برگزاری دو کمپین پیشگیری از اعتیاد در کشور تا پایان امسال

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از برگزاری دو کمپین کشوری در راستای پیشگیری از اعتیاد تا پایان سال خبر داد و گفت: بهزیستی از سنوات گذشته کمپین‌های مختلفی را برگزار کرده و از بهمن‌ماه سال گذشته نیز کمپین رسانه‌ای والد آگاه و فرزند ایمن راه‌اندازی شده که طی امسال چهار کمپین در این راستا در کشور انجام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، ماریت قازاریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آگاه‌سازی جامعه در کشور اظهار کرد: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی یکی از راهبردهای مهم در پیشگیری از اعتیاد است که معمولا موجب افزایش آگاهی، اطلاعات و دانش می شود و البته رسالت رسانه در این زمنیه ارتقای معلومات عمومی افراد و آموزش همگانی بوده است.

وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از اعتیاد در سطح عمومی برای جامعه‌پذیری، اجتماعی‌سازی و ارتقای سطح آگاهی مردم، بیان کرد: رسانه‌های گروهی نه تنها در شکل‌دهی به مفاهیم اثرگذارند بلکه می‌توانند تغییرات اساسی در نگرش و رفتار افراد ایجاد کنند. در همین راستا ۶ رویکرد وجود دارد؛ یکی از این رویکردها انتشار اطلاعات است که موجب افزایش دانش و تغییر نگرش می‌شود و عمدتا یکطرفه است. از دیگر رویکردها آموزش پیشگیری است که منجر به افزایش مهارت‌های اجتماعی خواهد شد. سومین رویکرد جایگزین‌های مثبت سرگرم‌کننده و چهارمین رویکرد مسائل زیست محیطی است که به شرایط کار، محل زندگی و سیاست‌های کشوری برمی‌گردد.

قازاریان ادامه داد: یکی دیگر از رویکردها، شناسایی مشکل و ارجاع به خدمات موردنیاز و رویکرد اجتماع‌محور است که مردم می‌توانند به صورت داوطلبانه برای محیط کار و محیط زندگی فعالیت‌هایی براساس نیازهای محیط خود انجام دهند؛ به بیانی دیگر، مردم جامعه هم باید به کمک مسئولان بیایند و در راستای پیشگیری از اعتیاد فعالیت کنند. بنابراین ترکیبی از رویکردهای پیشگیرانه می‌تواند موجب بهبود وضعیت و کاهش بروز اعتیاد در کشور شود.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه رویکردهای پیشگیری از اعتیاد باید به موازات یکدیگر اجرا شود، به اقدامات بهزیستی برای پیشگیری از اعتیاد پرداخت و گفت: سازمان در این راستا رویکردهایی همچون انتشار اطلاعات و آموزش پیشگیری از اعتیاد را دنبال می‌کند، اما رویکردهای اجتماع‌محور و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت مردم از مهمترین راهبردهای دفتر  اعتیاد در سازمان بهزیستی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای بهزیستی در راستای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، کمپین‌های رسانه‌ای است؛ به گونه‌ای که چند سال گذشته کمپین پیشگیری از شیشه و کمپین پیشگیری از گل با برنامه‌ریزی قبلی در کشور اجرا شد اما از بهمن‌ماه سال گذشته کمپین رسانه‌ای والد آگاه و فرزند ایمن نیز توسط سازمان راه‌اندازی شد و در همین راستا قرار است کمپین‌های این مجموعه تا پایان سال برگزار شود.

قازاریان تصریح کرد:  این کمپین‌ها زمانی اثرگذارخواهد بود که تداوم و استمرار داشته باشد و در بازه‌های زمانی مشخص و برنامه‌ریزی‌شده انجام شود؛ البته اجرای این برنامه‌ها نیازمند اعتبار و بودجه کافی است تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درخصوص اثرگذاری برگزاری این کمپین‌ها گفت: اگر کمپین‌ها با اصول علمی انجام شود می‌تواند منجر به افزایش دانش و تغییر نگرش و رفتار شود.

کد خبر 95362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =