در رسانه| حفظ و ارتقاء جوانی جمعیت؛ اصلی‌ترین راهبرد حفظ کرامت سالمندی

ایسنا/همدان کارشناس سلامت سالمندان مرکز بهداشت ملایر حفظ و ارتقاء جوانی جمعیت را اصلی‌ترین راهبرد حفظ کرامت سالمندی و ارائه خدمات مطلوب به سالمندان دانست و بیان کرد: با توجه به روند رو به رشد پدیده سالمندی در کل جهان، سازمان جهانی بهداشت به تازگی در گزارشی «سواد سلامت» را به عنوان یکی از بزرگترین تعیین‌کننده‌های سلامت معرفی کرده است.

رؤیا بیات در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن گرامیداشت هفته ملی سلامت سالمندان اظهار کرد: سواد سلامت در واقع مجموعه‌ای از دانسته‌ها و آگاهی‌ها است که برای تمام افراد جامعه از یک شهروند عادی گرفته تا یک متخصص در این حوزه ضروری است به طوریکه این مجموعه آگاهی‌ها کمک می‌کنند تا تک تک افراد جامعه و در نهایت کل یک جامعه زندگی سالم‌تری را تجربه کنند.

کارشناس سلامت سالمندان مرکز بهداشت ملایر با بیان اینکه تمرکز عمده سواد سلامت بر این موضوع است که «چگونه زندگی کنیم تا سالم‌تر بمانیم»، گفت: مسئولیت عمده سواد سلامت هم بر عهده ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و هم بر عهده افراد است.

بیات یادآور شد: ارائه‌دهندگان خدمت موظف هستند که خدمت و آموزش مطلوب به سالمندان ارائه دهند و سالمندان نیز باید در زمینه مراجعه به واحدهای ارائه‌دهنده خدمت و دریافت خدمات حساس بوده و پیگیر مراقبت‌های خاص خود باشند.

وی تصریح کرد: تجربه سالمندی مرهون پیشرفت و رشد تکنولوژی، گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه، پیدایش تکنولوژی جدید در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها، بهبود شرایط اقتصادی-اجتماعی و به دنبال آن کاهش مرگ‌ومیر و افزایش امید به زندگی است.

وی با بیان اینکه این موفقیت بزرگ بدون برنامه‌ریزی، آمادگی و سیاستگذاری صحیح می‌تواند به یکی از چالش‌های بزرگ کشور تبدیل شود، افزود: افزایش هزینه‌های سلامت، به دنبال ابتلای درصد قابل‌توجهی از افراد سالمند به بیماری‌ها و اختلالات مزمن و  افزایش نیازهای مراقبتی به علت ناتوانی سالمندان در انجام کارهای روزمره زندگی از جمله چالش‌های پدیده سالمندی است.

بیات، افزایش مشکلات ناشی از بیماری‌ها به علت افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های دیابت، سرطان، نارسایی کلیوی، سندروم‌های سالمندی و مانند آن در دوران سالمندی، افزایش نیاز به مسکن مناسب برای سالمندان به علت نیازهای خاص این گروه سنی و انزوا و تنهایی سالمندان به علت فراهم نبودن شبکه اجتماعی قوی را از چالش‌های دیگر پدیده سالمندی برشمرد.

این کارشناس سلامت سالمندان مرکز بهداشت ملایر تصریح کرد: از آنجا که افزایش جمعیت سالمند در کشور ما از شتاب بسیاری برخوردار است، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سیاسی- اقتصادی مبتنی بر تغییرات سنی جمعیت، در پاسخگویی به نیازهای آحاد جامعه از جمله سالمندان بسیار حائز اهمیت است.

بیات با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای سالمندان توانمند، فعال و سالم در فاز جمعیتی آینده گفت: این برنامه‌ریزی می‌تواند سالمندی را تبدیل به یک فرصت مناسب برای جامعه کرده و از بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی که ممکن است با سالمندی جمعیت ایجاد شود، جلوگیری کند.

کد خبر 91387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد