نابینایان به‌جای خانه نشینی توانایی‌های خود را بروز دهند

آستان بهارستان ؛ یک روشندل موفق قمی اظهارداشت: نابینایان به‌جای خانه نشینی توانایی‌های خود را بروز دهند و سپس توقع داشتن شغل را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان ؛ ملیحه چراغی روشندل کارشناس ارشد روانشناسی ۴۲ ساله و مجرد است که با تلاش و پشتکار خود ۱۵ سال هست که به عنوان مشاور در اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی مشغول به کار است.

وی از دو سالگی به جمع نابینایان پیوسته و معتقد است نابینایی دلیل براین نیست که فرد بخواهند تلاشی نکند و منزوی باشد.

وی در گفت وگو با ما اظهارداشت: به لطف خداوند و حمایت و تشویق‌های خانواده سعی کردم در زندگی به پیشرفت نسبی که دوست داشتم برسم؛ در دوران دانش آموزی با کامپیوتر آشنا شده و بافندگی انجام می دادم وبه دلیل علاقه زیاد به درس، تا مقطع کارشناسی ارشد پیش رفتم.

چراغی افزود: اواسط دوران کارشناسی ارشد به دنبال شغل رفتم و با پیگیری زیاد موفق شدم جذب سازمان بهزیستی شوم.

وی توصیه کرد: در قدم نخست فرد نابینا باید بپذیرد که تا آخر عمر باید با نابینایی خود زندگی کند و زمانی که این مسئله‌ی مهم را پذیرفت آنگاه می‌تواند برای زندگی و برای آینده‌ خود برنامه‌ریزی کند.

وی ادامه داد: سپس باید علاقه و استعدادهای خود را در بخش های مختلف اعم از تحصیل، ورزش، دوره های قرآنی بشناسد

و درآن راستا توانایی کسب کند و دنبال حل مشکلات و شکوفایی استعدادهای خود باشد و سپس طلب شغل در همان حوزه را داشته باشد.

منطقی نیست منتظر باشیم کسی به ما شغل بدهد

این نابینای موفق استان قم عنوان کرد: یک نابینای منزوی خانه‌نشین حتی اگر نابغه‌ باشد نمی‌تواند درخواست شغل داشته باشد و اعتراض کند زیرا منطقی نیست منتظر باشیم کسی به ما شغل بدهد؛ فردی که استعدادهای خود را بروز می دهد می‌تواند توقع داشته باشد که صاحب شغل شود.

وی گفت: نابینایان پس از این مرحله می توانند به سازمان‌های مربوطه دولتی و غیردولتی مراجعه کرده و مدرک و تخصص خود را ارائه دهند و برای به دست آوردن شغل تلاش کنند و ازاین پس به حمایت مسئولان نیاز است که توانایی نابینایان را بپذیرند.

وی اظهارداشت: به دلیل بیان خوب افراد زیادی من را می‌شناسند و در یافتن شغل و دوست‌یابی و ارتباط با دوستان و همکارانم موفق شدم و معتقدم ارتباط خوب لبخند روی صورت، آرامش و گفتار زیبا می‌خواهد.

چراغی گفت: چند سال است که از رادیو تماس می گیرند موضوع برنامه را می گویند و از من می خواهند در موضوعات مختلف نظر بدهم که این مشارکت امتیاز و فرصت خوبی برای من به حساب می آید.

وی تصریح کرد: معتقدم شنیدن برنامه های مختلف رادیویی به هر کسی کمک می کند و توانایی لغتی و اعتماد به نفس را افزایش می دهد؛ به عنوان مثال من برای سخنرانی ها و مصاحبه ها به راحتی می توانم صحبت کنم که یکی از دلایل آن شنیدن و مشارکت در برنامه‌های رادیویی است.

وی ادامه داد: رادیو جوان، آوا و پیام برای من اولویت هست اما همه رادیوها ارزش شنیدن دارد زیرا به انسان نکته ای را آموزش می دهد و جنبه اطلاع رسانی دارد و بستگی به علاقه رادیو سلامت، رادیو اقتصاد هم اطلاعات کاربردی به فرد ارائه می دهد.

مناسب سازی شهری از ابتدای ساخت رعایت شود

این مشاور سازمان بهزیستی درمورد مناسب سازی شهری هم گفت: در سال‌های اخیر گام‌های خوبی درخصوص مناسب سازی برداشته شده و بخشی از ساختمان بهزیستی و بخشی از حیاط کتابخانه آیت الله خامنه ای مناسب سازی شده اما از ابتدای ساخت هر مجموعه ای می توانند مناسب سازی را رعایت کنند.

وی افزود: همت و برنامه‌ریزی مسئولان مهمتر از کمبود اعتبارات است؛ شهردار و استاندار می توانند قدم های اساسی برای مناسب‌سازی اماکن و کمک به نابینایان بردارند و انتظار به حقی داریم که مسئولان حداقل تلاش خود را بکار گیرند.

تاکنون به سالنی دعوت نشدم که مناسب‌سازی شده باشد

اگر مسئولان قصد دارند برنامه ای را برای نابینایان در مکان نامناسب برگزار کنند، اصلاً برنامه برگزار نشود زیرا سالن های همایش پله زیادی دارد و برای برخی دشوار است.

وی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان یک فعال که در بسیاری از مراسم ها شرکت می کنید، تاکنون در سالن همایشی دعوت شده اید که مناسب سازی شده باشد؟ گفت: نه تاکنون سالنی به صورت کامل مناسب سازی شده نبوده است.

کد خبر 94074

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد