در رسانه| در همایش بین‌المللی کودکان استثنایی در اردبیل عنوان شد:
سه ماه آخر بارداری برای پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی کودکان جدی گرفته شود

اردبیل - ایرنا - فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان گفت: سه ماه آخر بارداری از نظر عفونت‌های احتمالی در ایجاد عقب‌ماندگی ذهنی کودکان بسیار حائز اهمیت است و مادران باردار باید مراقبت‌های بیشتری در این دوران مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر پرویز مولوی روز چهارشنبه در همایش بین‌المللی کودکان استثنایی در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به این که زمان طلایی برای مداخله سریع برای درمان چنین کودکانی، دوران قبل از مدرسه است، اظهار کرد: از نظر سازمان بهداشت جهانی ضریب هوشی زیر ۷۰ به طور عمده به عقب‌ماندگی ذهنی اطلاق می‌شود و افراد دارای این مشکل به طور معمول سه درصد جوامع را تشکیل می‌دهند و اغلب مذکر هستند.

وی ادامه داد: ۳۰ تا ۴۰ درصد عقب‌ماندگی‌های ذهنی، بدون علت مشخص است و پنج درصد به عوامل ژنتیکی، پنج درصد به وقایع پزشکی و پنج تا ۲۵ درصد به مسمومیت‌های محیطی مربوط است و دلایل دیگری هم وجود دارد که در کل به قبل، حین و بعد زایمان ارتباط دارد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین خاطرنشان کرد: والدین باید مهارت‌های اساسی را به کودک آموزش دهند، موفقیت‌های آنها را جشن بگیرند و از ملامت و سرزنش و ترد اجتماعی آنها به شدت پرهیز کنند.

دکتر مولوی گفت: سازمان بهزیستی در پیشگیری از عقب‌ماندگی‌های ذهنی و همچنین توانمندسازی معلولان نقش اساسی دارد.

جامعه از اقدامات پیشگیرانه از معلولیت استقبال کند

معاون اداره کل بهزیستی استان اردبیل هم در این همایش گفت: بهزیستی متولی افراد دارای معلولیت است و برای مدیریت امور آن ۲ راهبرد اساسی دارد که نخست اقدامات پیشگیرانه از معلولیت‌ها شامل غربالگری بینایی و شنوایی و مشاوره ژنتیک است و راهبرد دوم ارائه خدمات توانبخشی برای توانمندسازی جامعه هدف است.

رضا محمدی ادامه داد: اداره کل بهزیستی استان بیش از ۲۶ هزار نفر را زیرپوشش دارد و ۶۶ مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان با ۲ هزار و ۸۰۰ معلول با همکاری بیش از یک هزار و ۱۰۰ همکار غیردولتی در این استان فعال است.

او افزود: یک هزار و پنج معلول ذهنی، شنوایی و اوتیسم نیز در ۲۰ مرکز روزانه زیرپوشش بهزیستی استان هستند و از خدماتی همچون روان درمانی، گفتار درمانی، آموزشی و هنری بهره‌مند می‌شوند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل نیز گفت: از این همایش انتظار داریم سه اصل مورد توجه همگان قرار گرفته و درباره آنها فرهنگ‌سازی شود، نخست اینکه جامعه از اقدامات پیشگیرانه از معلولیت‌ها استقبال کند، دوم اینکه معلول را به عنوان یک شهروند قبول کنیم و سومین انتظار این است که به حقوق معلولان احترام قائل شویم.

سیف‌الله آقاجانی دبیر علمی دومین همایش بین المللی کودکان استثنایی نیز از ورود ۲۷۰ مقاله از دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران، شاهد، علامه، شیراز، اصفهان، کلرادو و آتاتورک ترکیه و پذیرفته شدن ۲۵۰ مقاله برای همایش خبر داد.

وی افزود: امروز در این همایش ۲۱ مقاله پذیرفته و انتخاب شده ارائه می‌شود و به سه مقاله برتر نیز جوایزی اهدا خواهد شد.

کد خبر 93446

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد