رسانه| ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به معلولان بوشهر پرداخت شد

بوشهر- سرپرست بهزیستی استان بوشهر از پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به جامعه معلولان استان خبر داد و گفت:در سال جاری تاکنون ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به جامعه هدف پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا محمودی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران آمار معلولین استان را ۲۹ هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: این معلولان در بخش‌های ذهنی، جسمی حرکتی، اعصاب و روان، بینایی، شنوایی، صوت و گفتار است.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر تعداد معلولان ذهنی را ۶ هزار و ۸۰۹ نفر ذکر و بیان کرد: معلولان جسمی حرکتی ۱۱ هزار و ۷۲۴ نفر، اعصاب و روان ۲ هزار و ۹۳۹ نفر بینایی سه هزار و ۷۳۳، شنوایی ۲ هزار و ۹۷۰ نفر، صوت و گفتار هم ۲۸۶ نفر است.

وی به خدمات ارائه شده به معلولین توسط بهزیستی استان پرداخت و خاطرنشان کرد: خدمات توانبخشی و مراقبتی در ۱۴ مرکز شبانه‌روزی و هفت مرکز ویزیت و مراقبت در منزل، و خدمات توانبخشی، آموزشی و حرفه‌آموزی در ۲۰ مرکز روزانه توانبخشی ارائه می‌شود.

محمودی نظارت بر فعالیت مراکز مذکور و صدور مجوز مراکز توانبخشی و مراقبتی و روزانه جدید را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت برای ۱۲ هزار و ۱۱۵ نفر و کمیسیون معافیت سربازی برای ۱۸۰ نفر متقاضی تشکیل شده است.

پرداخت کمک هزینه مالی

وی از پرداخت کمک‌های مالی مستمر ماهانه به معلولان تحت پوشش از جمله مستمری حق پرستاری خانواده محور و ضایعه نخاعی به تعداد هزار و ۳۴۲ نفر و مستمری توانبخشی به تعداد ۱۷ هزار و ۷۲۷ نفر خبر داد.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر اضافه کرد: پرداخت کمک هزینه مالی موردی از جمله شهریه دانشجویان مراکز غیردولتی، کمک هزینه تشویقی دانشجویی به دانشجویان دولتی، هزینه تحصیلی دانش آموزان معلول، کمک هزینه مناسب سازی منزل و خودرو معلولین در دستور کار قرار دارد.

محمودی ادامه داد: هزینه ایاب‌وذهاب معلولین، کاشت حلزون شنوایی، تغذیه و درمان بیماران متابولیک، درمان معلولین، خرید وسایل کمک توانبخشی به افراد پشت نوبت خدمات مذکور هر ساله انجام می‌شود.

وی خرید خدمت توان پزشکی و ارائه خدمات فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی و دیگر موارد را به افراد دارای معلولیت با معرفی به کلینیک‌های طرف قرارداد بهزیستی استان بوشهر را از دیگر برنامه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: تهیه و توزیع وسایل کمک توانبخشی معلولین ویلچر تشک مواج، سمعک و سایر وسایل توانبخشی شامل عصا، و اکر و دیگر وسایل با توجه به نیاز افراد دارای معلولیت تحت پوشش انجام می‌شود.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه در سطح شهر و روستاهای استان شامل غربالگری معلولین و ارائه آموزش‌های مختلف به افراد تحت پوشش و همچنین اشتغال‌های خرد روستایی را از دیگر برنامه‌ها اعلام و تصریح کرد: در زمینه تسهیلات اشتغال‌زایی به جامعه معلولان در سال جاری تاکنون ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره پرداخت و زمینه اشتغال ۴۵۸ نفر فراهم شده است که ۷۰ درصد اشتغال یافتگان مربوط به جامعه افراد دارای معلولیت می‌باشد.

ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی

محمودی اضافه کرد: امسال ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه از جز ۳ و ۴ به بهزیستی استان استان بوشهر ابلاغ شده است که با برنامه ریزی های انجام گرفته و همکاری بانک‌های عامل تلاش می‌گردد تا پایان سال پرداخت می‌شود.

وی برگزاری جشنواره‌ها و مراسم مختلف در مناسبت‌های مربوط به افراد دارای معلولیت با همکاری انجمن‌ها و مراکز تحت نظارت بهزیستی استان را از دیگر فعالیت‌ها دانست و گفت: تجلیل از معلولین موفق مناسبت‌های مختلف، معرفی برای استفاده از معافیت مالیاتی ماده ۲۵ قانون جامع معلولین برای اولیا فرزندان معلول شدید و خیلی شدید، صدور کارت معلولیت برای یک‌هزار و ۸۲۳ نفر از دیگر برنامه‌ها است.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر از صدور مجوز و آغاز فعالیت مراکز روزانه اوتیسم و بیماران روانی مزمن در شهرستان دشتستان خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه مجوز آغاز فعالیت ۳ مرکز توانبخشی و مراقبتی افراد دارای معلولین ذهنی در شهرستان بوشهر صادر شده است.

محمودی با اشاره به صدور مجوز و آغاز فعالیت یک مرکز شبانه‌روزی بیماران روانی مزمن در شهرستان دشتستان اضافه کرد: برگزاری جلسات با دستگاه‌های اجرایی در زمینه قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت و جشنواره‌ها و مراسم مناسبت‌های ویژه افراد دارای معلولیت و جذب اعتبار برای افزایش تعداد افراد دارای معلولیت دریافت کننده خدمات مستمری حق پرستاری و مستمری توانبخشی از دیگر فعالیت‌ها است.

کد خبر 96740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد