر در اهواز داریم در حالی که تعداد مبتلایان به اوتیسم که در انجمن اوتیسم خوزستان پرونده دارند، حداقل ۶۰۰ نفر است.

وی افزود: این مرکز بابت هر بیمار مبتلا به اوتیسم ماهانه ۱۰ میلیون تومان هزینه می‌گیرد که ۴ میلیون و خرده‌ای از این مبلغ را بهزیستی تقبل می‌کند. 

رئیس انجمن اوتیسم خوزستان در خصوص آمار دقیق مبتلایان به اوتیسم در استان گفت: مرکز بهداشت خوزستان غربالگری برای به دست آوردن آمار کل مبتلایان به اوتیسم را انجام نداده است که باید این کار انجام شود تا مبتلایان به اوتیسم، در زیر دو سالگی شناسایی شوند و آمار درستی داشته باشیم.

کد خبر 96965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد