آمادگی ۱۹۵۳ داوطلب طرح محب در ۶۵۱ تیم سازماندهی شده

روز ۵ دسامبر مصادف با ۱۴ آذر ماه هر سال، روز بین المللی کار داوطلبانه نام گرفته است. سازمان ملل متحد در سال۱۹۸۵ (۱۳۶۴ش.) برای نخستین‌بار این روز را با نام کامل «روز جهانی داوطلب در راه توسعه اقتصادی و اجتماعی»، معرفی کرد. هدف از نام‌گذاری این روز، ترویج فعّالیت‌های داوطلبانه در سازمان‌ها و گروه‌های بزرگ و یا حتی نهادهای کوچک‌تر محلی است که هر ساله این روز از سوی نهادهای گوناگون گرامی داشته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ معصومه توکلی معاون دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، به همین مناسبت و با توجه به خدمات این دفتر در ارائه خدمات داوطلبانه تخصصی و مداخلات و حمایت های روانی و اجتماعی در حوادث و سوانح (بحران ها) گفت‌: به منظور انگیزه بخشی و تقویت فعالیت نیروهای داوطلب، در این روز برنامه های متنوعی در سراسر کشور برگزار می نماید که از جمله ی آن، تجلیل از داوطلبان فعال (روانشناس، مشاور و مددکار اجتماعی) در این حوزه است.

وی افزود :بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته، اختلالات مختلف در بازماندگان حوادث و سوانح (بحران ها)، طیف وسیعی از مشکلات روان از جمله برانگیختگی روانی، اعتیاد، افسردگی، پرخاشگری، تنش، استرس، فوبیا، اختلال استرس پس ازحادثه و تعداد زیادی دیگر از مشکلات را در برمی گیرد که درکوتاه مدت و بلند مدت، جامعه بازماندگان از حوادث را با مشکلات جدی روبروخواهد نمود. از آنجا که وقوع حوادث و سوانح و بحران ها اجتناب ناپذیر است پس بهتر آن است که تا حد ممکن، آثار و تبعات روانی و اجتماعی افراد متاثر از این حوادث را به حداقل برسانیم.

توکلی گفت:طرح حمایتهای روانی اجتماعی درحوادث و سوانح طبیعی و انسان ساخت به عنوان یک اقدام داوطلبانه و اجتماع محور درسال ۱۳۸۴ در دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور طراحی و از سال ۱۳۸۶ در کل کشور به  اجرا گذاشته شد.

وی افزود :هدف اصلی سازمان بهزیستی از طرح مذکور، حفظ، توسعه و ارتقا سلامت روان افراد، افزایش تاب آوری و پیشگیری از عوارض روانشناختی در حوادث و سوانح (بحران ها) است که با ارائه راهبرد هایی در هر یک از ۴ مرحله ی چرخه مدیریت بحران (پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازسازی و بازتوانی) فعالیت هایی را برنامه ریزی کرده و اجرا می نماید.

معاون دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور رویکرد های اصلی طرح مذکور را به این شرح بر شمرد:

- فعالیت در همه سطوح چرخه مدیریت بحران

- بهره مندی از مشارکت فراگیر داوطلبان

- توجه به سرعت و فوریت

- توجه به اقدامات پیشگیرانه و مردم محور

- توجه به فرهنگ بومی، اعتقادات و ارزش های آحاد جامعه درطراحی و اجرای مداخلات

- بهره مندی از ظرفیت های مراکز و مؤسسات تحت نظارت سازمان جهت ارائه خدمات روانی و اجتماعی.

توکلی با اشاره به اقدامات اصلی در طرح محب گفت:جلب و جذب داوطلبین، آموزش و آگاهسازی عموم مردم با استفاده از ظرفیت پایگاه ها و داوطلبین، آموزش، باز آموزی و توانمندسازی متخصصین داوطلب (روانشناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی)، سازماندهی داوطلبین از طریق تشکیل تیم های محب، شبکه سازی تیم ها، ارزیابی روانشناختی افراد حادثه دیده، ارجاع افراد شناسایی شده برای دریافت خدمات، بازتوانی روانی و اجتماعی افراد آسیب دیده و در معرض آسیب در حوادث و سوانح است، از جمله اقدامات طرح محب هستند.  

گفتنی است در حال حاضر تعداد ۱۹۵۳ داوطلب در ۶۵۱ تیم سازماندهی شده و دوره های آموزشی تخصصی(مرتبط با مداخلات روانی اجتماعی در بحران) و دوره های عمومی مدیریت بحران را گذرانده اند.

کد خبر 96395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =