در رسانه| کودک‌آزاری و همسرآزاری، بیشترین موارد تماس با اورژانس اجتماعی اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه به ترتیب کودک‌آزاری،   همسرآزاری، تفکر خودکشی و فرار از منزل بیشترین موارد تماس با اورژانس اجتماعی است، گفت: مجموعا ۱۱ هزار و ۴۰۳ نفر در مراکز چهارگانه بهزیستی خدمات مستقیم می‌گیرند.

      به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایسنا، ناصر چاوشی، امروز (چهارشنبه ۲۱ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی، اظهار کرد: بهزیستی استان اصفهان در سال ۱۴۰۲، با شعار «مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی و رشد و ارتقای خدمت‌رسانی» فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به سه حوزه تخصصی این اداره، افزود: حوزه اول این اداره مربوط به توانبخشی است که به افراد دارای معلولیت و توان‌خواه ارائه خدمت می‌کند. معلولیت‌ها در پنج گروه ناشنوایی، نابینایی، ذهنی، جسمی حرکتی و اعصاب و روان تقسیم‌بندی می‌شوند، حدود ۹۳ هزار نفر مددجویان ترکیبی چند معلولیتی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به ۱۰۸ معلولیت در سطح استان، توضیح داد: ۲۴۰ مرکز در استان شامل ۶۶ مرکز شبانه‌روزی، ۱۲۶ مرکز روزانه، ۴۵ مرکز ویزیت در منزل و پنج مرکز مراقبت در منزل اقدام به ارائه خدمت به گروه‌های هدف می‌کنند.  

وی ادامه داد: همچنین ۴ هزار و ۳۶۲ نفر مددجوی نیازمند حمایت‌های خاص و ویژه از خدمات مراکز شبانه‌روزی، ۴ هزار و ۴۵۱ نفر مددجو از مراکز روزانه، ۲ هزار و ۱۴۱ نفر مددجو از خدمات مراکز ویزیت در منزل و ۴۵۰ نفر مددجو از مراکز مراقبت در منزل استفاده می‌کنند و مجموعا ۱۱ هزار و ۴۰۳ نفر در مراکز چهارگانه بهزیستی خدمات مستقیم می‌گیرند.

چاوشی با بیان اینکه استان اصفهان دارای یک شیرخوارگاه در مرکز استان دایر است، گفت: اکنون ۵۲ کودک که از بدو تولد و حتی زایشگاه به این مراکز منتقل شده‌اند در این مرکز سکونت دارند و تا حداکثر سن سه سالگی در این مرکز نگهداری می‌شوند. بیش از نیمی از فرزندان حاضر در شیرخوارگاه دارای معلولیت‌های خاصی هستند یا خانواده قادر به نگهداری آنها نیست.

 وی اضافه کرد: بخش دوم فرزندان حاضر در شیرخوارگاه از کودکان بد سرپرست هستند که مورد کودک‌آزاری قرار گرفته و با حکم قضایی به شیرخوارگاه منتقل شده‌اند، تعداد محدودی از این کودکان نیز مجهول‌الهویه هستند و که بیشتر آنها معلولیت‌هایی خاص و ویژه دارند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ۴۰ خانه کودک و نوجوان در سطح استان دایر است که در آنها ۴۵۰ فرزند به تفکیک جنسیت و سن، نگهداری می‌شود، تصریح کرد: همچنین حدود ۷۷۰ کودک به اقدام خود به جز پدر و مادر فاقد صلاحیت، واگذار شده‌اند که از آنها تحت عنوان امدادخواه یاد می‌شود و مستمری به آنها تعلق خواهد گرفت.

وی از تحویل ۷۷ فرزندخوانده به خانواده‌ها در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: سامانه‌ای مبنی بر درخواست قانونی فرزندخواندگی در حال فعالیت است و درحال حاضر حدود ۳ هزار نفر متقاضی فرزندخواندگی هستند. ۵۰ فرزند تحت عنوان امین موقت نیز به خانواده تحویل داده شده‌اند، البته حکم فرزندخواندگی برای آنها صادر نشده، اما فرزند در دوره‌ای شش ماهه مهمان خانواده است تا تعیین تکلیف قانونی صورت گیرد.

چاوشی با اعلام اینکه ۳۴۹ کودک در بهزیستی در سال گذشته پذیرش شدند، اظهار کرد: خانه امن ویژه زنان تحت خشونت خانگی در مرکز استان فعال و در سه ماهه ابتدایی سال پذیرای ۱۳ مادر بوده است. سعی می‌کنیم این افراد با انجام خدمات مشاوره‌ای، روانشناسی و مددکاری به خانواده برگردند و درحال حاضر هیچ زنی در این مرکز ساکن نیست.

وی از ۸ هزار و ۷۶۸ زن سرپرست خانوار تحت پوشش خبر داد و گفت: ۲۰۶۵ خانواده دارای فرزندان چند قلو تحت پوشش بهزیستی هستند و براساس به شرایط و تعداد فرزندان مستمری به آنها پرداخت می‌شود. اورژانس اجتماعی این سازمان با تلفن ۱۲۳ به‌صورت شبانه روزی در دسترس افراد است و در صورت نیاز به مداخله مداخلات لازم انجام خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه به ترتیب کودک‌آزاری،   همسرآزاری، تفکر خودکشی و فرار از منزل بیشترین موارد تماس با اورژانس اجتماعی است، بیان کرد: در سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۱۰ تماس با اورژانس اجتماعی استان برقرار شده و در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز شاهد ثبت ۴ هزار و ۴۰۳ تماس با این سامانه هستیم که نشان از افزایش تماس‌های حاصل شده با این سامانه دارد.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته هزار و ۲۴۲ بار تیم سیار اورژانس اجتماعی استان به مأموریت اعزام شده، تصریح کرد: این آمار در سه ماهه سال جاری برابر با ۸۵۴ بار است. ۷۰۹ مورد از مداخلات انجام شده اورژانس اجتماعی در سال گذشته و ۴۲۷ مورد از مداخلات سه ماهه سال جاری منجر به جداسازی شده است.

چاوشی با تاکید بر لزوم معرفی اورژانس اجتماعی به تمام افراد جامعه، گفت: فراوانی کودکان کار به خصوص در مرکز شهرها کاهش یافته است. مرکزی به منظور جذب و نگهداری کودکان کار در اسفندماه سال گذشته افتتاح شد و طی این مدت، ۱۷۶ کودک کار و خیابان در این مرکز پذیرش شده‌اند. جذب کودکان کار و خیابان، توانمندسازی، رفع نیازهای اقتصادی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده، از اقدامات انجام شده برای این کودکان است.

وی با بیان اینکه این مرکز ظرفیت نگهداری ۱۰۰ نفر را دارا است، تصریح کرد: اعتقاد بر این است که در صورت افزایش فعالیت‌ها در حوزه پیشگیری، شاهد کاهش آسیب‌دیدگان خواهیم بود. ۲۸۲ مرکز کلینیک و مشاوره در سطح استان با نظارت این مرکز فعالیت دارند و در سال گذشته به ۱۶۷ هزار و ۷۴۳ نفر ارائه خدمت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اعلام کرد: سال گذشته، درخواست ۱۹.۱۲ درصد از افراد متقاضی برای طلاق، به واسطه فعالیت‌های همکاران در قالب سامانه تصمیم، منجر به سازش و سرآغاز مجدد زندگی شده است.

وی یادآور شد: ۷۷ کمپ ماده ۱۵ در استان اصفهان دایر است که افراد درگیر با پدیده شوم اعتیاد به‌صورت خودمعرف به این مراکز مراجعه می‌کنند، دوره‌ای ۲۰ روزه را پشت سر می‌گذارند و بهبودیافته از مراکز ترخیص می‌شوند و طبق آمارها، ۹۵ درصد افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، سالم و پاک ترخیص می‌شوند.

چاوشی با اشاره به اینکه میزان عود کردن اعتیاد در سطح جهانی برابر با ۹۵ درصد است، اضافه کرد: کمپ‌های ماده ۱۶ حاکمیتی و پذیرای افراد متجاهر کارتن خواب و خیابانی هستند که با حکم قضائی جمع‌آوری می‌شوند و در دوره‌ای سه تا شش ماهه تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: تا یک تا دو ماه گذشته، مرکز ماده ۱۶ مردان تحت پوشش بهزیستی در حال فعالیت بود و آمار عملکرد آن برای سال گذشته و دو ماهه اول سال جاری، ۵۸۱ مددجوی مرد بود. بعد از افتتاح و راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ فدک، تمام مردان به کمپ فدک منتقل شدند و کمپ مردان بهزیستی حدود یک ماهی است که به زنان معتاد متجاهر و خیابانی، اختصاص یافته و درحال حاضر ۸۴ نفر در این مرکز نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه درحال حاضر با ۱۸ آزمایشگاه ژنتیک قرارداد داریم و در صورت نیاز به انجام آزمایش ژنتیک، موارد از سمت این آزمایشگاه‌ها پیگیری خواهد شد، افزود: اکنون هزار و ۸۹ مرکز و مؤسسه غیردولتی تحت پوشش بهزیستی در استان اصفهان که ۲۴۰ مورد مربوط به حوزه توانبخشی است، در حال فعالیت و ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در این مراکز مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: دفاتر مشارکت، پیگیری اشتغال مددجویان و کمک به تأمین مسکن آنها را نیز بر عهده دارند و در سال گذشته، ۹ هزار و ۴۳۹ فعالیت اشتغال‌زا در طرح‌های متعدد ارائه و هزار و ۱۰۴ خدمات مسکن از جمله ۷۰۱ مورد واگذاری واحد مسکونی و کمک به هزینه اجاره به مددجویان این اداره ارائه شده است. تأمین و واگذاری جهیزیه نیز از سایر خدمات این مراکز محسوب می‌شود و در همین راستا، ۱۳۵ سری جهیزیه به‌صورت یارانه‌ای توسط اداره کل بهزیستی واگذار شد که با کمک خیران این تعداد به ۵۰۰ سری در استان می‌رسد.

کد خبر 84044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد