در رسانه | کمبود مهارت‌های سازگارانه و بی‌وفایی شایع‌ترین عامل طلاق

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: طلاق عاطفی، کمبود مهارت‌های سازگارانه، بی وفایی، اعتیاد، پایین بودن آستانه تحمل، دخالت اطرافیان و بی‌توجهی از علل عمده درخواست طلاق است.

علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری_تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به اقدامات بهزیستی استان در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: ۵۰ مرکز مشاوره در سطح استان در حوزه ارائه خدمات مشاوره به عموم مردم و در راستای ارتقاء سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند.
 
فعالیت ۴۱ مرکز مشاوره در حوزه تحکیم بنیان خانواده
 
وی افزود: از این تعداد ۳۹ مرکز مشاوره عمومی غیردولتی، یک مرکز مشاوره دولتی حضوری و یک مرکز مشاوره تلفنی «خط ۱۴۸۰» در حوزه پیش از ازدواج، زوج درمانی و تحکیم بنیاد خانواده به مراجعین و تماس‌گیرندگان خدمات ارائه می‌کنند.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: برگزاری آموزش‌های پیش از ازدواج و زندگی خانواده در محلات و محیط‌های آموزشی برای مخاطبان از دیگر فعالیت‌های این مراکز می‌باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: بیشترین علت مراجعه زوجین عادی بر اساس آسیب‌شناسی صورت گرفته موضوع پیش از ازدواج و دریافت مشاوره در این حوزه و همچنین حل تعارض زوجین، ارتباط مؤثر و مهارت‌های زندگی است.
 
آموزش زندگی خانواده، آموزشی پیشگیرانه است
 
دهباشی‌پور در خصوص فعالیت‌های انجام شده در جهت پیشگیری از طلاق گفت: آموزش زندگی خانواده، آموزشی پیشگیرانه است که به منظور بهبود روابط خانوادگی، افزایش آگاهی و آموزش مهارت‌های خانوادگی ارائه می‌شود.
 
وی افزود: هدف از آموزش مهارت‌های زندگی این است که همسران توانمندی خود را در ارتباط با همسر و فرزندانشان در یک رابطه صمیمانه غنا بخشند و با افزایش رضایت‌مندی و مسئولیت‌پذیری از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کنند.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: این آموزش‌ها به مباحثی همچون صمیمیت، مهارت‌های ارتباطی همسران و مهارت حل مسئله می‌پردازند.
 
وی عنوان کرد: ازدواج مرحله‌ای از فرآیند رشد است که باعث ارتباطات عمیق و گسترده فرد می‌شود و هر چه فرد سعی در ارتباط موثرتری داشته باشد مهارت‌هایش برای زندگی افزون‌تر و موفقیتش بیشتر خواهد شد.
 
دهباشی‌پور اضافه کرد: فرد به کمک این مهارت‌ها، دانش و نگرش‌هایش را به توانایی‌های واقعی و عینی تبدیل می‌کند؛ یعنی از نیروهای وجودی خرد در جهت شادابی و موفقیت و ایجاد زندگی مثبت و پویا برای خود و دیگران بهره می‌گیرد.
 
وی تاکید کرد: فرد می‌آموزد که در هر شرایطی چه کاری را چگونه انجام دهد تا در حد امکان به آسیب‌های فردی و اجتماعی دچار نشود؛ از این رو مهارت ارتباط موثر، دانشی است که در روابط بین فردی اثرات مطلوبی دارد.
 
کاهش اختلافات زناشویی در نتیجه آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ارتقاء سطح زندگی خانواده‌ها در مناطق شهری، روستایی و حاشیه‌نشین، کاهش اختلافات زناشویی، افزایش درک متقابل زوجین، شناخت بیشتر خواسته‌های یکدیگر، شناخت تعارض و آموزش بهترین راه حل تعارضات به وجود آمده در خانواده از نتایج آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین است.
 
وی در مورد علل عمده درخواست طلاق بیان کرد: طلاق عاطفی، کمبود مهارت‌های سازگارانه، بی‌وفایی، اعتیاد، پایین بودن آستانه تحمل، دخالت اطرافیان، بی‌توجهی، اختلالات خلقی، مرد سالاری و عدم رضایت از روابط زناشویی از مهمترین علل درخواست طلاق است.
 
دهباشی‌پور با اشاره به دلایل تحلیلی و اثربخشی مداخلات در پرونده‌های طلاق عنوان کرد: در فرآیند غربالگری طلاق، کاهش آسیب و کاهش هیجانات زوجین از جمله خشم و نفرت توسط غربالگر در یک رابطه ارتباطی مناسب که موجب شفقت ورزی و ارزیابی دقیق مشکلاتشان می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد که طی ارزیابی پرونده‌ها تعدادی از مراجعین به صورت داوطلبانه درخواست جلسات مشاوره می‌دهند.
 
کمبود مهارت‌های سازگارانه بیشترین آسیب احصا شده در حوزه ازدواج است
 
وی ادامه داد: بی‌طرف بودن مشاور، عدم اجبار زوجین به سازش، بررسی سود و زیان تصمیم از دیگر دلایل اثربخشی مداخلات در پرونده‌های طلاق است.
 
این مسئول یادآور شد: در این فرآیند انتخاب گزینه طلاق به عنوان آخرین راهکار، ترمیم رابطه و ایجاد فرصت جدید، آگاهی از آسیب‌های طلاق برای زوجین و فرزندان توسط درمان‌گر انجام می‌شود.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: از جمله نقاط قوت ورود متقاضیان طلاق در فرآیند غربالگری به سامانه تصمیم این است که در راستای انجام مشاوره‌های روان‌شناختی، از طلاق بد پیشگیری می‌کنیم و تبعات و آسیب‌های زندگی پس از طلاق به حداقل می‌رسد.
 
وی افزود: آشنا شدن زوجین با مهارت خودشناسی و ارتباط برقرار کردن و همچنین افزایش مهارت‌های زندگی که گاهی منجر به انصراف زوجین از طلاق می‌شود از دیگر مزایای سامانه تصمیم است.
 
تقویت آموزش‌های پیش از ازدواج از عوامل پیشگیرانه در بحث طلاق است
 
دهباشی‌پور خاطرنشان کرد: شناخت عوامل مؤثر در طلاق به منظور برنامه‌ریزی در جهت آگاه‌سازی جامعه و افزایش آگاهی‌های زوجین برای حل مشکلاتی که باعث طلاق شده و جلوگیری از وقوع طلاق در ازدواج‌های مجدد از دیگر محاسن سامانه تصمیم است.
 
وی با اشاره به بیشترین آسیب احصا شده در حوزه ازدواج عنوان کرد: بیشترین آسیب در طی فرآیند اجرای برنامه‌ها در حوزه ازدواج از دیدگاه کارشناسی، کمبود مهارت‌های سازگارانه، عدم مهارت مدیریت خشم و نداشتن مهارت‌های جرآت‌مندانه است.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین در پایان گفت: تقویت آموزش‌های پیش از ازدواج به صورت رسمی و قانونی از عوامل موثر و پیشگیرانه است.
کد خبر 90887

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد