در رسانه | راه‌اندازی مرکز تحقیقات سلامت سالمندی اسدآباد تا پایان امسال

ایسنا/همدان معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی، دانشجویی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد از راه اندازی مرکز تحقیقات سلامت سالمندی این دانشکده تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد.

دکتر مجید براتی چهارشنبه ۵ مهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در آینده با سونامی سالمندی مواجه خواهیم بود و فرآیند سالمندی کشور خطرناک است و باید ضمن توجه به جمعیت جوانی و استفاده از فرصت طلایی باقی مانده برای جلوگیری از بسته شدن پنجره جمعیتی کشور با راهکارهای مختلف نسبت به تحقیقات سالمندی نیز در جامعه بپردازیم.

وی با بیان اینکه ۹.۶ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال هستند و تا سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمندی کشور با چنین روندی به بیش از ۲۰ درصد خواهد رسید، اظهار کرد: در همین رابطه علاوه بر پیگیری راه اندازی مرکز تحقیقات سلامت سالمندی اسدآباد تا پایان سال، مجله سلامت سالمندی دانشکده علوم پزشکی شهرستان راه اندازی شده است.

براتی گفت: معاونت آموزش، تحقیقات و فرهنگی، دانشجویی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در حوزه دستاوردهای پژوهشی علاوه بر افزایش تولید مقالات، پروژه مرکز تحقیقات سلامت سالمندی و مرکز رشد فناوری سلامت را جزو اهداف امسال خود هدفگذاری کرده که تا پایان سال جاری محقق خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز رشد و فناوری سلامت دانشکده علوم پزشکی اسدآباد تا پایان سال جاری

وی افزود: یکی از پروژه‌های مهم این دانشکده راه‌اندازی مرکز رشد و فناوری سلامت بوده که کارهای مجوز و موافقت آن انجام گرفته و منتظر صدور مجوز آن هستیم که با صدور مجوز این مرکز رشد و فناوری سلامت دانشکده علوم پزشکی شهرستان راه‌اندازی خواهد شد ضمن اینکه راه‌اندازی این مرکز از نقش مؤثری در جذب شرکت‌های دانش بنیان برخوردار خواهد بود.

براتی با بیان اینکه دانشکده علوم پزشکی اسدآباد نخستین دانشکده علوم پزشکی مستقل در سطح کشور بوده که موفق به دریافت مجوز مجله انگلیسی معتبر برای انتشار شده است، خاطرنشان کرد: این دانشکده رشد خوبی در بحث مقالات پژوهشی دارد و براساس هدفگذاری انجام شده بر آن هستیم تا هر ساله نسبت به سال ماقبل خود ۵۰ درصد در بحث رشد مقالات افزایش تولید مقالات داشته باشیم.

رشد ۵۰ درصدی مقالات علمی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد

وی از رشد ۵۰ درصدی مقالات علمی دانشکده علوم پزشکی این شهرستان به نسبت سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در سطح کشور ۱۵ دانشکده مستقل علوم پزشکی فعالیت دارد که دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در بین این تعداد  دانشکده هم تراز خود به نسبت اعضای هیأت علمی از نظر تعداد مقالات علمی منتشر شده و سطح ارجاعات مقالات رتبه پنجم و از نظر تعداد مقالات رتبه یازدهم را داراست.

براتی تعداد اعضای هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد را ۱۹ نفر اعلام کرد و یادآور شد: امسال هم رشد خوبی در تعداد تولیدات مقالات علمی داشته‌ایم و انتظار است تا پایان سال ۲۰۲۳ به نسبت سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته باشیم و هر سال بتوانیم درصد مقالات خود را ۵۰ درصد افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۷۵ مقاله از معاونت آموزشی تحقیقات و فناوری دانشده علوم پزشکی اسدآباد در مجلات معتبر به چاپ رسیده است.

معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی، دانشجویی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با بیان اینکه کشور ایران در خاورمیانه در تولید مقالات علمی رتبه اول را دارد، گفت: در کنار تولید مقالات این مقالات باید اثربخشی نیز داشته باشند و تعداد ارجاعات و استنادات به این مقالات برای کشور بسیار مهم است که در همین رابطه دانشکده علوم پزشکی اسدآباد نیز نسبت به این امر توجه ویژه ای را دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث ارجاعات مقالات نیز کشور ایران در سطح خاورمیانه پس از اسرائیل، ترکیه و عربستان رتبه چهارم را دارد، اظهار کرد: این امر نشان از آن دارد که تولید مقالات در بُعد کمی قابل قبول بوده و باید در بُعد  کیفیت نیز بهتر کار کنیم و لازمه آن حمایت از مقالات علمی همکاران است و به طور قطع هر گاه همکاران ببینند حمایت لازم از آنها در این رابطه انجام می‌شود مقالات بهتری تولید و در مجلات معتبرتر منتشر می‌کنند که ارجاعات آن افزایش یابد.

دریافت مجوز دو طرح اثر گذار پیشگیری از خودکشی و دیابت برای دانشکده علوم پزشکی اسدآباد

براتی همچنین از دریافت مجوز دو طرح اثرگذار پیشگیری از خودکشی و دیابت برای دانشکده علوم پزشکی شهرستان خبر داد و مطرح کرد: با راه اندازی و فعالیت این دو طرح براساس پیشرفت کار وزارتخانه هر ساله به این دو طرح بودجه اختصاص خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع پیشگیری از خودکشی شهرستان اسدآباد دارای سه فاز بوده و این طرح در شش ماه دوم امسال در دست اقدام خواهد بود، یادآور شد: با اتمام هر یک از فازهای این طرح به طور قطع نتایج آن را از طریق رسانه ها اعلام خواهیم کرد.

براتی در ادامه با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال سه طرح پژوهشی در زمینه سالمندی، ایدز و کرونا توسط پژوهشگران این دانشکده انجام شده و خاتمه یافته است، گفت: اصلی ترین رسالت معاونت آموزش، تحقیقات  و فرهنگی، دانشجویی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در کنار تربیت نیروی انسانی توانمند، شناسایی نیازها و رفع مشکلات بهداشتی و درمانی مردم از طریق فرآیند پژوهشی است که با توجه به وجود پتانسیل خوب اعضای هیأت علمی توانمند و مسلط در حوزه کاری خود و نیز دانشجویان با انگیزه برای تحصیل و تحقیق این امر این اجازه را به ما داده که برای شناسایی و رفع مشکلات بهداشتی و درمانی اقدام کنیم ضمن اینکه وزارتخانه نیز برعهده ما گذاشته که از مسیر تحقیق برای شناسایی و رفع نیازهای مردم در حوزه بهداشتی و درمانی گام برداریم.

وی مطرح کرد: به تازگی نیز وزارت بهداشت تحقیقات اثرگذار و اثربخش را در اولویت برنامه‌های راهبردی خود دارد و انتظار بر این دارند که دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی طرح‌های اثرگذار تولید کنند که این طرح ها مورد تأیید واقع شود ضمن اینکه رویکرد این طرح ها رفع مشکلات و نیازهای مردم در حوزه بهداشتی و سلامت است.

براتی با بیان اینکه دانشکده علوم پزشکی اسدآباد هم به منظور این هدف مهم وزارت بهداشت در رابطه با تولید طرح های اثرگذار اقدام به انجام تحقیقات کارگروهی در این حوزه داشته است، تصریح کرد: در این فرآیند این دانشکده از سازمان ها و ادارات مرتبط نیازهای بهداشتی، درمانی و اجتماعی ... را  احصاء و طبقه‌بندی می‌کند و در شورای پژوهشی این نیازها مصوب می. شود و در دستور کار معاونت آموزش و تحقیقات دانشکده قرار می‌گیرد.

 وی ادامه داد: اعضای هیأت علمی این نیازها را بررسی و با توجه به رشته خود اقدام به نوشتن پروپوزال و پیش نویس طرح تحقیقی می‌کنند و این پروپوزال در فرآیند تصویب و داوری قرار می‌گیرد.

براتی بیان کرد: این طرح ها با گرفتن کد اخلاق از کمیته اخلاق در پژوهش با بودجه هایی که بخشی از بودجه آن از محل درآمد دانشگاه تأمین می‌شود، تصویب و اجرا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه باید یک درصد درآمد اختصاصی دانشکده در حوزه پژوهشی هزینه شود، گفت: در سال گذشته یک درصد درآمد اختصاصی از محل دانشکده را به صورت کامل در حوزه تحقیقات و فناوری دریافت و هزینه کرده ایم ضمن اینکه امسال هم پیگیریم از طریق قرارداد پژوهشی مرتبط با نیازها  این بودجه تأمین شود.

براتی با بیان اینکه جذب اعتبارات پژوهشی ما بسیار خوب بوده است، افزود: در این رابطه موفق شدیم از محل یک درصد ماده ۵۶ نیز چهار میلیارد تومان بودجه پژوهشی جذب کنیم که برابر بودجه پژوهشی دانشکده است.

وی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم به هدف ترجمان دانش برسیم باید نتایج تحقیقات را از طریق کانال های مختلف ارائه دهیم که از جنبه علمی این مقالات در مجلات تخصصی منتشر می‌شود و از جنبه اجتماعی نیز با زبان ساده تر از طریق نشست‌های خبری و  تولید محتوا در فضای مجازی با استفاده از فایل مولتی مدیا و پادکست به طور مختصر و با زبان ساده در اختیار مردم و جامعه  قرار داد تا با  این روش مطالبات و نیازهای مردم برای خود مردم مشخص شود و نیازهای خود را بدانند و از متولیان امر نیازهای خود را درخواست کنند و سازمان های ذی ربط از وظایف خود آگاه شوند.

براتی یادآور شد: برگزاری نشست های خبری در این رابطه نیز به منظور ترجمان دانش بوده که بتوانیم دانش های تولید شده به زبان علمی را به زبان ساده تر از طریق خبرنگاران و فضای مجازی برای جامعه بیان کنیم ضمن اینکه سعی داریم چنین نشست های خبری در رابطه با طرح های علمی و تحقیقاتی این دانشکده هر شش ماه یکبار برگزار شود و باید حداقل ۱۰ درصد طرح های تحقیقاتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان بر اساس مصوبه تصویب شده به نشست های خبری بیاید و در حضور خبرنگاران نتایج توسط محققان و پژوهشگرانی که در رابطه با این طرح ها کار کرده اند، ارائه شود تا با این اقدام این طرح ها از حالت بایگانی  کتابخانه ای درآیند.

تولید سالانه  میانگین ۳۰ تا ۴۰ طرح تحقیقاتی توسط دانشکده علوم پزشکی اسدآباد

براتی با بیان اینکه سالانه ۳۰ تا ۴۰ طرح تحقیقاتی به طور میانگین توسط دانشکده علوم پزشکی اسدآباد انجام می‌گیرد، گفت: سه طرح تحقیقاتی خاتمه یافته منتخب سه پژوهشگر دانشکده مربوط به شش ماه نخست سال در زمینه کرونا، ایدز و سالمندی در نشست خبری امروز نتایج این تحقیقات خود را  ارائه خواهند داد.

وی گفت: طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته طرح هایی است که به شورای پژوهشی رفته و از شورای پژوهشی مصوبه گرفته و نتیجه طرح ها از کانال شورای پژوهشی عبور کرده است.

براتی افزود: اعتبار لازم به این طرح های تحقیقاتی نیمی در ابتدای طرح که پروپوزال در شورای پژوهشی مطرح و تصویب می‌شود، پرداخت شده و نیمی از اعتبار نیز در زمان خاتمه طرح اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای چاپ مقالات و طرح های تحقیقاتی محققان و اعضای هیأت علمی دانشکده حمایت هایی نیز از طریق دانشکده به صورت پرداخت حق التحریر انجام می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست نادیا صنیعی، استادیار کتابداری و اطلاعات پزشکی، زیبا محمدی، کارشناسی ارشد  گروه پرستاری و فاطمه دارابی، استادیار گروه بهداشت عمومی به ترتیب سه طرح خاتمه یافته منتخب با عناوین «تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بهداشتی برای انجام رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در دانش‌آموزان دوره متوسطه»، «ارتباط فشار روانی ادراک شده اضطراری ناشی از کرونا در دانشجویان و پرنسل بهداشتی درمانی شغل در دانشکده»، «بررسی تولیدات علمی ارائه خدمات سلامت به سالمندان» را در حضور خبرنگاران ارائه کردند.

کد خبر 91390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد