در رسانه| مدیرکل بهزیستی استان اصفهان: نگاه بهزیستی به مسائل پیشگیرانه است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: نگاه بهزیستی اصفهان به مسائل یک نگاه پیشگیرانه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از پایگاه خبری تفسیر شهر، ناصر چاووشی صبح چهارشنبه در نشست خبری به‌مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به اینکه بهزیستی یک نهاد اجتماعی خدماتی و حمایتی است و باید شعاری انتخاب کنیم که متناسب با رسالت ما باشد، اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۲ با استفاده از کلید واژه‌های شعار سال، شعاری با همفکری همکاران شعار؛ «مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی – رشد و ارتقا خدمت‌رسانی» را در نظر گرفتیم که بخش اول آن به صورت کامل در حیطه وظایف پیشگیری و بخش دوم نیز تا حدودی به این حوزه بر می‌گردد.

وی افزود: بهزیستی استان اصفهان در سه حوزه اصلی توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری خدمات تخصصی و عمومی را به جامعه هدف خدمات ارائه می‌دهد که در حوزه توانبخشی به حدود ۹۲ هزار مددجو در پنج حوزه معلولیت شامل اعصاب و روان، جسمی-حرکتی، ناشنوایان و نظایر آن خدمت‌رسانی می‌کند که در همین راستا ۶۶ مرکز شبانه روزی توانبخشی وظیفه نگهداری از سالمندان، بیماران اعصاب و روان و معلولان ذهنی را بر عهده دارند.

فعالیت ۲۴۲ مرکز توانبخشی در اصفهان

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: حدود ۲۴۲ مرکز توانبخشی اعم از مراکز توانبخشی شبانه‌روزی، روزانه و مراقبت در منزل در سطح استان وجود دارد که حدود ۱۱ هزار مددجو از این مراکز استفاده می‌کنند همچنین خدمات بهزیستی در عرصه اجتماعی شامل افرادی می‌شود که دچار آسیب‌های اجتماعی هستند.

چاووشی در خصوص حوزه اجتماعی بیان کرد: در حوزه اجتماعی حدود ۴۰ خانه فرزندان، اورژانس اجتماعی، مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی، حدود ۹ هزار زن سرپرست خانوار و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ خانوار دارای فرزند چند قلو در سطح استان اصفهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه نگاه بهزیستی اصفهان به مسائل را یک نگاه پیشگیرانه برشمرد و اضافه کرد: در حوزه پیشگیری که عموم جمعیت استان تحت پوشش قرار دارند، همه فعالیت‌هایی که می‌تواند منجر به پیشگیری از آسیب اجتماعی و ورودی‌های ما به عرصه اجتماعی و توانبخشی را کاهش دهد، در عرصه پیشگیری صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان بهزیستی و معاونت پیشگیری توسعه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد است، ابراز داشت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در حوزه پیشگیری انجام می‌شود، مشاوره‌ها و آزمایش‌های ژنتیک است که تلاش می‌کند با ارائه خدمات مشاوره در حوزه ژنتیک، از تولد فرزند دارای معلولیت‌های مختلف پیشگیری کند.

چاووشی با اشاره به اینکه برنامه‌های سازمان بهزیستی در حل مشکلات روحی و روانی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش مهارت‌های اجتماعی و ایجاد امنیت و آرامش عمومی نقش بسزایی داشته است، خاطرنشان کرد: همه اموری که در این حوزه صورت می‌گیرد باید تقویت شود اما آن چیزی که اولویت دارد فعالیت‌های ما در زمینه پیشگیری است.

۳۰۵ مرکز پیشگیری و مشاوره در اصفهان فعال است

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری ۳۰۵ مرکز مشاوره خانواده و کلینیک روانشناسی در سطح استان اصفهان وجود دارد، همچنین ۷۸ مرکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد، یک مرکز درمان و صیانت از معتادان متجاهر و گروه‌های سلامت روان در استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه خدماتی که به مددجویان ارائه می‌شود در حوزه‌های مختلفی قرار دارد، یادآور شد: بهداشت و درمان، حمایت از اشتغال، تأمین مسکن و تأمین وسایل مورد نیاز در حوزه‌های توانبخشی و غیره از جمله خدمات ارائه شده است.

چاووشی در خصوص طرح قاصدک گفت: این طرح در مراکز بهزیستی در سطح استان اصفهان، خدمات تخصصی رایگان شامل پزشکی، دندانپزشکی، مشاوره، پزشک عمومی، غربالگری، مشاوره‌های حقوقی و خانوادگی، مباحث فرهنگی و نظایر آن به مددجویان ارائه می‌شود که تاکنون ۱۱ برنامه از این طرح در سطح استان اجرا شده است.

کد خبر 85339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد