معلولیت بینایی ۱۳ و نیم درصد از  کل معلولیت های استان  خوزستان را شامل می شود

مدیرکل بهزیستی خوزستان در مراسمی که صبح امروز، یکشنبه ۲۳ مهرماه، به مناسبت روز جهانی نابینایان و عصای سفید و به منظور تجلیل از نخبگان نابینا و کم بینای موفق در زمینه های علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری، در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی خوزستان با حضور رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان خوزستان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان، معاون آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان، معاونین و مسئولان بهزیستی خوزستان و رئیس هیأت ورزش نابینایان برگزار شد گفت: معلولین همواره با اراده قوی و اعتماد به نفس بالا تمام موانع را پشت سر گذاشته و ثابت کرده اند معلولیت محدودیت نیست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان،مهران کریمیان ضمن تبریک روز جهانی نابینایان و عصای سفید (۱۵ اکتبر برابر با ۲۳ مهرماه) افزود: بر اساس آمارها ۱۴ هزار و ۶۹۸ فرد با معلولیت بینایی تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند که این عدد چیزی حدود ۱۳ و نیم درصد از میزان کل معلولیت های استان است.

وی با اشاره به برخی خدمات بهزیستی به افراد دارای معلولیت بیان داشت: در طول ۲ سال گذشته ۳۶ هزار معلول عزیز پشت نوبت، تحت پوشش بهزیستی خوزستان قرار گرفته اند و از خدمات سازمان همچون پرداخت مستمری برخوردار هستند و در حال حاضر تمام افراد با معلولیت بینایی از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

کریمیان ادامه داد: ارائه وسایل کمک توانبخشی همچون ساعت بریل، عصای سفید، لوح و قلم و...، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به ۲۹۷ دانشجوی نابینای تحت پوشش در تمام مقاطع تحصیلی، پیگیری استخدام ۳ درصد معلولین و استخدام ۲۳ فرد با معلولیت بینایی در ادارات دولتی از جمله برخی از خدمات بهزیستی به افراد داری معلولیت بینایی است.

 مدیرکل بهزیستی خوزستان عنوان داشت: بر اساس پیگیری  های به عمل آمده، از ابتدای سال جاری، ۱۸۲ مورد کمک هزینه مسکن بلاعوض به معلولین پرداخت شده است که مبلغی بالغ بر ۸۲ میلیارد ریال است.

مهران کریمیان با بیان اینکه کمک های بلاعوض مسکن برای خانوارهای دارای دو معلول دوبرابر خانوارهای تک معلول است اظهار داشت: در سال گذشته و در شش ماهه نخست سال جاری  ۱۶۶ مورد تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به ارزش ۸۰ میلیارد ریال به افراد دارای معلولیت پرداخت شده است.

وی با تأکید بر اهمیت مهارت آموزی افراد دارای معلولیت گفت: به منظور ارتقای مهارت آموزی و رسیدن افراد به اشتغال پایدار، تفاهم نامه ای با سازمان فنی و حرفه ای منعقد شده است و امیدواریم با کمک سازمان صنایع دستی و گردشگری و سایر دستگاه های متولی آموزش حرفه ای بتوانیم نهضت مهارت آموزی را  برای معلولین در سطح استان به راه بیاندازیم.

کریمیان با اشاره به پرداخت ۴۶۰ مورد تسهیلات قرض الحسنه اشتغال با اعتباری بالغ بر ۶۴۰ میلیارد ریال به معلولین استان افزود: بهزیستی آمادگی اعطای اعتبار به طرح های اشتغال منسجم را که منجر به اشتغال پایدار معلولین عزیز می شود دارد.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر در ۵ شهرستان اهواز، دزفول، بهبهان، امیدیه و آبادان انجمن های معلولین راه اندازی شده است و متقاضیان نخبه می توانند با مراجعه به سامانه صدور مجوزهای دولت ، اقدام به راه اندازی انجمن هایب معلولین نمایند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان همچنین با تاکید بر ضرورت پیشگیری از معلولیت ها گفت: به منظور پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک و تولد نوزادان سالم، ۸ مرکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهزیستی خوزستان فعالیت می کنند.

کریمیان در پایان بیان داشت: یپیگیری قانون جامع حمایت از معلولان و موضوع مناسب سازی محیط شهری و در میان گذاشتن مشکلات عزیزان معلول با مسئولین و متولیان امر به طور مداوم توسط همکاران ما در بهزیستی خوزستان پیگیری می شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان خوزستان  نیز در این مراسم گفت: آموزش و پرورش استثنائی کلیه فعالیت های آموزشی، پرورشی و توانبخشی نوآموزان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی در کنار ۶ معلولیت دیگر از سن ۴ سالگی تا پایان متوسطه را بر عهده دارد.

علی ممبینی افزود: در حال حاضر به یکهزار و ۱۰۰ دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس عادی و استثنایی خدمت رسانی می کنیم که ۲۵۰ نفر از ایشان در کلاس های خاص استثنایی تحصیل می کنند.

وی با اشاره به جذب نیرو از افراد دارای آسیب بینایی بیان داشت: خوشبختانه ۲۲ معلم نابینا در مدارس استثنایی به کودکان نابینا تدریس می کنند و آموزش و پرورش استثنایی آمادگی جذب نیرو از میان عزیزان معلول نابینا و کم بینا را دارد.

ممبینی همچنین با اشاره به افتتاح دو مدرسه استثنائی در شهرستان های باوی و کارون به منظور دسترسی آسان کودکان به مدرسه اظهار داشت: با کمک خیرین عزیز در ابتدای سال جاری، مدرسه ای ۱۲ کلاسه برای کودکان آسیب دیده بینایی در شهرستان اهواز ساخته شد و به بهره برداری رسید.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان همچنین گفت: ارائه لوح و قلم و کاغذ بریل به کودکان آسیب دیده بینایی از دیگر اقدامات این اداره کل است و کودکان آسیب دیده بینایی ما همواره در مسابقات فرهنگی و قرآنی در کشور موفق عمل می کنند.

ممبینی در پایان ضمن اشاره به وظیفه شهرداری ها در تأمین وسایل ایاب و ذهاب کودکان استثنایی اظهار داشت: پیگیری تسهیل شرایط زندگی و تحصیل آسیب دیدگان بینایی وظیفه کلیه نهادها و دستگاه های متولی است.

معاون آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان نیز در این مراسم ضمن تبریک روز عصای سفید گفت: در حال حاضر سه مربی برای آموزش نابینایان به مرکز تربیت مربی کرج اعزام شده است و دستگاه هایی برای آموزش معلولین بینایی فراهم شده و امیدواریم بتوانیم در کنار سایر دستگاه ها نقش به سزایی در مهارت آموزی این عزیزان داشته باشیم.

گفتنی است در این مراسم، نخبگان نابینا و کم بینا به بیان برخی از مشکلات خود پرداختند و مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی به این عزیزان پایان یافت.

کد خبر 91985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد