سازمان بهزیستی یک نهاد انقلابی و محصول انقلاب است/ حل آسیب های اجتماعی به شکل جدی در دستور کار نظام قرار دارد

آیین افتتاح نخستین روز از همایش " رویداد ملی هم افزایی مدیران سازمان بهزیستی کشور" صبح امروز " شنبه " با حضور وزیر کشور ، وزیر دادگستری ، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، ریس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مدیران بهزیستی استان ها و شهرستان ها در تالار وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دراین مراسم وزیر کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی یک نهاد انقلابی و محصول انقلاب است، گفت: یکی از بازوان دولت در برخورد با آسیب‌های اجتماعی و مسائل اجتماعی سازمان بهزیستی است .

وی در عین حال اعلام کرد که ،حل آسیب های اجتماعی به شکل جدی در دستور کار نظام قرار دارد.

احمد وحیدی ضمن آرزوی توفیق و پیروزی مقاومت فلسطین بر اسرائیل با اشاره به خباثت های دشمنان بخصوص آمریکا افزود: برای همه فلسطین و همه آزادگان جهان که مبارزه بی‌امان علیه نظام سلطه کنونی و نظام شیطانی را آغاز کردند سربلندی و موفقیت آرزو دارم .

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی یک نهاد انقلابی است که پس‌از انقلاب تشکیل شده و محصول انقلاب است گفت: جایگاه سازمان بهزیستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تزاز سازمان بهزیستی همانند تزاریک نهاد انقلابی است .

وی ادامه داد: این نهاد انقلابی طبعاً ضمن توجه به شناخت مشکلات و موانع سر راه با اتکا به اراده و رویکردهای انقلابی و بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی پرتلاش مسائل را با هوشمندی و با یک هدفمندی دقیق حل می‌کند. این خصوصیت چیزی است که از سازمان بسیار مهم بهزیستی قابل توقع است .

وحیدی در ادامه به توانایی های افرادی که از نظر جسمی دارای معلولیت هستند اشاره کرد و بیان داشت: این عزیزان شاید از نظر جسمی ناتوانی‌هایی داشته باشند اما به‌لحاظ روحی ظرفیت‌های دارند که گاهی اوقات افراد سالم آن را ندارند و فاقد این توانایی هستند. به طور مثال ،نمونه بارز آن را می‌توان در مسابقات پاراآسیایی دید که پیروزی‌های اخیر ورزشکاران ما لذت‌بخش است و باید برای شکوفایی بیشتر این استعدادها اندیشه و آن را طراحی کرد.

وزیر کشور به کارهای مهمی که در بهزیستی در جریان است اشاره کرد و گفت: کارهای مهمی در سازمان بهزیستی در حال جریان است و بازوی دولت در برخورد با آسیب‌های اجتماعی و مسائل اجتماعی سازمان بهزیستی است . سازمان بهزیستی با همه این ضعف‌ها و آسیب ها درگیر و نقطه آغازین تماس است که این بسیار مهم است.

وی همچنین یادآور شد: وقتی‌که وارد مسائل اجتماعی می‌شویم به‌طور طبیعی اولین جایی‌که ضعف‌ها و قوت‌ها را می‌بینند سازمان بهزیستی است . لذا مسئولیت مهمی بر عهده این سازمان است که دید بانی این آسیب‌ها را انجام می‌دهد .

وی تصریح کرد: بحث آسیب‌های اجتماعی چند سالی است که در دستور کار جدی نظام قرار دارد به طوریکه، شخص رهبر معظم انقلاب سال‌های گذشته بارها درباره آن صحبت کردند. این موارد منجر به تصمیماتی شده است که سازمان بهزیستی دراین‌میان نقش خیلی مهمی دارد .

وزیر کشور ادامه داد: آنها علاوه‌بر رصد و شناسایی مشکلات بلافاصله پاسخ حل آن‌ها را می‌دهند. بنابراین در شناسایی مسائل اگر نشانه‌ها و ضعف به‌موقع شناسایی و از قبل راهکار برخورد با حل مسائل را داشته باشیم قادر هستیم بسیاری از آن‌ها را حل کنیم .این همان کار مهمی است که سازمان بهزیستی انجام می‌دهد.

وحیدی در ادامه گفت: مسئله دوم این است که موضوع به‌موقع در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد . به‌طور مثال امروز با مشکل پیری جمعیت مواجه هستیم . اما تصمیم برای این کار انجام نشد تا زمانی‌که رهبر انقلاب موضوع را گوشزد کردند.

به اعتقاد وی ،اگر مسئله‌ای در جامعه وجود دارد باید به موقع مطرح کنیم . باید بدانیم که چه موقع سیاست‌گذار و قانون‌گذار به آن توجه کند که به‌موقع در دستور کار قرار گیرد . مسئله سوم راه‌حل است. راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که مهم هستند و باید بهترین‌ها را انتخاب کنیم .

نقش بهزیستی در انتخاب راه‌حل بسیار مهم است

وحیدی با تاکید براین که نقش بهزیستی در انتخاب راه‌حل بسیار مهم است افزود: باید برای هر مشکل نسخه اختصاصی در نظر گرفت. مثلا در مسائلی که زمینه‌های روانی ، اجتماعی ، اقتصادی و جغرافیا و سنت‌ها وجود دارد اگر این‌ها را درست نشناسیم ممکن است به راه اشتباه برویم . لذا این موضوع سازمان بهزیستی را به یک سازمان کاملاً دانش بنیان تبدیل می کند. یعنی تمام مراحل باید با دانش عمیق طراحی و پیگیری شود.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به رابطه تنگاتنگ سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و بهزیستی گفت: آسیب ، سرمایه و سلامت اجتماعی سه رکن مهمی هستند که باید در حوزه اجتماعی تحلیل شوند. لذا ارتباط نزدیک با سازمان بهزیستی داریم وهمین جا قدردانی می‌کنم از رییس سازمان بهزیستی کشور که به شکل انقلابی و کارآمد در میدان هستند و انسان را به انگیزه وا می‌دارند.

وی خاطر نشان کرد: مسئله دوم، بحث ظرفیت سازی اجتماعی است . استانداران و فرمانداران کاملاً حامی ظرفیت‌سازی اجتماعی هستند که بسیار مهم است . پس اگر بتوانیم با برنامه‌های مناسب همه مردم را پای کار بیاوریم کار بسیار بزرگی انجام داده ایم.

وی درادامه به یکی از کارهای شایسته سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: از کارهای بسیار خوب و مهمی که دربهزیستی انجام شد، تعیین فرزند خواندگی و سپردن آن‌ها به خانواده ها بود . این کار باعث شد محل نگه‌داری این کودکان تقریباً خالی شود و الان تعداد کمی از فرزندان در این مراکز وجود دارند. به‌نظرم این کار بسیار عالمانه و ارزشمندی بود.

وی با ابراز امیدواری برای تکمیل مراکز جامع اورژانس اجتماعی تا پایان سال گفت: از کارکنان سازمان بهزیستی به‌خاطر خدمات انسانی و اجتماعی انقلابی دید قدردانی می‌کنم چراکه به دنبال این هستید که در جامعه اسلامی کسی احساس تنهایی نکند.

کد خبر 93204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =