بیش از ۵۰ هزار کودک زنجانی غربالگری بینایی شدند

سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: از هفته دولت سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله زنجانی غربالگری بینایی شدند و مراکز مثبت زندگی به عنوان پایگاههای دایمی غربال بینایی در سراسر استان آماده سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان نعمت ملکی با اشاره به اینکه برنامه های آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها، رصدمعلولیتها، مشاوره ژنتیک، غربالگری تنبلی چشم و غربالگری شنوایی نوزادان وکودکان پیش دبستانی در راستای پیشگیری از معلولیت ها اجرا می شود، اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت هفته دولت غربالگری بینایی کودکان و شنوایی سنجی نوزادان تازه متولد شده و مشاوره ژنتیک برای زوجین به صورت رایگان انجام می شود.

وی ادامه داد: در صورت تشخیص مشکلی در بینایی کودکان و تجویز عینک یا عمل جراحی برای کودکان، هزینه‌های خرید عینک و عمل جراحی برای خانواده های کم برخوردار توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول ضمن دعوت از جامعه هدف برای انجام مشاوره ژنتیک در مرکز مشاوره دولتی امام خمینی عنوان کرد: بررسی‌های ژنتیکی نه فقط برای تشخیص ارثی بودن یک بیماری و چگونگی توارث آنها اهمیت دارد بلکه از نظر پیش‌آگهی و احتمال ابتلای فرزندان بعدی و همچنین تشخیص دوران جنینی و پیشگیری از تکرار مشکل نیز حائز اهمیت است.

ملکی ادامه داد: غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال با هدف پیشگیری از معلولیت شنوایی و ارتقاء سطح سلامت شنوایی انجام می شود و پایگاههای غربالگری شنوایی موظف هستند علاوه بر غربال نوزادان، نسبت به پیگیری کودکان ونوزادان ارجاعی اقدام نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۳ هزار نوزاد و بیش از یک هزار و ۶۰۰ کودک ۳ تا ۵ ساله با مراجعه به پایگاه های شنوایی سنجی غربال شده اند که از  این تعداد ۹ نوزاد به مرحله مداخله ارجاع داده شدند که اقدامات توانبخشی از جمله تهیه سمعک، کمک هزینه کاشت حلزون، گفتار درمانی و ... توسط معاونت امور توانبخشی برای این نوزادان صورت پذیرفته است.

کد خبر 88291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد