در رسانه|۲۶ هزار خانوارپشت نوبتی بهزیستی خوزستان تحت پوشش قرار گرفتند

اهواز- ایرنا - مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره به خدمات بهزیستی در طول یکسال و نیم گذشته بیان کرد: ۲۶هزار خانوار نیازمند حمایت و دریافت مستمری تحت پوشش این اداره کل قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا مدیر کل بهزیستی خوزستان دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی دراداره کل بهزیستی خوزستان افزود: در حال حاضر متقاضی پشت نوبت بهزیستی در خوزستان نداریم و اگر کسی درخواست تشکیل پرونده بدهد تحت پوشش قرار می گیرد.

وی با اشاره به وظایف سخت و سنگین سازمان بهزیستی در نگهداری و مراقبت از معلولان، ایتام، آسیب دیدگان اجتماعی، سالمندان، بیماران اعصاب و روان، بیان کرد: این مسئولیت به بهترین نحو در مراکز بهزیستی انجام می شود و مددکاران سعی می کنند با حفظ کرامت به رفع مشکلات آن ها بپردازند.

مهران کریمیان با تشریح وظایف بهزیستی در چهار معاونت تخصصی افزود: معاونت اجتماعی بهزیستی پیگیری امور زنان و خانواده، آسیب های اجتماعی، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست را عهده دارد.

وی گفت: حوزه معاونت امور توانبخشی نیز امور افراد دارای معلولیت و سالمندان پیگیری می کند و در حوزه پیشگیری بهزیستی نیز موضوع آسیب های اجتماعی، اعتیاد و درمان مد نظر است.

وی افزود: در حوزه مشارکت ها نیز بحث مردمی سازی سازمان، راه اندازی مراکز غیردولتی و موسسات خیریه، جلب و جذب کمک های مردمی، مسکن و اشتغال و توانمدسازی خانواده های مددجو و تحت پوششف پیگیری می شود.

۱۱۵ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی خوزستان

وی با بیان این که بیش از ۱۱۵ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند گفت: این افراد اغلب شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی و کودکان هستند که جمعیتی حدود۳۵۰ هزار نفر را تشکیل می دهند و از خدمات مستمر و غیرمستمر سازمان بهزیستی بهره مند می شوند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره به این که حدود هشت و نیم درصد جمعیت استان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: بیش از ۱۱۲ میلیارد تومان در ماه از طرف دولت به حساب خانواده های تحت پوشش بهزیستی در استان خوزستان واریز می شود.

وی افزود: افزایش مستمری مددجویان نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است که اقدام مثبتی است و در طول یک و نیم سال اخیر نیز در راستای خدمات سازمان به مددجویان انجام شده است.

کریمیان با اشاره به اجرای برنامه سازمان بهزیستی در راستای حمایت از جمعیت و فرزندآوری گفت: ۳ هزار و ۹۳۱ خانوار دارای فرزند دوقلو و چندقلو و جزء دهک یک تا هفت درآمد تحت پوشش بهزیستی خوزستان قرار گرفتند که در حال خدمات رسانی به آن ها تا سن ۶ سالگی ادامه دارد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان علاوه برپرداخت مستمری و یارانه دولت حق پرستاری به معلولان خیلی شدید و دارای ضایعه نخاعی است که در حال حاضر در استان خوزستان بیش از چهار هزار خانوار از خدمت حق پرستاری برخوردار هستند..

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به حمایت از دانش آموزان و دانشجویان نیازمند و معلول در استان گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار دانش آموز نیازمند تحت پوشش داریم که خدماتی از جمله هزینه تحصیلی پرداخت می شود و به ۱۹۰۰ دانشجو تحت پوشش نیز شهریه پرداخت می کنیم.

وی با اشاره به ۳۷ مرکز شبانه روزی معلولان در خوزستان افزود: ۲۲۰ نفر مقیمان این مراکز اکثر سالمندان و بیماران اعصاب و روان هستند و کسانی که خانواده قادر به نگهداری از آن ها نیست در این مراکزنگهداری و به آن ها خدمات ارایه می شود.

تا رسیدن به نقطه مطلوب برای رفع موانع تردد معلولان فاصله داریم

کریمیان در پاسخ به بحث مناسب سازی معابر و اماکن و قانون جامع حمایت از معلولان بیان کرد: اگر این قانون توسط دستگاه ها اجرا شود بسیاری از مشکلات معلولان حل خواهد شد، دولت نیز عملیاتی شدن این موضوع را پیگیری می کند، ولی نیاز به اعتبارات فراوان دارد.

وی گفت: به همین خاطر در پیش بینی بودجه سالیانه درصدی را به این موضوع اختصاص می دهند که بتوانند مشکلات معلولان در این زمینه کاهش دهند.

وی افزود: کارگروه مناسب سازی اماکن عمومی برای معلولان درسطح استانداری، فرمانداری ها و شهرستان ها راه اندازی شده و جلسات آن برگزار می شود و دستگاه های مختلف عضو این کارگروه ه، کار پیگیری و رصد را انجام می دهند.

وی ادامه داد: در ۲ سال اخیر پیشرفت های خوبی در موضوع مناسب سازی صورت گرفته و باید این کار با انرژی بیشتر انجام شود و تا رسیدن به نقطه مطلوب برای رفع موانع تردد معلولان فاصله است و هم افزایی بیشتری بین دستگاه ها را می طلبد و بهزیستی در این زمینه پیگیر وتسهیل کننده کار است.

کریمیان گفت: سالانه در جشنواره شهید رجایی دستگاه های ادارای در چهار آیتم ورودی، سطح شیب دار، فضای بهداشتی و آسانسور ارزیابی می شوند و ارزیابی اماکن عمومی نیز در در حال پیگیری است.

آماده سازی شغلی بیش از ۳ هزار نفر در خوزستان

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به این که هدف اصلی سازمان بهزیستی توانمند سازی خانواده های تحت پوشش است گفت: برای بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی در سراسر خوزستان در سال گذشته آماده سازی شغلی انجام شد و بیش از ۳۵۰میلیارد تومان در سال گذشته تسهیلات اشتغال زایی به خانواده ها پرداخت شد.

وی افزود: انعقادتفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای، پارک علم و فناوری و صنایع دستی خوزستان و موضوع مهارت آموزی از جمله دیگر اقدامات در راستای توانمندد سازی بانوان سرپرست خانوار و معلولان تحت پوشش انجام شده است.

کریمیان با اشاره به فعالیت ۲۱ اورژانس اجتماعی در خوزستان گفت: شهروندان می توانند با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند و برای موضوعاتی از جمله آزار کودکان، بانوان و سالمندان و افراد آسیب پذیر در کوتاه ترین زمان عوامل این اورژانس در محل حضور پیدا می کنند و ودر صورت لازم اقدام مداخله جهت حمایت راانجام می دهند.

در سال گذشته ۲۲ هزار مورد دخالت دربحران اورژانس اجتماعی صورت گرفت که کمک به بحران های اجتماعی برای جامعه هدف بهزیستی از این طریق نیز میسر است.

کریمیان با اشاره به مراکز ماده ۱۶ مربوط به افراد مجرم و معتادین متجاهر گفت: کار ساماندهی معتادین متجاهر از سال گذشته توسط سازمان زندان ها انجام می شود و مراکز اقامتی مجاز ماده ۱۵ زیر نظر بهزیستی هستند که افراد خود معرف و کسانی که خانواده معرفی می کنند به این مراکز مراجعه می کنند.

وی افزود: تمام خیرین و تمام افراد متخصص که متقاضی راه اندازی مراکز غیردولتی و موسسات خیریه در سطح استان هستند می توانند با سامانه صدور مجورزهای بهزیستی تقاضای خود را ثبت کنند و بهزیستی آمادگی خود را برای همکاری با این افراد اعلام می کند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به موضوع وظیفه مسئولیت های اجتماعی سازمان ها و شرکت ها بیان کرد: با توجه به این که نیازهای متعدد مددجویان بسیار است لذا فقط سازمان هزینه های مستمری و معیشت را تامین می کند ولی نیازهای دیگر مانند هزینه لوازم زندگی ،تامین جهیزیه، مناسب سازی ساختمان ها و مراکز نگهداری ایتام، تامین نیاز شیرخوارگاه ها ودر ساماندهی کودکان خیابانی وجود دارد که بهزیستی به تنهایی قادر به رفع مشکلات نیست.

وی ادامه داد: مردم، موسسات و شرکت ها می توانند کمک های خود را به حساب مشارکت های مردمی بهزیستی به شماره کارت مجازی ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۲۷۲۳۲۹۴ و کددستوری #۲۲۲۵۰*۶۶۵۵* سازمان بهزیستی واریز کنند.

استقرار ۲ موکب بهزیستی در مرز شلمچه و چذابه

کریمیان گفت: در ایام ماه های محرم و صفر نیز با استقرار ۲ موکب درمرز شلمچه و چذابه تمامی زائران دارای معلولیت و خانواده های تحت پوشش می توانند از خدمات توانبخشی و پذیرایی استفاده کنند و همچنین کار مشاوره و پیگیری امور گمشدگان نیزبرای زایران انجام می دهند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره به برنامه های بهزیستی در سال جاری بیان کرد: امید آفرینی و شور و نشاط در جامعه هدف بهزیستی، موضوع مردمی سازی فعالیت های بهزیستی، آغاز ساخت شیر خوارگاه بزرگ مدرن و مجهز بهزیستی خوزستان با مشارکت خیرین آغاز، تامین مسکن برای خانواده های تحت پوشش به کمک راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و قرار گاه امام حسن و بنیاد مستضعفان،راه اندازی مراکز غیر دولتی به ویژه خیریه ها و استفاده از پتانسیل گروه های مردمی و جهادی بسیج مساجد و اجرای طرح مهرواره با ولی نعمتان با مشارکت گروه های تبلیغات ،تور بازدید صاحبان صنایع و شرکت ها از مراکز بهزیستی، تور بازدید اصناف در ساماندهی آسیب های اجتماعی از جمله برنامه های است که در حال پیگیری و انجام است.

گفتنی است برنامه های هفته بهزیستی با برپایی نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای معلولان در کتابخانه مرکزی آغازشد وبا افتتاح طرح پیشگیری ازتنبلی چشم در خوزستان ادامه یافت وافتتاح طرح های اشتغال زایی، واگذاری ۶۵ واحد مسکونی وکلنگ زنی ۱۴ واحد مسکونی و همچنین افتتاح ۱۵مراکز غیر دولتی و بازدید از مددجویان در محلات کم برخوردار تحت پوشش سازمان از جمله این برنامه ها در هفته بهزیستی است.

کد خبر 84833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد