برنامه ریزی برای افزایش فعالیت خط ملی اعتیاد/ «گل و شیشه» بیشترین علت تماس‌ها

معاون پیشگیری از آسیبها و بازتوانی اعتیاد در مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیبها و بازتوانی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه «گل و شیشه» بیشترین علت تماس‌ها با خط ملی اعتیاد است، از افزایش فعالیت این خطوط در آینده نزدیک خبر داد.

«فرهاد اقطار» معاون پیشگیری از آسیبها و بازتوانی اعتیاد در مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیبها و بازتوانی سازمان بهزیستی کشور در  گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره خط ملی اعتیاد گفت: ۷۴ درصد افرادی که با خط ملی اعتیاد تماس می‌گیرند زنان هستند و از ۱۰۰ درصد تماس‌هایی که با ما برقرار می‌شود، بیشترین تماس‌ها درخصوص برنامه‌های پیشگیری است. همچنین از ۴۶ درصد افرادی که با این سامانه تماس برقرار می‌کنند یا خودشان در گیر اعتیاد هستند و یا خانواده و فرزندانشان درگیر اعتیاد هستند و به دنبال درمان هستند.

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر سوالات تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد در چه زمینه‌ای است، ادامه داد: در بیشتر موارد، تماس‌گیرندگان در خصوص علائم گل و شیشه سوال می‌پرسند و در ۶ ماهه ابتدای سال بیشترین سوالات از تماس‌های برقرار شده با خط ملی اعتیاد درباره گل و شیشه است.

اقطار با اشاره به برنامه‌ریزی‌های جدید درخصوص فعال‌سازی تمامی خطوط «خط ملی اعتیاد» گفت: در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد کرده‌ایم که به زودی اعتبارات لازم برای فعال‌سازی همه خطوط در اختیار ما قرار خواهد گرفت و می‌توانیم در یک ماهه آینده به نیروها آموزش داده و تمام خطوط را فعال کنیم.

معاون پیشگیری از آسیبها و بازتوانی اعتیاد در مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیبها و بازتوانی سازمان بهزیستی تصریح کرد: خط ملی اعتیاد یک خط کاملا رایگان است و برای تماس گیرنده هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت این خط به صورت متمرکز در تهران وجود دارد. در حال حاضر خط ملی اعتیاد از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ فعالیت می‌کند و با افزایش اعتبارات قطعا فعالیت خط افزایش پیدا کرده و ساعات بیشتری خدمات ارائه می‌کند.

وی درباره سایر برنامه‌های خط ملی اعتیاد گفت: در صورتی که اعتبارات کافی به دست ما برسد صندوق صوتی برای شب ایجاد می‌کنیم. همچنین سامانه شهروندی ایجاد خواهیم کرد تا فرد هم بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورد و همچنین از سوالاتی که سایر افراد داشته‌اند بدون ذکر نام افراد آگاه شود.

اقطار در پاسخ به این سوال که ماهانه چه تعداد تماس با خط ملی اعتیاد برقرار می‌شود، ادامه داد: ماهانه به طور متوسط ۲۵ هزار نفر با خط ملی اعتیاد تماس برقرار می‌کنند. در سال گذشته نیز ۴۷۵ هزار نفر با خط ملی اعتیاد تماس گرفته‌اند که ۹۵ درصد از تماس‌ها نیز موفق بوده است. سوالات تماس‌گیرندگان نیز بیشتر در زمینه پیشگیری و پس از آن درمان بوده است. همچنین درخواست برای معرفی مرکز درمان نیز از پر تعدادترین سوالاتی بوده است که در تماس با خط ملی اعتیاد پرسیده شده است.

معاون پیشگیری از آسیبها و بازتوانی اعتیاد در مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیبها و بازتوانی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان خط ملی اعتیاد در زمینه پیشگیری موثر بوده است، گفت: خط ملی اعتیاد تنها سامانه علمی و استانداردی است که در کشور وجود دارد و در زمینه اعتیاد فعالیت می‌کند. وقتی کارزارهایی ایجاد می‌کنیم و این کارزارها در فضای مجازی منتشر شد بلافاصله آمار تماس‌ها با خط ملی اعتیاد افزایش پیدا کرده و مردم سوالات خود را در زمینه‌های مختلف اعتیاد از کارشناسان می‌پرسیدند که این امر به افزایش آگاهی مردم کمک کرده است. بنابراین خط ملی اعتیاد در امر آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و معرفی مراکز درمان اعتیاد به مردم بسیار موثر است.

اقطار تاکید کرد: طبیعتا مردم نیازمند خطوطی هستند که به صورت ۲۴ساعته پاسخگوی سوالات آن‌ها باشد. در همین‌خصوص برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است؛ از جمله افزایش تعداد نیروهای خط ملی اعتیاد به ۳۵ نفر و فعال کردن ۱۷ خط این سامانه، همچنین افزایش ساعت کاری و شیفت‌های کاری، همچنین راه‌اندازی لبه شهروندی از اقداماتی است که می‌توانیم در راستای رفع نیازهای مردم در این زمینه اقدام کنیم.

کد خبر 91132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =