رسانه| ۴۰ درصد معلولین استان بوشهر در حوزه جسمی و حرکتی است

سرپرست بهزیستی استان بوشهر تعداد معلولین این استان را ۲۹ هزار نفر دانست و گفت: از این تعداد معلول ۴۰ درصد در حوزه جسمی و حرکتی و ۲۵ درصد معلولان ذهنی است.

رضا محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر،  آمار معلولین استان را 29 هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: این معلولان در بخش‌های ذهنی، جسمی حرکتی، اعصاب و روان، بینایی، شنوایی، صوت و گفتار است.

وی تعداد معلولان ذهنی را 6 هزار و 809 نفر ذکر و بیان کرد از تعداد 29 هزار معلول استان بوشهر 40 درصد در حوزه جسمی و حرکتی و 25 درصد معلولان ذهنی است.

وی اضافه کرد: معلولان جسمی حرکتی 11 هزار و 724 نفر، اعصاب و روان 2 هزار و 939 نفر بینایی 3 هزار و 733، شنوایی 2 هزار و 970 نفر، صوت و گفتار هم 286 نفر است.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر به خدمات ارائه شده به معلولین توسط بهزیستی استان پرداخت و خاطرنشان کرد: خدمات توانبخشی و مراقبتی در  14 مرکز شبانه‌روزی و 7 مرکز ویزیت و مراقبت در منزل، و خدمات توانبخشی، آموزشی و حرفه‌آموزی  در 20 مرکز روزانه توانبخشی ارائه می‌شود.

محمودی، نظارت بر فعالیت مراکز مذکور و صدور مجوز مراکز توانبخشی و مراقبتی و روزانه جدید را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت برای  12 هزار و 115 نفر و کمیسیون معافیت سربازی برای 180 نفر متقاضی تشکیل شده است.

وی از پرداخت کمک‌های مالی مستمر ماهانه به معلولین تحت پوشش از جمله مستمری حق پرستاری خانواده محور و ضایعه نخاعی به تعداد یک‌هزار و 342 نفر و مستمری توانبخشی به تعداد 17 هزار و 727 نفر خبر داد.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر اضافه کرد: پرداخت کمک هزینه مالی موردی از جمله شهریه دانشجویان مراکز غیردولتی، کمک هزینه تشویقی دانشجویی به دانشجویان دولتی، هزینه تحصیلی دانش آموزان معلول، کمک هزینه مناسب سازی منزل و خودرو معلولین در دستور کار قرار دارد.

محمودی ادامه داد: هزینه ایاب‌وذهاب معلولین، کاشت حلزون شنوایی، تغذیه و درمان بیماران متابولیک، درمان معلولین، خرید وسایل کمک توانبخشی به افراد پشت نوبت خدمات مذکور هر ساله انجام می‌شود.

وی خرید خدمت توان پزشکی و ارائه خدمات فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی و دیگر موارد را به افراد دارای معلولیت با معرفی به کلینیک‌های طرف قرارداد بهزیستی استان بوشهر را از دیگر برنامه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: تهیه و توزیع وسایل کمک توانبخشی معلولین ویلچر تشک مواج، سمعک و سایر وسایل توانبخشی شامل عصا، واکر و دیگر وسایل باتوجه به نیاز افراد دارای معلولیت تحت پوشش انجام می‌شود.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه در سطح شهر و روستاهای استان شامل غربالگری معلولین و ارائه آموزش‌های مختلف به افراد تحت پوشش و همچنین اشتغال‌های خرد روستایی را از دیگر برنامه‌ها دانست.

وی برگزاری جشنواره‌ها و مراسم مختلف در مناسبت‌های مربوط به افراد دارای معلولیت با همکاری انجمن‌ها و مراکز تحت نظارت بهزیستی استان را از دیگر فعالیت‌ها دانست و گفت: تجلیل از معلولین موفق مناسبت‌های مختلف، معرفی برای استفاده از معافیت مالیاتی ماده 25 قانون جامع معلولین برای اولیاء فرزندان معلول شدید و خیلی شدید، صدور کارت معلولیت برای یک‌هزار و 823 نفر از دیگر برنامه‌ها است.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر از صدور مجوز و آغاز فعالیت مراکز روزانه اوتیسم و بیماران روانی مزمن در شهرستان دشتستان خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه مجوز آغاز فعالیت 3 مرکز توانبخشی و مراقبتی افراد دارای معلولین ذهنی در شهرستان بوشهر صادر شده است.

محمودی با اشاره به صدور مجوز و آغاز فعالیت یک مرکز شبانه‌روزی بیماران روانی مزمن در شهرستان دشتستان اضافه کرد: برگزاری جلسات با دستگاه‌های اجرایی در زمینه قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت و جشنواره‌ها و مراسم مناسبت‌های ویژه افراد دارای معلولیت و جذب اعتبار برای افزایش تعداد افراد دارای معلولیت دریافت‌کننده خدمات مستمری حق پرستاری و مستمری توان‌بخشی از دیگر فعالیت‌ها است.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر در پایان یادآور شد: در حوزه اشتغال، مسکن و درمان جامعه هدف برنامه‌ریزی لازم برای تحقق اهداف در سال جاری صورت گرفته است.

کد خبر 96434

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد