در رسانه | چهار هزار و ۸۰۶ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قزوین/حمایت از زنان سرپرست خانوار فقط در حمایت مالی خلاصه نمی شود

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: حمایت از زنان سرپرست خانوار فقط در حمایت مالی خلاصه نمیشود بلکه عناوینی همچون توانمندسازی و کار آفرینی این افراد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش کافه خبر قزوین؛در جوامعی مانند جامعه ایران، معمولاً مردان نان‌آور خانواده بوده و زنان به کار خانه‌داری مشغول هستند اما عرف جامعه ایرانی و سنت دینی ما با اشتغال زنان در بیرون از خانه مخالفت چندانی ندارد و در نتیجه زنان می‌توانند خارج از منزل نیز به کار پرداخته و مسئولیت نان‌آوری خانواده را برعهده گیرند.

 موجب می‌شود سرپرستی زنان خانوار به عنوان یک مسئله اجتماعی شناخته شود مشکلات و موانعی است که در دنیای بیرون بر سر راه سرپرستی زنان به وجود آورده و باعث می‌شود تا زنان سرپرست خانوار به عنوان قشری آسیب پذیر شناخته شوند.

بر همین اساس سازمان بهزیستی قزوین زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار می دهد تا بخشی از این چالش های اجتماعی را کاهش دهد.

کافه خبر قزوین به مناسبت هفته دولت سراغ مسئولین بهزیستی استان رفت و جویای خدمات این سازمان طی دو سال اخیر دولت سیزدهم شد ‌که ماحصل آن گفتگویی است که در ذیل میخوانید.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه در حال حاضر چهار هزار و ۸۰۶ زن سرپرست خانوار از خدمات بهزیستی قزوین بهره‌مند هستند افزود:فوت، طلاق، از کار افتادگی، اعتیاد، زندانی و مفقودالاثر شدن سرپرست خانوار، داشتن فرزندان چند قلو و دختران خود سرپرست از مهمترین دلایل تحت پوشش قرار گرفتن این افراد از سوی بهزیستی است.

هدی حقیقی افزود: در همین راستا، ارایه خدمات حمایتی از زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها و همچنین دختران خود سرپرست صورت می گیرد.

حقیقی با بیان اینکه بلکه توانمندسازی و کار آفرینی این افراد مورد توجه سازمان بهزیستی قزوین است،‌ افزود: مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه زنان سرپرست خانوار تامین هزینه‌های ضروری زندگی، تامین مسکن مناسب، تحصیل فرزندان و همچنین بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای، سازمان بهزیستی به منظور استقرار عدالت اجتماعی و جلب مشارکت فعال خانواده‌ها اقدامات توانمندسازی این افراد است که در دستور کار قرار گرفته است.

این مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۵ گروه تحت عنوان گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار در حال فعالیت هستند عنوان کرد: در زمینه‌های خیاطی، تولید و بسته‌بندی مواد غذایی، شیرینی فروشی، دامداری، تولید سرویس آشپزخانه، سفالگری، تولید فرش و قالیچه، کافه و رستوران فعالیت می‌کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قزوین از پوشش یک هزار و ۳۱۰ زن سرپرست خانوار در استان از بیمه اجتماعی خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۲۶ زن سرپرست خانوار شهری و ۳۸۴ زن سرپرست خانوار روستایی و عشایری تحت پوشش این بیمه قرار دارند.

شروط بهزیستی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار

حقیقی تصریح کرد: طرح بازتوانی و توانمندسازی خانواده های نیازمند و بی سرپرست از برنامه های جدی بهزیستی است اما زنانی که می خواهند در این طرح بیایند باید شرایط شان احراز شود.

به گفته وی، این افراد همچنین باید ایرانی باشند یا تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند و اتباع خارجی دارای مجوز رسمی اقامت یا گواهینامه معتبر از مراجع ذیصلاح می توانند از مزایای مندرج در آن برخوردار شوند.

حقیقی با تاکید براین که این خانواده ها نباید از مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی و بازماندگان سایر موسسات یا قوانین حمایتی برخوردار باشند.

به گفته او، همچنین فرزندان پسر تا رسیدن به ۱۸ سال و فرزندان دختر تا زمان ازدواج تحت پوشش قرار می گیرند.

حقیقی بیان کرد: تایید از کار افتادگی سرپرست خانوار از طریق پزشک معتمد سازمان و ارائه گواهی فوت، طلاق نامه یا مدارک معتبر از مراجع قضایی دال بر متواری بودن همسر از دیگر شروط تایید این افراد برای تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفتن است.

به گزارش کافه خبر قزوین،؛خانواده‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی می‌توانند در بحث حمایت‌های مادی، فرهنگی و اشتغالزایی زمینه‌های مناسب برای توانمندی زنان سرپرست خانوار را به وجود آورند و عاملی مؤثر در پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی زنان باشند. تشکیل بانک‌های اطلاعاتی برای آسیب شناسی این زنان نسبت به محل سکونت و سن آنها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های لازم نیز می‌تواند در جهت توانمندسازی‌های اجتماعی این زنان گامی مؤثر باشد.

کد خبر 88811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد