انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان بهزیستی کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

بیست و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور و پنجمین نشست میز گردشگری دسترس پذیر به میزبانی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با حضور اعضای ستاد و علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری این وزارتخانه، مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور، علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد معلولان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، در این جلسه علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کشور آبادی‌های پنهان و منابع سرشار، استعدادها و نهادهایی وجود دارد که می توان فارغ از منابع بودجه ای بر اساس تفکر و مفاهیم جدید می توان ارزش گذاری جدیدی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه نهادها و مجموعه هایی وجود دارند که در امر مناسب سازی، دسترس پذیری و تسهیل گری می توانند کمک کنند و باید از این ظرفیتها استفاده شود، افزود:  استفاده از ظرفیت های مردمی چه در امر تکنولوژی و عمرانی میتواند به توسعه مناسب‌سازی کمک کند.

قادری گفت: مناسب سازی به تاب آوری خانواده هم مرتبط است، دولت‌ها باید کمک کنند امیدوارم همه نهادها طوری گام بردارند که در بودجه‌نویسی ١۴٠٣ اعداد و ارقام خوبی برای مناسب سازی برسند ظرفیت سازی در منظر عمومی نهادها صورت گیرد تا گروه معلولان جامعه دارای کرامت و شانیت بیشتر شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: هفته جهانی معلولان نزدیک است یک پیش رویداد را برنامه‌ریزی کنیم تا توجه همه ارکان جامعه جلب شود.

با فراگیر سازی زیرساختهای گردشگری افراد دارای معلولیت فراهم می شود

حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز گفت: مدتهاست جهان از دسترس پذیری عبور کرده و دوره فراگیرسازی آغاز شده است. گردشگری ریشه در فرهنگ کهن ما دارد اما صنعت گردشگری نوپا است، اگر رویکرد به فراگیرسازی معطوف شود زیرساخت های گردشکری برای افراد دارای معلولیت فراهم خواهد شد.

وی به گردشگری کودک اشاره کرد و گفت: ١٠۵ هزار دانش آموز استثنایی داریم، در برنامه هفتم توسعه الزام شده دانش‌آموزان در طول سال ٢ اردو بروند البته اراده برای سفر مهم است و بچه‌ها در سفر خانوادگی مهمترین محرک هستند، اگر تسهیلات برای کودکان دارای معلولیت در نظر گرفته شود رونق گردشگری در این بخش ایجاد خواهد شد.

معتقدیم معلولیت نباید مانع بروز سایر استعدادها و ظرفیت های معولان شود
علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در این جلسه گفت: جلسات ستاد مناسب سازی امیدبخش است، ما مصمم هستیم همه ظرفیت‌ها را برای خدمت به مردم کشور بکار ببریم.
وی افزود: کمک به دسترس پذیرتر کردن زیرساخت‌های کشور کمک به همت مردم کشور است تا از استعدادهای معلولان در همه حوزه استفاده کنند، زیرا معتقدیم معلولیت نباید مانع بروز سایر استعدادها و ظرفیت های آنها شود.
شالبافیان بیان کرد: در دو سال گذشته تلاش کردیم کار گردشگری به خود معلولان واگذار شود در همین چارچوب میز گردشگری دسترس پذیر به خود معلولان واگذار شده است.
معاون وزیر میراث فرهنگی اظهارداشت: باید از هر فرصتی برای عملیاتی کردن نظرات معمولان استفاده کنیم اما لازم است انسجام بین تصمیمات صورت بگیرد، در جاهایی باید مطالبه‌گر باشیم اما در جاهایی هم باید خودمان اقدام کنیم، همه درخواست‌ها و نظرات باید تدوین شود، آمادگی داریم ایفای نقش کنیم. تجارب و مشاهدات معلولان از کاستی‌ها نباید ناگفته بماند.
وی اظهارداشت: در قانون بودجه ١۴٠٢ بندی مصوب شده که لازم است به استانداران ابلاغ شود، از پنج درصد بودجه در اختیار استان‌ها با اولویت گردشگری به ویژه گردشگری دسترس‌پذیر هزینه شود.
در این جلساتی موضوعات و پیشنهادات نمایندگان افراد دارای معلولیت بیان شد.

کم‌توجهی برخی دستگاه‌ها نسبت به مصوبات قانونی درباره حمایت از معلولان

غلامرضا رضایی فر رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در این نشست گفت: بیش از سه و نیم سال از تدوین آئین‌نامه حمایت از معلولان گذشته است و طبعاً باید همه معابر مناسب‌سازی می‌شدند، اما این اتفاق نیفتاده است. در ماده ۷ این آئین‌نامه بحث خدمات الکترونیک مطرح شده بود و در مدت شش ماه باید دستگاه‌ها در این حوزه وظایف خود را انجام می‌دادند، اما تنها ۱۰ دستگاه به ما پاسخ دادند و از بیش از ۹۰ دستگاه هنوز جوابی نگرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: ماده ۱۳ این آیین‌نامه وزارتخانه‌ها را به رعایت ضوابط مکلف کرده است. این‌ها نشان می‌دهد ما در قوانین کمبود نداریم، اما می‌توان اعتبارات لازم را کسب کرد.

رضایی‌فر رفع نواقص مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری را درخواست کرد و گفت: پیگیری مناسب‌سازی همه مراکز تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بویژه مجتمع‌های رفاهی، تأمین و تجهیزات دسترس‌پذیری در اماکن تاریخی مانند رمپ متحرک و بالابر تعبیه شود.

ابلاغ ضوابط مناسب‌سازی، نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی، دسترس‌پذیری همه درگاه‌های ارائه خدمات الکترونیکی برای همه افراد نابینا و کم‌بینا، مجهز کردن سیستم گویا، وجود مترجم ناشنوایان در مکان‌های پربازدید و اختصاص فضایی ویژه افراد دارای معلولیت از جمله پیشنهادهای این ستاد بود.

در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری میان سازمان بهزیستی کشور و دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با موضوع انجام همکاری های مشترک در حوزه فعالیت های گردشگری و فرهنگی به منظور استفاده از ظرفیت ها و امکانات تحت نظارت طرفین تفاهم نامه جهت خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت، سالمندان و افراد دارای نیازمندی های خاص به ویژه جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور از طریق کمک به دسترس پذیر کردن و مناسب سازی اماکن گردشگری به امضا رسید.
کد خبر 90641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =