در رسانه | مهلت ثبت نام در سامانه بهزیستی تمدید شد

مدیرکل بهزیستی گفت: مهلت ثبت نام در سامانه حمایتی از دانشجویان و دانش آموزان تا ۱۶ آذر تمدید شد و ارائه خدمات صرفا با ثبت نام در این سامانه صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، با هدف ارتقای عدالت اجتماعی و به منظور حمایت از دانش آموزان و دانشجویان سامانه حمایت بهزیستی راه اندازی شده است. در همین راستا و بر اساس مسئولیت های اجتماعی بهزیستی حمایت هایی شامل کمک هزینه های تحصیلی و تشویقی، تامین تجهیزات و خدمات آموزشی و مشاوره تحصیلی و آموزش مهارت های زندگی و سواد رسانه ای بهزیستی خدماتی ارائه می کند.

مدیرکل بهزیستی استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: آماری که ما تا امروز از ثبت نام دانش آموزان در این سامانه داریم دو هزار و ۳۶۰ دانش آموز بوده است. در حوزه دانشجویی نیز ۲۲۳ نفر ثبت نام کرده اند. البته ثبت نام در سامانه تا ۱۶ آذر تمدید شده است.
دهباشی پور گفت: افراد متقاضی ثبت نام و مدارک را بارگذاری می کنند و کارشناسان پس از بررسی خدمات را ارائه می دهند. متاسفانه تحصیلات در حوزه دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش با چالش مواجه بوده است. هزینه های رفت و آمد و تامین اقلام و ... دچار مشقت بوده اند که گاهی خانواده ها درگیر این مسائل بوده اند. افرادی که در دانشگاه ها و موسسات غیردولتی در حال تحصیل هستند می توانند از این خدمات بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: اطلاعات هویتی دانشجویان در این سامانه ثبت می شود و برای دانش آموزان خود بهزیستی شناسایی را انجام می دهد. در سامانه های سازمان بر اساس دهک های دسته بندی شده که ملاک برای ارائه خدمات است افراد بر اساس توان خود از خدمات بهره مند می شوند که تا دهک هفتم به این خدمات دسترسی دارند. البته دسته بندی خدمات هم بر اساس دهک ها و مقاطع تحصیلی متفاوت است. خدمات از سقف یک میلیون تا دو میلیون تومان وجود دارد. در مقاطع دکتری هم تا سطح ۲۰ میلیون و بیشتر هم که شهریه می پردازند سازمان حدود ۵۰ درصد شهریه را پرداخت می کند.
دهباشی پور گفت: در حوزه معلولین که شهریه پرداخت می شود. در حوزه زنان سرپرست خانوار فرزندان خانواده که تحت پوشش هستند از شهریه دانشجویی برخوردار می شوند. در حوزه معلولینی که سرپرست خانوار هستند شرایط متفاوت است. همه دو هزار و ۳۶۰ دانش آموزان شهریه دریافت می کنند.
مدیرکل بهزیستی گفت: از افراد تحت پوشش خواهشمندیم که سامانه را جدی بگیرند تا در ادامه حمایت ها دچار مشکل نشوند. پس از این هرگونه دریافت شهریه بر اساس ثبت نام در این سامانه است. آدرس سامانه هم در سایت بهزیستی کشور موجود است.
وی اظهارکرد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته، مطالبه گری در زمینه استخدام معلولان انجام شد. برای ده دوره آزمون استخدامی که صورت گرفته بود ۵ هزار و ۶۰۰ نفر باید از معلولان که سه درصد را شامل می شود باید استخدام می شدند که هزار و ۶۰۰ نفر استخدام شدند و ۴ هزار نفر در نوبت استخدام قرار دارند. از این به بعد هم افراد معلول با هم سطحان خود مورد آزمون قرار می گیرند. در حال حاضر منتظریم تا دفترچه آزمون در سایت سنجش منتشر شود. علی القاعده تمام دستگاه هایی که در ده دوره گذشته جذب داشتند مشمول این ظرفیت هستند.
دهباشی پور گفت: متاسفانه نقصی در قانون وجود دارد که در تلاش برای رفع آن هستیم. افرادی که سالم وارد کار می شوند و در حین کار دچار معلولیت می شوند می توانند از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند اما افراد معلول نمی توانند از این امتیاز برخوردار شوند و این مساله با عدالت اجتماعی مغایرت دارد. فرسایش افراد معلول در کار بسیار بیشتر از افراد سالم است و از امیدواریم که این نقیصه اصلاح شود.
وی تصریح کرد: سال گذشته مستمری افراد تحت پوشش، ششصد و سی هزار تومان بود که امسال به هفتصد و سی هزار تومان رسیده که همان ۲۰ درصد اعمال شده است. خانواده های بالای ۵ نفر دو میلیون و چهارصد هزار تومان مستمری دریافت می کنند که امیدواریم به میزان ۶۰ درصد قانون کار برسد.
دهباشی پورگفت: کالابرگ الکترونیکی صرفا برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و خانواده آسیب پذیر پیش بینی شده بود که الان تا دهک هفت می توانند از این شرایط استفاده کنند. قبلا اقلام پیش بینی شده شامل کالاهای اساسی می شد که مبلغ ۴۸۰ هزار تومان تا دهک سوم بود. دهک های چهار تا هفت هم ۳۲۰ هزار تومان بود. از ابتدای امسال با تدابیر اندیشیده شده اقلام سقف های بیشتری را شامل شدند. در استان قزوین هم سعی بر استفاده از ظرفیت فروشگاه ها بود که علاوه بر تخفیفات صورت گرفته بود.
وی اظهار کرد: سامانه مراکز مثبت با این هدف تاسیس شد که بسیاری از امورات برون سپاری و بر عهده خود مردم قرار داده شود. مراکز مثبت بر این اساس است که امورات سازمان در قالب محلات پیش رود. در محلات مختلف و روستاها امکان تاسیس بهزیستی نبود و الگوی کوچک سازمان در این مناطق راه اندازی شد و مردم بجای تردد می توانند از خدمات بهره مند شوند. پله به پله این سامانه در حال تکمیل است که بسیاری از خدمات از طریق این سامانه انجام می شود و امیدواریم تا پایان سال به تکامل برسد.
مدیرکل بهزیستی گفت: از مردم می خواهیم موارد مختلف را به ما گزارش دهند. یکی از شقوق نظارت استفاده از بستر دولت الکترونیک است که می توانند وضعیت را به ما اطلاع دهند. مهمترین نقص این سامانه ارتباط بین مراکز و بهزیستی بود که در حال رفع است. مشکل دیگر ارتباط بهزیستی با سایر دستگاه ها بود که این مساله هم کاملا الکترونیکی شده است.
وی تصریح کرد: پیش از این اگر فردی می خواست طرح دعوی کند باید حضوری تشریف می آورد اما با راه اندازی این سامانه کاملا به صورت الکترونیک امورات انجام می شود و حتی رئیس سازمان و دادگستری و سایر نهادها می توانند کاملا نظارت داشته باشند. سامانه ها به بخش مردمی و نظارت خود سازمان تقسیم می شود. در حال حاضر مراکز مثبت در صورت ارائه خدمت پول دریافت می کنند. مستندات خدمت هم باید در سامانه بارگذاری شود و امضای دریافت خدمت هم باید ملاحظه شود.

کد خبر 96289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد