تکریم سالمندان نیازمند برنامه‌ریزی فرهنگی است/ بخشی از کتاب‌های درسی به تکریم سالمندان اختصاص یابد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکریم سالمندان را نیازمند برنامه‌ریزی فرهنگی دانست و گفت: مطابق با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تکریم سالمندان ضروری است و این امر بُن‌مایه دینی دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دوازدهمین نشست شورای ملّی سالمندان با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه سالمندی، ابلاغ سند راهبردی و برنامه‌ریزی تحقق محیط دوستدار سالمند در ایران، مردمی‌سازی و تقویت بنیادهای فرزانگان به‌عنوان مؤسسات خیریه مردم‌نهاد فعال در حوزه سالمندی امروز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

«سیدصولت مرتضوی» در این نشست، عبور از دوران نوجوانی و جوانی و رسیدن به دوران سالمندی را ذات طبیعت دانست و گفت: لفظ بحران سالمندی لفظ زیبایی نیست؛ یکی از افتخارات ما این است که امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۵ سال رسیده است و باید اصطلاحات را نیز اصلاح کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: واژه‌ها در زمینه بازنشستگی باید تغییر کند. این ظلم است که به فرد ۵۵ ساله بگوییم بازنشسته شود؛ اکنون دیگر نمی‌توان گفت کسی که ۶۵ سال دارد پیر است بلکه به این رده سنی سالمندی جوان گفته می‌شود. باید از این افراد باتجربه استفاده کرد.

وی گفت: متأسفانه در حوزه فرهنگی سالمندان بی‌برنامگی وجود داشته است و باید در این زمینه توجه بیشتری داشته باشیم.

مرتضوی تأکید کرد: سالمند تکریم و معیشت می‌خواهد و نباید به‌گونه‌ای با سالمند برخورد کنیم که نگاهش به جیب دیگران باشد.

رئیس شورای ملّی سالمندان افزود: سالمندی را باید بالای ۷۰ سال دانست که این افراد اکنون تحت پوشش صندوق‌های حمایتی و یا بازنشسته هستند. 

وی، خواستار ورود مبحث تکریم سالمندی به متون درسی شد و گفت: در متون درسی از دوران ابتدایی تا رده‌های بالاتر یک درس در هر پایه به مسئله تکریم سالمندان اختصاص داده شود. همچنین صندوق‌های بازنشستگی باید به اوقات فراغت سالمندان توجه کنند.

مرتضوی همچنین بر لزوم تغییر ساختار شورای ملّی سالمندان تأکید کرد.

۳۵ درصد جمعیت آینده کشور سالمندان هستند

در ادامه این نشست، «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امید به زندگی در ایران از ۵۷ سال به ۷۵ تا ۷۷ سال رسیده است، گفت: با افزایش  حدود ۳۵ درصد جمعیت در آینده سالمند خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم تاکنون دو بار نشست شورای ملّی سالمندان برگزار شده است و امیدوارم نکات اصلی و خروجی این نشست‌ها به بهبود وضعیت سالمندی در کشور کمک کند.

قادری افزود: در این نشست مجموعه‌های حامی سالمندان مباحث خوبی را مطرح کردند و امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع سالمندی در کشور «شورای ملّی » به «شورای عالی» سالمندی ارتقا یابد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آخرین سرشماری نفوس و مسکن باید هدفمند و همسو انجام شود، اظهار کرد: با داشتن آمارها به‌خوبی می‌توانیم در آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات شورای سالمندان در استانها گفت: امیدواریم با توجه ویژه به جلسات شورای سالمندان حداقل چهار جلسه در سال با حضور اعضا برگزار شود.

دو برابر شدن رشد جمعیت سالمندی کشور در ۴۳ سال گذشته

مژگان رضا زاده، رییس دبیر خانه شورای ملی سالمندان کشور در جلسه شورای ملی سالمندان کشور گفت: وضعیت سالمندی کشور ما در حال حاضر رشد بیشتری نسبت به کشورهای دنیا دارد این در حالی است که ما جز کشورهای جوان بودیم اما شتاب سالمندی در کشور ما بیشتر شده است.

وی افزود: گیلان و مازندران و تهران پیرترین استان‌های کشور در سال های اخیر هستند و ما برای این استان‌ها برنامه ریزی کرده ایم.

وی تاکید کرد: موالید در کشور ما بسیار کاهش پیدا کرده و این شیب بسیاری را شاهد بوده است.

رییس دبیر خانه شورای ملی سالمندان کشور ابراز کرد: ما شاهد دو برابر شدن رشد جمعیت سالمندی کشور در ۴۳ سال گذشته و دوبرابر شدن مجدد جمعیت سالمندی ایران در طول ۲۳ سال گذشته بوده ایم.

وی عنوان کرد: از چالش های سالمندی می توان به عدم توجه به دانش و منزلت سالمندان، حقوق و مستمری، درمان و بیمه پایه و تکمیلی و مسکن و مناسب سازی محیط اشاره کرد.

شتاب سالمندی در ایران بیشتر از شتاب برنامه‌ریزان است

در این نشست همچنین، «محمدعلی محسنی‌ بندپی» نماینده مردم چالوس در مجلس شورای اسلامی گفت: رشد روند سالمندی در قاره آسیا بسیار بیشتر از سایر قاره‌هاست.

وی با بیان این که شتاب سالمندی در ایران بیشتر از شتاب برنامه‌ریزان است، تأکید کرد: پدیده سالمندی مربوط به هیچ دولت و جناحی نیست و وضعیت بانوان سالمند بسیار خطرناک‌تر از مردان است.

بندپی با بیان این که فراکسیون سلامت سالمندان در مجلس تشکیل شده است، اظهار کرد: در این زمینه نیازمند سیاست‌گذاری جدی برای سراسر کشور هستیم.

این نماینده مجلس، هزینه های سالمندی را برای نظام سلامت کشور بسیار تکان‌دهنده توصیف کرد.

وی گفت: باید از فرصت‌هایی که داریم به خوبی استفاده کنیم.

ایجاد شهر دوستدار سالمند

«احمد شاهیوندی» عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و مجری «پروژه سند راهبردی و برنامه عملیاتی تحقق محیط دوستدار سالمند» در ادامه این نشست به تشریح این سند راهبردی پرداخت.

وی با بیان این که سالمندی عبور از ۶۰ سالگی است در ادامه به تعریف شهر دوستدار سالمند پرداخت و گفت: شهر دوستدار سالمند شهری‌ است که ساختار، امکانات، سیاست‌ها و خدمات شهری در آن به‌گونه‌ای باشد که شرایط برای سالمندی مهیا باشد.

شاهیوندی به‌کارگیری تدابیر و سیاست‌های کلان، ایجاد بسترمحیطی، اشتغال و کارآفرینی سالمندان، ایجاد دانشگاه‌های دوستدار سالمند، گردشگری سالمندان، مشارکت خیرین، توجه به جایگاه فناوری اطلاعات و حمایت‌های بیمه‌ای را برای ایجاد شهر دوستدار سالمند ضروری دانست.

گفتنی‌است، پیرو قانون تشکیل شورای ملّی سالمندان، نشست‌های این شورا هر ۶ ماه یک بار با حضور رئیس و دستگاه‌های عضو شورا برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است که نشست‌های شورای ملّی سالمندان براساس مصوبه هیئت دولت برای آیین‌نامه اجرایی جزء (۵) بند (الف) ماده (۱۹۲) قانون برنامه سوم توسعه به شماره: ۳۴۷۸ت ۲۷۳۳۰ه مورخ ۱۳۸۳/۲/۲ و مندرجات سند ملّی سالمندان کشور برگزار می‌شود.

در این جلسه اعضای شورای ملی سالمندان به بیان نظرات و دیدگاه های خود در مباحث مختلف سالمندی پرداختند.

کد خبر 91473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد