۲۷۷ هزار خانواده زن‌سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند/معافیت از سربازی فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۲۷۷ هزار خانوار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان هستند، برنامه‌های سازمان بهزیستی درخصوص حمایت از زنان سرپرست خانوار را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از ایلنا، «نرجس خاتون اسعدی خلیلی» مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: در حال حاضر تعداد ۲۷۷ هزار خانوار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان هستند.

وی درباره اینکه چه تعداد خانوار نیز پشت نوبت حمایت قرار دارند، تصریح کرد: با توجه به سیاستهای اخیر سازمان کلیه بانوان سرپرست خانوار واجد شرایط بدون قرار گرفتن در صف انتظار تحت پوشش سازمان قرار می‌گیرند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه مبلغی برای کمک هزینه ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شود، و آیا با توجه به مشکلات تورم و گرانی مسکن زنان سرپرست خانوار با مشکلات در این زمینه مواجه هستند و در این بخش نیز پشت نوبتی وجود دارد، گفت: یکی از اقدامات سازمان بهزیستی، پرداخت کمک هزینه تأمین ودیعه مسکن است که با توجه به افزایش تورم و افزایش هزینه‌های تامین مسکن به خصوص در کلانشهرها طی سالهای اخیر، پیگیری‌های لازم جهت افزایش اعتبار و بهره مندی تعدادی بیشتری از بانوان سرپرست خانوار انجام شده است.

اسعدی‌خلیلی درباره اینکه تاکنون به چند زن سرپرست خانوار وام بلاعوض پرداخت و مبلغ این وام چه مقدار است، گفت: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای، آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه نمودن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی و بازرگانی به تعداد قریب به ۱۲ هزار نفر ارائه می‌گردد. همچنین به تعدادی از بانوان سرپرست خانوار که موفق به کسب مدرک مهارتی شده‌اند سرمایه کار لازم پرداخت می‌شود.

وی درباره اقدامات سازمان بهزیستی درخصوص رفع مشکل ضامن برای زنان سرپرست خانواری که در این زمینه با مشکل مواجه هستند، گفت: برای حل این مشکل، به بانوان سرپرست خانوار واجد شرایط سرمایه کاربلاعوض پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارها، تشکیل گروه همیار بانوان سرپرست خانوار است که با دریافت کمکهای مالی بلاعوض سازمان، نسبت به راه اندازی کسب و کار گروهی اقدام می‌کنند.

اسعدی خلیلی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی نیز یکی دیگر از ااقدامات برای اجل این مشکل است. در این برنامه که با همکاری بانک کشاورزی و موسسه غیردولتی تاک اجرا می‌گردد زنان و جوانان ساکن مناطق روستایی و حاشیه شهرها بدون ارائه وثیقه و ضامن موفق به اخذ تسهیلات بانکی می‌گردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا برای تامین مسکن زنان سرپرست خانوار نیز اقدامی صورت گرفته است، گفت: بله، یکی ازاقدامات این سازمان، تامین کمک هزینه ودیعه مسکن بانوان سرپرست خانوار فاقد مسکن است.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور درباره اقدامات سازمان بهزیستی درباره توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: از جمله اقدامات سازمان، آماده‌سازی شغلی، پرداخت سرمایه کار، راه اندازی کسب و کارهای گروهی، پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان و دختران شهری و روستایی، تامین هزینه تحصیل فرزندان دانش آموز و دانشجوی بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش است.

اسعدی خلیلی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این زنان توانمندشده از چرخه حمایت سازمان خارج می‌شوند، گفت: در صورت ایجاد اشتغال، ازدواج و تغییر در دهک درآمدی آنان (دهک ۸ به بالا) این زنان از چرخه حمایت خارج می‌شوند.

وی همچنین درباره سایر اقداماتی که برای زنان سرپرست خانوار انجام می‌شود توضیح داد: از جمله اقداماتی که برای بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش می‌توان اشاره کرد؛ ارائه تسهیلات معافیت سربازی جهت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار تحت پوشش فاقد همسر است. فرزندان ذکور واجد شرایط خانواده‌های تحت پوشش ازانجام خدمت سربازی معاف می‌شوند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: همچنین آموزش مهارتهای زندگی ویژه زنان سرپرست خانوار و اعضاء خانواده ایشان از جمله دیگر اقدامات سازمان برای زنان سرپرست خانوار است. در این طرح زنان سرپرست خانوار از آموزش مهارتهای پیش از ازدواج، مهارتهای زندگی خانوادگی، مهارتهای زندگی، افزایش سطح سواد سلامت با تأکید بر آموزش مراقبت از سلامت و… بهره‌مند شده‌اند. پرداخت کمک هزینه بهبود تغذیه خانواده‌های تحت پوشش و غربالگری سلامت جسمی بانوان خانواده‌های تحت پوشش از دیگر برنامه‌های سازمان بهزیستی برای این زنان است.

اسعدی خلیلی با اشاره به مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده‌های تحت پوشش با رویکرد مدیریت مورد (با اولویت زنان مطلقه) گفت: این برنامه با بهره گیری از ظرفیت ایجاد شده در کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و با هدف تقویت خانواده ها، ارتقای سلامت اجتماعی، تلاش برای ماندگاری زندگی زوج‌ها و مدیریت و کاهش آسیب‌ها به خانواده‌های تحت پوشش ارائه می‌گردد.

کد خبر 92292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =