دررسانه|۱۱۵ هزار خانوار خوزستانی تحت پوشش بهزیستی/ شرکت‌ها و صنایع کمک کنند

ایسنا/خوزستان مدیرکل بهزیستی خوزستان از پوشش بیش از ۱۱۵ هزار خانوار خوزستانی شامل حدود ۳۵۰ هزار نفر و معادل ۸.۵ درصد جمعیت استان توسط این اداره‌کل خبر داد.

مهران کریمیان در نشست خبری که امروز (۲۶ تیرماه) به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، با اشاره به خدمات‌رسانی سازمان بهزیستی به معلولان، کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، سالمندان، بانوان سرپرست خانوار و آسیب دیدگان اجتماعی اظهار کرد: بهزیستی وظایف سخت و سنگینی در این زمینه بر عهده دارد و نگهداری و مراقبت از بیماران روانی، ایتام، سالمندان و آسیب دیدگان اجتماعی برخی از این کارها هستند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه تلاش همکاران برای کاهش آلام مردم است، افزود: با توجه به سختی کار این سازمان، همه مسئولان و مقام معظم رهبری از این سازمان تقدیر کرده‌اند.

 مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: بهزیستی بیش از ۱۱۵ هزار خانوار که شامل حدود ۳۵۰ هزار نفر، معادل ۸.۵ درصد جمعیت استان خوزستان است را تحت پوشش قرار داده است که عمدتا معلولان، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، کودکان و سالمندان هستند.

خوزستان پشت نوبتی بهزیستی ندارد

کریمیان گفت: افراد زیادی پشت نوبتی پوشش بهزیستی بودند که با اقدامات انجام شده در یک سال و نیم اخیر، ۲۶ هزار خانواده دارای شرایط در استان خوزستان تحت پوشش قرار گرفته‌اند و اکنون پشت نوبتی نداریم.

وی با بیان اینکه از اواخر سال ۱۴۰۰ تاکنون مستمری مددجویان دو برابر شده است، عنوان کرد: در حال حاضر ماهانه حدود ۱۱۲ میلیارد تومان به حساب خانوارهای تحت پوشش بهزیستی خوزستان واریز می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حمایت از خانواده و فرزندآوری بیان کرد: در چند سال اخیر از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو حمایت می‌شود و خانواده‌های بین دهک یک تا هفت، تحت پوشش قرار گرفته‌اند. ۳ هزار و ۹۳۱ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند که این کمک تا سن شش سالگی ادامه دارد.

وی افزود: علاوه بر مستمری‌های ماهانه، حق پرستاری به معلولان بسیار شدید و ضایعه نخاعی پرداخت می‌شود؛ در حال حاضر حق پرستاری به بیش از ۴ هزار خانوار تحت پوشش در استان خوزستان پرداخت می‌شود.

۱۶ هزار دانش‌آموز خوزستانی تحت پوشش بهزیستی

کریمیان در خصوص حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند و معلول گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار دانش‌آموز و ۱۹۰۰ دانشجو تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند که هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان و شهریه دانشجویان پرداخت می‌شود.

فعالیت ۳۷ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در سطح خوزستان ۳۷ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان وجود دارد و ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در این این مراکز مقیم هستند که بیشتر بیماران روانی، معلولان و سالمندان هستند.

شیرخوارگاه بزرگ خوزستان ایجاد می‌شود

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: تامین مسکن خانواده‌های تحت پوشش و سامان‌دهی کودکان کار برخی از برنامه‌های این اداره‌کل در سال جاری هستند و به زودی کار ساخت شیرخوارگاه بزرگ خوزستان نیز آغاز خواهد شد.

لزوم مناسب‌سازی معابر خوزستان برای معلولان و سالمندان

کریمیان در خصوص مناسب‌سازی معابر بیان کرد: قانون جامع حمایت از معلولان، فصل الخطاب است و اگر این قانون اجرایی شود بسیاری از مشکلات معلولان حل خواهد شد.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف مانند سازندگان، شرکت‌های غیردولتی و شهرداری‌ها وظیفه مناسب‌سازی اماکن عمومی برای تردد معلولان را بر عهده دارند اما با توجه به اینکه در گذشته خوب در این زمینه کار نشده است، اکنون موانع زیادی در خیابان‌های شهر و ادارات وجود دارد و برای حل مشکلات معلولان در این خصوص، باید کار با چندین برابر سرعت اجرا شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه مناسب‌سازی نیازمند بسیاری از گروه‌های جامعه است، گفت: باید توجه شود این مناسب‌سازی تنها برای معلولان نیست. جمعیت ما در حال رفتن به سمت سالمندی است و شهرسازی و ادارات باید به گونه ای باشند که امکان تردد برای همه فراهم باشد.

آماده‌سازی زمینه اشتغال برای بیش از ۳۲۰۰ نفر

کریمیان عنوان کرد: هدف اصلی این سازمان توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش است که مصداق عینی آن، توانمندسازی اقتصادی از طریق اشتغال است. در سال گذشته آماده‌سازی زمینه اشتغال برای بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی خوزستان انجام و بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به این افراد پرداخت شد و در واقع به نوعی مشاغل خود را راه‌اندازی کردند.

 وی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان فنی و حرفه‌ای، پارک علم و فناوری و صنایع دستی به منظور مهارت‌آموزی منعقد شده است زیرا معتقد هستیم اگر فردی به سلاح مهارت تجهیز شود قطعا بیکار نخواهد ماند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: با توجه به اینکه نگهداری برخی افراد نیازمند مراقبت و نگهداری در مراکز با جمعیت بالا سخت است، یکی از برنامه‌های بهزیستی راه‌اندازی خانه‌های کوچک است تا خدمات بهتری به این افراد ارائه شود.

انجام ۲۲ هزار مداخله در بحران در خوزستان

کریمیان با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی نیز گفت: اورژانس اجتماعی در راستای سلامت اجتماعی اقدام می‌کند و سال گذشته ۲۲ هزار مداخله در بحران در استان خوزستان انجام داده است.

وی با اشاره به فعالیت بهزیستی در زمینه ترک اعتیاد عنوان کرد: در حال حاضر تعداد مراکز ماده ۱۵ (مراکز معتادان خود معرف) فعال در خوزستان به اندازه کافی نیست و آماده همکاری برای راه‌اندازی مراکز غیردولتی و موسسات خیریه هستیم و افراد متقاضی راه‌اندازی این مراکز می‌توانند به سامانه صدور مجوزهای بهزیستی مراجعه و تقاضای خود را ثبت کنند.

صنایع و شرکت‌های مستقر در خوزستان به بهزیستی کمک کنند

مدیرکل بهزیستی خوزستان با تاکید بر لزوم انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و شرکت‌های مستقر گفت: افراد تحت پوشش بهزیستی علاوه بر هزینه‌های معیشت، به لوازم زندگی و جهیزیه نیاز دارند.

وی افزود: اکنون مراجعات و درخواست‌های زیادی برای تامین لوازم سرمایشی از جمله کولر داریم و باید شرکت‌های مستقر در خوزستان به مسئولیت‌های اجتماعی خود در این زمینه عمل کنند.

کریمیان گفت: بسیاری از ساختمان‌های مراکز نگهداری معلولان در استان خوزستان نیاز به مناسب‌سازی و تعمیر دارند که تعمیر این مکان‌ها از عهده سازمان بهزیستی به تنهایی برنمی‌آید.

وی بیان کرد: در تامین نیازهای شیرخوارگاه نگهداری ایتام نیز دچار مشکل هستیم و امیدواریم در این خصوص به ما کمک شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به برنامه‌های این اداره‌کل در محرم بیان کرد: در محرم دو موکب در مرزهای شلمچه و چذابه راه‌اندازی خواهیم کرد و خدمات تعمیر وسایل توانبخشی، پذیرایی، خدمات مشاوره‌ای و پیگیری امور گمشدگان را ارائه خواهیم داد. با این حال برای ارائه خدمات، به کمک‌های مردم نیاز داریم زیرا اعتبار دولتی در این زمینه نداریم.

وی با تاکید بر مردمی‌سازی فعالیت‌ها گفت: شهروندان می‌توانند کمک‌های خود را به شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۲۷۲۳۲۹۴ یا کد USSD ۲۲۲۵۰#*۶۶۵۵* به حساب بهزیستی واریز کنند تا بیشتر به افراد تحت پوشش کمک شود.

کریمیان با اشاره به برخی برنامه‌های هفته بهزیستی بیان کرد: مراسم تجلیل از جامعه هدف موفق در زمینه‌های مختلف، افتتاح ۷۶ طرح اشتغال، افتتاح ۶۵ واحد مسکونی، کلنگ‌زنی ۱۴ واحد مسکونی، آغاز اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم، افتتاح ۵ مرکز غیردولتی، افتتاح ۹ گروه همیار، بازدید از منازل مددجویان و محلات کم برخوردار و بازدید از مراکز غیردولتی برخی از برنامه‌ها هستند.

کد خبر 84842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد