دررسانه|افزون بر ۱۳ هزار کودک خوزستانی در غربالگری اضطراب ارزیابی شدند

اهواز - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان پنج تا ۶ساله درخوزستان گفت: ۱۳هزار و ۹۹۱ کودک در یک سال گذشته با همکاری ۱۲۰ مرکز مشاوره مورد ارزیابی قرارگرفتند.

مهران کریمیان شنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از سال ۱۳۸۶ طراحی انواع مداخلات زود هنگام دوران کودکی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده افزود: در این راستا اجرای طرح بهداشت روانی جامعه و پیشگیری از بروز اختلالات اضطرابی به عنوان یکی از مولفه های به وجود آمدن اختلالات عمده در بزرگسالی با عنوان "طرح غربالگری اضطراب" ابلاغ شد که این طرح از مهر ماه سال ۱۳۹۶ در بین کودکان پنج و ۶ ساله در استان در حال اجرا است.

وی افزود: این طرح با هدف شناسایی زودهنگام اضطراب کودکان، ارجاع به موقع برای مداخله تخصصی و افزایش اطلاعات والدین در خصوص پیشگیری از اضطراب آنها انجام می‌شود.

شناسایی ۷۸۶ کودک مشکوک به اضطراب

مدیرکل بهزیستی خوزستان ادامه داد: از میان کودکانی که تاکنون غربالگری آنها انجام شده تعداد ۷۸۶ مورد مشکوک به اضطراب تشخیص داده شدند.

کریمیان با اشاره به نشانه‌های اختلال اضطراب که عموما طیف اضطراب کودکی را شامل می شود گفت : اضطراب تعمیم یافته، هراس اجتماعی، اختلال وسواس - بی اختیاری، ترس از آسیب جسمانی، اضطراب جدایی و اختلال اضطراب پس از سانحه از جمله مواردی است که در این کودکان تشخیص داده شده است.

وی افزود: با سنجش کودکان پنج و ۶ ساله در اجرای این طرح اضطراب از نظر سطح خانوادگی در تمامی اقشار قابل مشاهده است و جنسیت خاصی را بر نمی گیرد علاوه بر این که این کودکان عموما تک فرزند نبوده اند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه طرح غربالگری اضطراب کودکان پنج تا ۶ ساله از سال‌های قبل در مهدکودک و پیش دبستانی‌های خوزستان برگزار می‌شد بیان داشت: درحال حاضر والدین می توانند اطلاعات فرزند خود را برای ارزیابی از نظر تشخیص اختلال اضطراب در سامانه سامانه مشاوره سازمان بهزیستی ثبت و نتیجه را دریافت کنند.

وی افزود: این کودکان پس از غربالگری خدمات تخصصی درمانی و آموزشی را از مراکز مشاوره دریافت می کنند و برای افراد با دهک پایین مشاوره و درمان به صورت رایگان است.

کریمیان با اشاره به فعالیت ۱۶۲ مرکز مشاوره در استان افزود: برنامه‌های غربالگری به دلیل ماهیت تشخیص زود هنگام، می توانند از ایجاد معضلات و مشکلات بعدی جلوگیری کنند لذا از این نظر می توانند خدمات مناسبی را به جامعه هدف ارائه دهند.

بر اساس این گزارش، از بین مراکز مشاروه استان، ۱۲۷ مرکز عمومی، ۳۴ مرکز تخصصی و یک مرکز مشاوره تلفنی با شماره تماس "۱۴۸۰" نیز در حال خدمت رسانی هستند؛ همچنین ۵۹ مرکز شامل مراکز عضو سامانه کشوری تصمیم (مشاوره با هدف کاهش طلاق) در استان خوزستان وجود دارد.

کد خبر 86833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد