در رسانه | داستان متفاوت یک فرزندخواندگی در زنجان

یک خانواده در زنجان سرپرستی یک کودک با نیازهای ویژه را برعهده گرفته و عاشقانه و نوعدوستانه برای انجام معالجات درمانی او اقدام و شیرینی و حلاوت در کنار هم بودن و عاشقانه زندگی کردن را تجربه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزند خواندگی سنتی دیرین در فرهنگ ایرانی ها به شمار می رود و می توان آن را در خانواده هایی جستجو کرد که موفق به فرزندآوری نشده اند ولی دلی به وسعت دریا دارند و با جان و دل کودکان یا نوزادانی را برای گرم شدن کانون زندگی خود انتخاب می کنند.

این مسیر فراز و نشیب هایی دارد، در این میان می توان زوج هایی را یافت که پا را از این مرحله فراتر گذاشته و با دلی مملو از عشق و نوعدوستی کودکان معلول یا دارای نیازهای ویژه را انتخاب می کنند که داستان زندگی آنها با دیگران متفاوت است.

این کودکان که شرایط زندگیشان با بقیه فرق می‌کند، از بدو تولد به اختلال فیزیکی و معلولیت خفیف یا شدید دچار هستند و در طول زندگی به مراقبت، درمان و توجه بیشتر و ویژه‌ نیاز دارند.

امروزه با گسترش فرهنگ حمایت از کودکان دارای نیازهای ویژه برخی خانواده‌ها با فرزندپذیری کودکان نیازمندِ درمان یا دارای معلولیت، خواستار پیوستن آنها به خانواده خود هستند تا این فرصت را برای این کودکان فراهم کنند که در محیط آرام و امن خانواده تحت درمان و حمایت‌های لازم قرار گیرند.

خانواده هایی از این دست در سطح کشور و استان زنجان کم نیستند؛ خانواده بهرام سلیمانی از جمله این خانواده هاست که در یکی از شهرستان های استان سکونت دارد.

او فرزند دارای نیازهای ویژه دارد که چند سال پیش با طی فرآیندهایی از سوی بهزیستی به او واگذار شد و به گفته خودش از انجام این کار رضایت کامل دارد.

فرزندخواندگی کودک معلول از جنس دیگری است
آقای سلیمانی ۴۱ سال سن دارد؛ او در خصوص موضوع فرزند خواندگی خود اینگونه توضیح داد: چندین سال از زندگی مشترکمان می گذشت و بچه دار نمی شدیم، پنج سالی هم می شد که کار درمان را شروع کرده بودیم ولی هر چقدر این روند ادامه داشت اما امیدبخش نبود.

وی اضافه کرد: در این حین با مشورت همسرم تصمیم گرفتیم از طریق سازمان بهزیستی نسبت به درخواست فرزندخواندگی اقدام کنیم که کاری بسیار پسندیده است.

او گفت: با همفکری و کمک هم کار ثبت نام را انجام دادیم، در آن مرحله از ما سوال شد خواستار فرزند در چه رده سنی هستیم که اعلام کردیم بیشتر خواهان نوزاد یا کودک ۲ تا سه ساله هستیم.

وی ادامه داد: پس از این مدت موردی را معرفی کردند که از ناحیه دست دچار مشکل بود که بنا به گفته کارشناسان بهزیستی دچار فلج "ارب یا شبکه بازویی" بود که با این وجود همسرم نسبت به فرزندخواندگی او علاقه نشان داد.

این شهروند زنجانی ادامه داد: انجام این کار فرآیند و مراحل مختلفی داشت که در نهایت اواخر سال ۹۷ توانستیم آن کودک دختر را که دچار مشکل معلولیت بود و آن زمان ۲.۵ سال سن داشت به فرزندخواندگی قبول کنیم.

سلیمانی با بیان اینکه هم اکنون دخترم هشت و نیم سال سن دارد، افزود: بنا به گفته کارشناسان، معلولیت دست در هنگام زایمان به وجود آمده بود که پس از نهایی شدن فرزندخواندگی، در هفته، سه جلسه برای فیزیوتراپی او اقدام می کردیم.

وی افزود: در زمان حاضر کاردرمانی و فیزیوتراپی بر این عضو کودک انجام می شود و می توان گفت با کارهای انجام گرفته وضعیت دست دخترم ۸۵ درصد رو به بهبود است که امیدواریم بهبودی کامل را به دست آورد.

این فرد در خصوص چالش ها و مشکلات فرزندخواندگی کودکان معلول، اظهار داشت: به جرات می گویم از انجام چنین کاری پشیمان نیستم، داشتن یک فرزند با نیازهای ویژه و دچار معلولیت حس دیگری دارد و نمی توان آن را توصیف کرد.

داشتن یک فرزند با نیازهای ویژه و دچار معلولیت حس دیگری دارد و نمی توان آن را توصیف کرد. وی با بیان اینکه با ورود این دختر به خانواده ما زندگی من و همسرم متحول شده است، ادامه داد: ورود این عضو جدید با وجود مشکلات جسمانی به خانواده ما، همه بستگان و دوستان را به تعجب واداشت ولی چنین کاری را تحسین کردند.

سلیمانی با بیان اینکه خودمان هم به خانواده ای دیگر انجام چنین کاری را پیشنهاد کردیم اما نپذیرفتند، افزود: لطف خداوند شامل حال ما شد که توانستیم در مدت ۶ سال فرزندمان را بزرگ کنیم که حلاوت خاص خود را دارد.

وی یادآور شد: از زمان ثبت نام فرزندپذیری تا انجام فرآیندها و آزمایش های لازم حدود سه سال طول کشید تا فرزندخواندگی ما حالت رسمی پیدا کند.

این شهروند با بیان اینکه به خانواده هایی که به دلایل مختلفی دارای فرزند نیستند، توصیه می کنم، چنین افرادی را برای ادامه زندگی انتخاب کنند، ادامه داد: نوع نوزادان یا کودکان دارای نیازهای ویژه مطرح نیست، بلکه نگاه محبت آمیز زوجین به آنها می تواند آثار خوب و مثبتی را بر جای بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه هرچند چنین افرادی دارای مشکلات و معلولیت های جسمی هستند، گفت: می توان با معاینات درمانی، مشکلات آنها را به حداقل کاهش داد البته حمایت های بهزیستی هم می تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

این هم استانی ادامه داد: زوج هایی که تمکن مالی خوبی دارند می توانند فرزند خواندگی این نوع کودکان را قبول کنند که اقدامی بسیار ارزشمند محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر دخترم در مقطع ابتدایی تحصیل می کند.

۱۹ خانواده زنجانی در نوبت فرزندپذیری هستند
سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان در این باره، گفت: در زمان حاضر ۱۹ خانواده زنجانی در نوبت فرزندپذیری هستند که این کار با ثبت درخواست متقاضیان انجام می‌شود.

به گفته روح الله خدابنده لو متقاضیان فرزندپذیری در این استان می توانند با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان محل سکونت خود پس از اخذ مشاوره‌های لازم و آگاهی از شرایط و فرایند فرزندپذیری به سامانه http://adoption.behzisti.net مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

وی اظهار داشت: متقاضیانی که از طریق قانونی سرپرستی کودک زیر سه سال را بر عهده بگیرند از مزایای حمایتی حق اولاد و مرخصی دوره مراقبت (معادل مرخصی دوره زایمان) بهره مند می شوند و کودک و نوجوان تحت سرپرستی نیز از مجموعه مزایای بیمه و بیمه های تکمیلی و مقررات قانونی برخوردار خواهد شد.

این مسوول ادامه داد: زوجینی که پنج سال از تاریخ ازدواج آنها گذشته و صاحب فرزندی نشده باشند، مشروط به اینکه حداقل یکی از آنان بیش از ۳۰ سال داشته باشد و همچنین دختران و زنان بدون شوهر و بدون فرزند هم می‌توانند درخواست فرزندخواندگی کنند.

زوجینی که پنج سال از تاریخ ازدواج آنها گذشته و صاحب فرزندی نشده باشند، مشروط به اینکه حداقل یکی از آنان بیش از ۳۰ سال داشته باشد و همچنین دختران و زنان بدون شوهر و بدون فرزند هم می‌توانند درخواست فرزندخواندگی کنند. سرپرست بهزیستی زنجان ادامه داد: طبق ماده ۱۴ قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، دادگاه در صورتی حکم سرپرستی را صادر می کند که درخواست کننده سرپرستی بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی واگذار کند.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی که دادگاه تشخیص دهد اخذ تضمین عینی از درخواست کننده به مصلحت نیست و سرپرستی کودک یا نوجوان ضرورت داشته باشد، دستور اخذ تعهد کتبی بر تملک بخشی از اموال یا حقوق را در آینده صادر می‌کند و پس از قبول درخواست کننده و انجام دستور، حکم سرپرستی صادر می شود.

به گفته این مسوول، طبق ماده ۱۵ همان قانون درخواست کننده یا درخواست کنندگان سرپرستی باید متعهد شوند که تمامی هزینه های مربوط به نگهداری، تربیت و تحصیل افراد تحت سرپرستی را تامین کنند.

وی یادآور شد: این حکم حتی پس از فوت سرپرست یا سرپرستان نیز تا تعیین سرپرست جدید برای کودک و نوجوان جاری است.

سه کودک بیمار به فرزند خواندگی سپرده شدند
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه تاکنون سه کودک بیمار در بهزیستی استان زنجان به فرزندخواندگی سپرده شده اند، گفت: امسال کودکی با شرایط مورد نظر به متقاضیان واگذار نشده است.

مریم کرمی در خصوص وضعیت بچه های واگذار شده، افزود: یکی از کودکان دارای معلولیت از ناحیه دست -فلج ارب یا شبکه بازویی - بوده که در زمان واگذاری ۲.۵ ساله بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از کودکان با بیماری "دیستروفی عضلانی دوشن" در زمان واگذاری زیر یک سال و یکی دیگر از کودکان با بیماری "هیروشپرونگ یا نکروز روده" در زمان واگذاری پنج ساله بوده است.

والدین یا کسانی که این کودکان را پذیرش کرده اند از شرایط اقتصادی و فرهنگی بسیار مناسبی برخوردار هستند.
این مسوول درباره وضعیت اقتصادی و فرهنگی والدین یا کسانی که این بچه ها را پذیرش کرده اند، ‌گفت: آنها از نظر شرایط اقتصادی و فرهنگی از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه زوجین فرزنده خوانده صاحب فرزند نبوده اند، خاطر نشان کرد: هم اکنون بهزیستی استان یک نوزاد شیرخوار با معلولیت ذهنی را نگهداری می کند که برای واگذاری او نیز در صورت ثبت درخواست فرزندخواندگی آماده است.

کد خبر 95166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد