۲۴۰ مرکز مشاوره ژنتیکی در کشور فعالیت می‌کنند

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سال گذشته ۱۳۵ هزار مشاوره ژنتیکی انجام شده است و ما در حال حاضر ۲۴۰ مرکز مشاوره ژنتیکی داریم که ۲۵ مرکز دولتی و بقیه غیردولتی هستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛افروز صفاری فرد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مشاوره‌های ژنتیک شامل مشاوره‌های قبل از ازدواج، مشاوره‌های قبل از بارداری، مشاوره‌های حین بارداری و مشاوره های شناختی و تشخیصی است تا مشخص شود اگر در خانواده‌ای فرد معلول وجود دارد آیا ناشی از موارد ژنتیکی است یا نیست.

وی خاطرنشان کرد: پزشکانی که تمایل داشته باشند که مراکز ژنتیک تاسیس کنند در دوره های آموزشی تئوری و کارآموزی شرکت می کنند و بعد درخواست تاسیس مراکز مشاوره ژنتیک را ارائه می‌دهند.

صفاری فرد یادآور شد: تعداد دوره های آموزشی که تاکنون برگزار شده ۵۳ دوره بود که پزشکان در این دوره‌ها شرکت می‌کنند و هر سال دوره بازآموزی داریم.

اجرای برنامه‌های پیشگیری از معلولیت برای حدود ۱۶۰ هزار نفر

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال گذشته ۱۵۵ هزار و ۸۰۰ نفر از دانش آموزان و ۴۰ هزار و ۵۳۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان، برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت‌ها را دریافت کردند.

صفاری فرد با بیان اینکه فعالیت های پیشگیری از معلولیت ها شامل برنامه‌های آگاه سازی، مشاوره ژنتیکی وغربالگری است، افزود: فعالیت های آگاه سازی شامل دوره های آموزشی است که برای دانش آموزان و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت ها گذاشته می شود که عملکرد خوبی داشته است.

وی یادآور شد: برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت‌ها در محتوای آموزشی در زمینه انواع معلولیت ها از جمله اختلالات بینایی، اختلالات شنوایی و مشکلات اسکلتی تدریس می‌شود.

کد خبر 94313

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =