تشریح خدمات سازمان بهزیستی برای دانش‌آموزان استثنایی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: حمایت‌های ما ارائه کمک هزینه خرید وسایل توانبخشی به دانش‌آموزانی است که نیازمند این وسایل هستند.

‌به گزارش خبرنگار مهر، اگر برای بیشتر دانش آموزان آمادگی برای امتحانات آخر سال بزرگ‌ترین دغدغه است؛ دانش آموزان استثنایی دغدغه‌های دیگری هم دارند. کمبود نیروی توانبخش و تمرینات توانپزشکی، نداشتن سرویس مدرسه، کمبود وسایل و تجهیزات توانبخشی و عدم اختصاص بیمه مناسب به این کودکان از جمله مشکلات و دغدغه آنان است.

در این مسیر سازمان بهزیستی علاوه بر وظایف و تعهداتی که دارد؛ به جهت در اختیار داشتن مجموعه‌ها و نیروی مناسب توانبخشی می‌تواند سهم بیشتری در بهبود وضع زیستی این دسته از دانش آموزان عزیز کشورمان داشته باشد. قطعاً به کمک فعالیت‌ها و تمرینات توانبخشی این دانش آموزان می‌توانند علاوه بر بهتر درس خواندن، زندگی معمول خود را هم بهتر به پیش ببرند.

فاطمه عباسی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی برای توانبخشی دانش آموزان استثنایی با اشاره به اینکه توانبخشی دانش آموزان ذیل اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، گفت: البته ما هم مراکز روزانه‌ای داریم که آموزش خدمات توان‌پزشکی را برای عزیزانی که در منزل نگهداری می‌شوند ارائه می‌دهند. ۱۲۹۴ مرکز روزانه داریم که در یازده نوع مرکز بر اساس نوع اختلالات همچون اختلالات جسمی حرکتی و بر اساس نوع معلولیت حدود ۱۴۳ کارگاه آموزشی حمایتی و مراکز پشتیبانی داریم که به کودکان زیر یازده سال خدمات خود را ارائه می‌دهند.

وی، تأمین وسایل و تجهیزات توانبخشی را کمک دیگر بهزیستی به دانش آموزان استثنایی عنوان کرد و افزود: حمایت‌های ما ارائه کمک هزینه خرید وسایل توانبخشی به دانش آموزانی است که نیازمند این وسایل هستند تا اگر کمیسیون ICF نوع معلولیت و شدت آن و تجهیزاتی را که نیاز دارند تأیید کند ما در خدمتشان هستیم.

عباسی با اشاره به اینکه درمان برخی مداخلات یک زمان طلایی دارد و نیازمند پیگیری سریع است، گفت به سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم گفتیم هر کودکی که نیازمند مداخلات سریع است به ما ارجاع دهند مثلاً اگر زیر ۶ ماه فرد به لحاظ شنوایی سنجی معاینه شود و ما بتوانیم مداخله به هنگام داشته باشیم از معلولیت این مورد جلوگیری می‌کنیم؛ یا در بسیاری از معلولیت‌ها اگر در سنین زیر پنج مداخله مناسب را داشته باشیم فرد را از ناشنوایی نابینایی کامل نجات می‌دهد یا فرایند معلولیت را می‌توانیم کند کنیم

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید کرد: به طور کلی توانبخشی پزشکی در سنین کودکی از اولویت‌های اقدامات ماست. کمک دیگر سازمان بهزیستی به دانش آموزان استثنایی بحث بیمه توانپزشکی است که طبق ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، وزارت بهداشت مکلف است که بیمه جسمی این عزیزان خردسال را به صورت رایگان انجام دهد. پیگیری‌های زیاد و متعددی داشتیم و با شخص آقای ناصحی رئیس بیمه سلامت هم‌نامه‌ای را هم به امضا رساندیم که بتوانیم این خدمت را چه به افرادی که در منزل خدمات توانبخشی دریافت می‌کنند و چه افرادی که در مراکز نگهداری می‌شوند ارائه دهیم.

عباسی با بیان اینکه خدمات اضافه شده از سوی وزارت بهداشت از دو منظر قابل توجه است، گفت: یک مزیت حضور وزارت بهداشت کمتر شدن هزینه مالی خانواده‌ها و مراکز است؛ مزیت دیگر این حضور هم اضافه شدن کلینیک‌های توان‌پزشکی مجموعه وزارت بهداشت برای خدمت رسانی به جامعه معلولان است تا دسترسی به خدمات توانبخشی و توان‌پزشکی افزایش یابد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی خاطر نشان کرد: با توجه به پراکندگی گروه‌های هدف در نقاط مختلف ایران، کمک وزارت بهداشت این است که مراکز خود را تشویق کند تا در مناطقی که با تراکم گروه‌های هدف مواجه هستیم خدمات بیشتری در دسترس این افراد باشد.

کد خبر 86372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =