ششمین جلسه  شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در بهزیستی خوزستان برگزار شد

صبح امروز، چهارشنبه، ۲۹ شهریورماه، ششمین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، به همت معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان و با حضور نمایندگان کلیه دستگاه های عضو کمیته و دبیری مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان در سالن جلسات اداره کل بهزیستی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان،مدیر کل بهزیستی  استان در این نشست  بیان کرد : فعالیت بهزیستی در حوزه مبارزه با مواد مخدر معطوف به سه حوزه پیشگیری، درمان و توانمندسازی است.

مهران کریمیان با اشاره به راه اندازی خط ملی اعتیاد توسط سازمان بهزیستی در سال۸۸ گفت: از جمله اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری از اعتیاد، راه اندازی خط ملی اعتیاد  با شماره ۰۹۶۲۸ است که هر روز، از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب، آماده پاسخگویی و مشاوره به افرادی است که درباره راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور ، داروها و نشانی مراکز ترک و بازتوانی اعتیاد به اطلاعات تخصصی نیاز دارند.

وی بیان داشت:  طرح توانمندسازی زنان دارای همسر معتاد در برابر اعتیاد ( پازک ) نیز از دیگر طرح های بهزیستی است که به منظور آگاهی بخشی به خانواده افراد معتاد در خصوص مراحل وابستگی و زمینه های گرایش به مواد اعتیاد آور، شناخت عوامل محافظت کننده در برابر اعتیاد، پیشگیری از بروز خشونت خانگی و شناخت ساختارهای حمایتی جهت پیشگیری از اعتیاد در مناطق محروم و حاشیه ای اجرا می شود.

کریمیان ادامه داد: در حال حاضر، طرح پازک در ۹ محله حاشیه ای و ۷ شهرستان اهواز، ایذه، اندیمشک، خرمشهر، دزفول، رامشیر، شوشتر، ماهشهر برای آموزش ۴۶۰ نفر از زنان دارای همسر معتاد اجرا شده است.

وی اظهار داشت: از جمله دیگر اقدامات مهم بهزیستی خوزستان، اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد کارمندان در محیط های اداری(طرح کیان) در ۲۲ شهرستان استان و در  ۲۸ محیط کاری و اداری شامل (آبفا خوزستان، آموزش و پرورش، مرکز بهداشت، جهاد کشاورزی، پتروشیمی، فنی وحرفه ای، دانشگاه پیام نور، دانشگاه شهید چمران، جهاد دانشگاهی، شهرداری، مخابرات) به منظور آموزش ۶۵۰ نفر از پرسنل در زمینه آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور، باورهای غلط درباره اعتیاد، آشنایی با اصول کلی درمان اعتیاد، آموزش مهارت های زندگی،‌ ارتباط موثر، تاب آوری و... است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان در پایان افزود: به منظور حساس سازی و آگاه سازی والدین، افزایش دانش والدین در زمینه‌ی پیشگیری از اعتیاد و لزوم توجه به فرزندان در جهت پیشگیری اولیه از مصرف مواد اعتیاد آور از ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۱، کارزار رسانه ای والد آگاه، فرزند ایمن با شعار "آیا دوست فرزندت را میشناسی"؟  در دو  شهرستان رامشیر و رامهرمز برگزار شد.

سرپرست معاونت پرورشی آموزش و پرورش و دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز ،ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های آموزش و پرورش استان در خصوص تدابیر پیشگیری از اعتیاد همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید گفت: به منظور شناسایی و آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی، با برنامه ریزی های انجام شده از ابتدای مهرماه، دوره آموزشی تربیت مدرسین پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سطح استان برگزار می شود.

علی محسنی با اشاره به راه اندازی خط تلفنی نماد با شماره ۱۵۷۰ به منظور پاسخگویی به سوالات  و مشاوره پیشگیری از اعتیاد توسط آموزش و پرورش افزود: برگزاری دوره آموزشی تربیت مدرس نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) در۷ منطقه، برگزاری کارگاه آموزشی برای معاونین پرورشی مدارس به منظور حساس سازی ایشان در موضوع پیشگیری از آسیب مواد مخدر، برگزاری جلسات اولیا و مربیان در مدارس، هماهنگی برای ارائه خدمات مشاوره ای در مناطق کم برخوردار، راه اندازی خانه یاریگران زندگی و غربالگری اعتیاد دانش آموزان در مقطع ابتدایی و متوسطه از دیگر اقدامات آموزش و پرورش خوزستان در زمینه پیشگیری از اعتیاد است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان نیز با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در موضوع مبارزه با مواد مخدر گفت: اقتصاد مواد مخدر، اقتصادی بسیار بزرگ است که برخی کشورها روی آن سرمایه گذاری می کنند.

رضا نجاتی با تاکید بر اینکه ریشه بسیاری از جرایم و آسیب ها از جمله قتل، دزدی، طلاق و... مواد مخدر است افزود: اساس و زمینه توسعه کشورها کار فرهنگی است و در موضوع پیشگیری از مصرف مواد مخدر نیازمند یاری تمام دستگاه ها در انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی هستیم.

گفتنی است با توجه به دستور کار جلسه نمایندگان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، کمیته امداد استان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور (معاونت بهداشت و مشاوره) و اداره کل تبلیغات اسلامی استان به ارائه گزارشی از اقدامات خود در زمینه پیشگیری از اعتیاد پرداختند.

کد خبر 89820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد