در رسانه|سالمندان، ۷ درصد جمعیت خوزستان/فعالیت ۸ مرکز توانبخشی شبانه‌روزی

ایسنا/خوزستان مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به ارائه خدمات به ۴۲ هزار و ۱۶۵ سالمند در استان خوزستان، گفت: بر اساس آمار سال ۹۵، ۷.۰۵ درصد جمعیت استان خوزستان، سالمند است.

مهران کریمیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اول اکتبر (۹ مهرماه) روز جهانی سالمندان، اظهار کرد: طبق تحقیقات و آمارهای جهانی با توجه به پیشرفت در بهداشت و درمان، کاهش مرگ و میر و کاهش موالید موجب شده است جمعیت جهان رو به سالمندی برود. بر اساس معیار سازمان بهداشت جهانی سن سالمندی، به افراد بالای ۶۰ سال سالمند می‌گویند.

وی افزود: پیش‌بینی شده است نرخ سالمندی در ایران تا سال ۱۴۲۱ به ۲۰ درصد برسد و این در حالی است که رشد جمعیت در نیم قرن اخیر ۴.۲ درصد گزارش شده است. سالمند شدن جمعیت در سراسر جهان نیز نگران‌کننده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۲.۸ درصد آن را سالمندان تشکیل بدهند.

۱۱ درصد از جمعیت ایران سالمند هستند

کریمیان عنوان کرد: ایران هم از این قائده مستثنی نبوده است و طبق صحبت‌های سال گذشته آقای علامه رئیس دبیرخانه شورای سالمندان ایران، تعداد سالمندان کشور از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۵ به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است. در سال ۱۳۵۵ آمار سالمندی ایران ۵ درصد بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۱۰.۱۷ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۱۰.۴۳ درصد معادل ۸ میلیون و ۸۶۳ هزار سالمند رسیده است یعنی در حال حاضر حدود ۱۱ درصد از افراد جامعه ما را سالمندان یا افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در دوران سالمندی و کهولت، توانایی فرد به عنوان یک عنصر کارآمد تحلیل می‌رود، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی فرد کاهش می‌یابد و فرد سالمند در این مرحله از زندگی با مشکلات عدیده‌ای از جمله تنهایی، بیماری و موارد دیگر مواجه می‌شود.

بهبهان بیشترین و هویزه کمترین جمعیت سالمند خوزستان را دارند

وی بیان کرد: از نظر جمعیتی طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، خوزستان دارای ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۰۹ نفر جمعیت است که ۳۳۲ هزار و ۱۹۹ نفر از این تعداد را افراد  بالای۶۰ سال تشکیل می‌دهند یعنی ۷.۰۵ درصد جمعیت استان خوزستان سالمند است. بیشترین جمعیت بالای ۶۰ سال مربوط به شهرستان بهبهان با ۹ درصد نسبت به جمعیت شهرستان و کمترین مربوط به هویزه با ۵ درصد است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: سازمان بهزیستی یکی از متولیان این قشر عظیم از جامعه است که همواره جمعیت آنان رو به فزونی است. بهزیستی تلاش دارد به منظور حفظ حرمت، منزلت و تکریم سالمندان و همچنین ارتقای کیفیت زندگی و رفاه حال این افراد از طریق حمایت‌های اجتماعی و توانبخشی خدمات لازم را به آن‌ها ارائه کند.

بیش از ۴۲ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند

وی افزود: در حال حاضر بهزیستی خوزستان ۴۲ هزار و ۱۶۵ فرد بالای ۶۰ سال را تحت پوشش دارد که ۱۴ هزار و ۱۴۸ نفر از این تعداد تحت پوشش حوزه سلامت اجتماعی (امور اجتماعی) هستند. این تعداد، شامل ۱۰ هزار و ۲۸۷ زن و ۳ هزار و ۸۷۰ مرد، خدمات مستمری و حمایتی دریافت می‌کنند. ۷ هزار و ۱۲۵ نفر شامل ۳ هزار و ۲۹۵ زن و ۳ هزار و ۸۷۰ مرد نیز تحت پوشش حوزه توانبخشی هستند.

کریمیان عنوان کرد: یکی از این خدمات، خدمات توانبخشی و مراقبتی به صورت شبانه‌روزی است که توسط بخش غیردولتی و نهادهای اجتماعی مردم‌نهاد و موسسات و مراکز نگهداری شبانه‌روزی با نظارت سازمان بهزیستی ارائه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر خوزستان دارای هشت مرکز توانبخشی شبانه‌روزی غیردولتی سالمندان با ظرفیت ۴۹۰ نفر، سه مرکز سالمندان زن با ظرفیت ۱۸۰ نفر، دو مرکز مردان با ظرفیت ۱۱۰ نفر و دو مرکز مختلط با ظرفیت ۲۰۰ نفر است که در حال فعالیت و ارائه خدمات توانبخشی هستند.

کریمیان ادامه داد: همچنین پنج مرکز روزانه با ظرفیت ۴۳۰ نفر، پنج مرکز ویزیت در منزل با ظرفیت ۲۱۰ نفر و چهار بنیاد فرزانگان با یک هزار و ۴۵۰ سالمند عضو در سطح استان خوزستان فعالیت می‌کنند که علاوه بر خدمات توانبخشی شامل ویزیت و چکاپ‌های روتین و دوره‌ای توسط پزشک عمومی، پرستار و کمک پرستار، خدمات فیزیوتراپی، روانشناسی و مددکاری، برنامه‌های فرهنگی هنری، ورزشی و برنامه‌های مربوط به اوقات فراغت و مناسبت‌های ملی و مذهبی، تولدهای سالمندان مقیم، اردوهای سیاحتی و زیارتی را نیز اجرا می‌کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به سیاست‌های سازمان بهزیستی در راستای کوچک‌سازی مراکز و با هدف فراهم کردن بستر زندگی مستقل برای سالمندان با اولویت سالمندان واجد شرایط مقیم در مراکز شبانه‌‏روزی با حفظ ابعاد شخصیتی آنان مانند اعتماد به نفس، کاهش وابستگی به دیگران، استقلال عاطفی و رشد شخصیت اجتماعی، اقدام به راه‌اندازی خانه حمایتی توانبخشی سالمندان کرده است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: این خانه با کسب مجوز از سازمان بهزیستی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی تأسیس شده و در واقع نوعی محل اقامت است که برای افراد سالمند تسهیلات اقامتی مانند اتاق، وعده‏‌های غذایی، خدمات لباسشویی، نظافت و موارد دیگر را فراهم می‏‌کند. این خانه‌ها دارای شرایطی مشابه محیط خانواده هستند و به ساکنان آن امکان برخورداری از تعاملات طبیعی و اجتماعی را می‌دهند و ظرفیت هر خانه حداکثر ۱۰ نفر است.

وی افزود: سالمندان در این خانه‏‌ها علاوه بر برخورداری از امکان نگهداری، از خدمات مراکز روزانه توانبخشی، درمانی و توانبخشی و موارد دیگر در خارج از خانه نیز بهره‌مند می‌‏شوند. در حال حاضر دو خانه سالمندان در شهرستان دزفول و در شهرستان ایذه توسط بخش غیر دولتی در دست ساخت است که تا پایان مهرماه راه‌اندازی خواهند شد.

کد خبر 90659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد