در رسانه| ۳ هزار اصفهانی متقاضی فرزندخواندگی شدند/ ثبت ۴ هزار تماس با اورژانس اجتماعی

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۱ یازده هزار و ۲۱۰ تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شده که این آمار در ۳ ماهه نخست سال جاری به چهار هزار ۴۰۳ مورد رسیده و میزان تماس‌ها با اورژانس اجتماعی رشد کرده است.

     به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، ناصر چاوشی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته بهزیستی و روز حجاب و عفاف اظهار داشت: بهزیستی استان امسال شعار اختصاصی " مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی و رشد و ارتقای خدمات‌رسانی" را متناسب با شعار سال  و در راستای ماهیت و ماموریت‌های سازمان انتخاب و برنامه‌هایش را اساس آن تنظیم کرده است؛ همچنین شعار " برای مردم، برای به زیستن" به منظور گرامیداشت هفته بهزیستی و متناسب با چشم‌انداز سازمان از اهدافش در سال جاری مطرح شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های اصلی بهزیستی در سه حوزه تخصصی توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری پیگیری می‌شود، افزود: حوزه اول این اداره مربوط به توانبخشی است که نسبت به ارائه خدمت به افراد دارای معلولیت و توان‌خواه اقدام می‌کند. معلولیت‌ها در پنج گروه ناشنوایی، نابینایی، ذهنی، جسمی حرکتی و اعصاب و روان تقسیم‌بندی می‌شوند و بخشی از مددجویان که حدود ۹۳ هزار نفر هستند، ترکیب چند معلولیتی دارند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان با اشاره به جامعه ۱۰۸ هزار نفری معلولین استان، متذکر شد:بهزیستی استان ۲۴۰ مرکز توابخشی دارد که ۶۶ مرکز به صورت شبانه‌روزی اداره شده  و ۴ هزار ۳۶۲ نفر از افراد نیازمند به حمایت‌های خاص در این مراکز به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند؛ همچنین در ۱۲۶ مرکز روزانه بهزیستی به ۴ هزار ۴۵۱ نفر توان‌خواه به صورت روزانه خدمات‌ تخصصی ارائه می‌شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان با بیان اینکه در ۴۵ مرکز خدمت در منزل به ۲ هزار و ۱۴۱ نفر از مددجویان بهزیستی  خدمت‌رسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: در ۵ مرکز مراقبت در منزل به ۴۵۰ نفر خدمت‌رسانی می‌شود و در مجموع ۱۱ هزار ۴۰۳ نفر از خدمات‌ توان‌بخشی بهزیستی استفاده می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول میزان و فراوانی معلولین در سطح استان اصفهان متناسب با فرم بین‌المللی بوده و کمتر از استاندارد جهانی است.

۴۰ خانه کودک در اصفهان دایر است

چاوشی گفت: یک مرکز شیرخوارگاه در کلان‌شهر اصفهان فعال است که ۵۲ کودک از بدو تولد تا سن ۳ سال در آن نگهداری می‌شوند که نیمی از فرزندان حاضر در شیرخوارگاه، دارای معلولیت‌های خاصی هستند یا خانواده قادر به نگهداری آنها نیست.

وی با بیان اینکه بخش دوم فرزندان حاضر در شیرخوارگاه از کودکان بد سرپرست هستند که مورد کودک‌آزاری قرار گرفته و با حکم قضائی به شیرخوارگاه منتقل شده‌اند، اظهار داشت: تعداد محدودی از این کودکان نیز مجهول‌ الهویه هستند و که بیشتر آنها معلولیت‌هایی خاص و ویژه دارند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان گفت: بهزیستی در سطح استان ۴۰ خانه کودک و نوجوان را دایر کرده است و در این مراکز ۴۵۰ فرزند به تفکیک جنسیت و سن در حال نگهداری هستند؛ همچنین ما سعی داریم که کودکان بدسرپرست را در بافت خانوادگی خودشان نگهداری کنیم و در این راستا ۷۷۰ کودک به اقوام سببی درجه یک و یا دو واگذار شده‌اند و اکثر این کودکان از خدمات‌ خانه‌های کودک برخوردار هستند.

۳ هزار متقاضی فرزندخواندگی در اصفهان

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۴۹ کودک در بهزیستی پذیرش شدند، تصریح کرد: در سطح استان اصفهان حدود ۳ هزار نفر متقاضی فرزندخواندگی هستند و سال گذشته ۷۷ فرزند خوانده به خانواده‌ها تحویل داده شده‌ است؛ همچنین ۵۰ فرزند به صورت امین موقت به خانواده‌های متقاضی تحویل داده شده و در واقع حکم فرزندخواندگی برای آنها صادر نشده، اما فرزند در دوره‌ای شش ماهه مهمان خانواده است تا تعیین تکلیف قانونی صورت گیرد.

چاوشی ادامه داد: خانه امن ویژه زنان تحت خشونت خانگی در مرکز استان دایر و در سه ماهه ابتدایی سال جاری، پذیرای ۱۳ مادر بوده است. تلاش بر این است که این افراد با انجام خدمات مشاوره‌ای، روانشناسی و مددکاری به خانواده بازگردند و درحال حاضر هیچ زنی در این مرکز ساکن نیست.

ارائه خدمات به بیش از ۸ هزار زن سرپرست خانوار

وی درخصوص زنان سرپرست خانوار زیرپوشش بهزیستی یادآور شد: در حوزه اجتماعی ۸ هزار و ۷۶۸ زن سرپرست خانوار زیرپوشش ما هستند؛ همچنین دو هزار و ۶۵ خانواده دارای فرزندان چندقلو از خدمات‌ سازمان بهزیستی استفاده و به تعداد فرزندان مستمری دریافت می‌کنند. اورژانس اجتماعی این سازمان با تلفن ۱۲۳ به صورت شبانه روزی در دسترس افراد است و در صورت نیاز به مداخله، مداخلات لازم انجام خواهد شد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۸ مرکز و ۱۹ تیم سیار اورژانس اجتماعی در سطح استان فعال هستند، گفت: در سال ۱۴۰۱ یازده هزار و ۲۱۰ تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شده که این آمار در ۳ ماهه نخست سال جاری به چهار هزار ۴۰۳ مورد رسیده و میزان تماس‌ها با اورژانس اجتماعی رشد کرده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ هزار و ۲۴۲ مورد از تماس‌ها با اورژانس اجتماعی منجر به اعزام تیم سیار به محل شده و این میزان در ۳ ماهه نخست سال جاری به ۸۵۴ مورد اعزام رسیده که این میزان نیز نسبت به قبل رشد کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد تماس با اورژانس اجتماعی به کودک‌آزاری، همسرآزاری، اقدام به خودکشی و فرار از منزل مربوط می‌شود، اضافه کرد: در سال سال گذشته حدود ۷۰۹ مورد مداخله منجر به جداسازی توسط اورژانس اجتماعی انجام شده که این آمار در ۳ ماهه نخست سال جاری ۴۲۷ مورد بوده که این زمینه نیز رشد کرده است.

چاوشی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری و سامان‌دهی به کودکان کار یکی دیگر از وظایف و خدمات اجتماعی سازمان بهزیستی است، افزود: بر همین اساس مرکز سامان‌بخشی کودکان کار از اسفند ماه سال گذشته افتتاح شده که ظرفیت پذیرش ۱۰۰ فرزند(۳۵ دختر و ۶۵ پسر) را دارد و تاکنون ۱۷۶ نفر از کودکان کار و خیابانی در این مرکز پذیرش شده‌اند و میزان و فراوانی کودکان کار به ویژه در مرکز استان و کلان‌شهر اصفهان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: جذب و توانمندسازی کودکان کار، رفع نیازهای اقتصادی و مشاوره از جمله خدمات‌ ارائه شده در مروز ساماندهی به کودکان کار است و ورود بهزیستی به این عرصه باعث شده تا فضا برای خانواده‌ها و افرادی که به دنبال استفاده از کودکان کار هستتد، ناامن شود.

چاوشی  در ادامه سخنانش به اهمیت نقش پیشگیری در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرده و گفت: ما معتقد هستم که اگر بتوانیم کمیت و کیفیت برنامه‌های حوزه پیشگیری را ارتقا دهیم، تاثیر زیادی در حوزه اجتماعی و توانبخشی خواهد گذاشت و منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

خدمت‌رسانی مراکز مشاوره به بیش از ۱۰۰ هزار متقاضی

مدیرکل سازمان بهزیستی استان افزود: ما ۲۸۲ مرکز و کلینیک مشاوره و روانشناسی در سطح استان داریم که تحت نظارت بهزیستی درحال فعالیت هستند و در سال ۱۴۰۱ این مراکز به  ۱۶۷ هزار ۷۴۳ نفر خدمت‌رسانی کرده‌اند.

وی گفت:بخشی از سامانه تصمیم (سامانه‌ای برای مراجعه متقاضیان طلاق) بر عهده بهزیستی است. افراد متقاضی طلاق در این سامانه فعالیت می‌کنند و سپس در مراکز منتخب به آنها خدمات مشاوره‌ای و زوج درمانی ارائه می‌شود. سال گذشته، درخواست نوزده و ۱۲ صدم درصد از افراد متقاضی برای طلاق، به واسطه فعالیت‌های همکاران در قالب سامانه تصمیم، منجر به سازش و سرآغاز مجدد زندگی شده است.

۷۷ کمپ ماده ۱۵ در اصفهان دایر است

چاوشی در بخش دیگری از سخنانش به کمپ‌های ماده ۱۵ اشاره کرده و اظهار داشت : ۷۷ کمپ ماده ۱۵ در استان اصفهان دایر است که افراد درگیر با پدیده شوم اعتیاد به صورت خودمعرف به این مراکز مراجعه می‌کنند، پس از پشت سر گذاشتن دوره‌ای ۲۰ روزه، بهبودیافته از مراکز ترخیص می‌شوند و طبق آمارها، ۹۵ درصد افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، سالم و پاک ترخیص می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه میزان عودت کردن اعتیاد در سطح جهانی برابر با ۹۵ درصد است، اضافه کرد: کمپ‌های ماده ۱۶ حاکمیتی و پذیرای افراد متجاهر کارتن خواب و خیابانی هستند که با حکم قضائی جمع‌آوری می‌شوند و در دوره‌ای سه تا شش ماهه تحت درمان قرار می‌گیرند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: مرکز ماده ۱۶ مردان تا دو ماه پیش تحت پوشش بهزیستی فعالیت می‌کرد و ۵۸۱ مددجوی مرد طی سال گذشته و دو ماهه نخست سال جاری در این کمپ خدمات دریافت می‌کردند اما بعد از افتتاح و راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ فدک، تمام مردان به کمپ فدک منتقل شدند و کمپ مردان بهزیستی حدود یک ماهی است که به زنان معتاد متجاهر و خیابانی، اختصاص یافته و درحال حاضر ۸۴ نفر در این مرکز نگهداری می‌شوند.

چاوشی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشاوره‌های ژنتیک از سایر خدماتی است که توسط اداره کل بهزیستی انجام می‌شود و مرکز دولتی مشاوره ژنتیک با ظرفیتی منحصربه‌فرد، در مجاورت اداره کل انتقال خون خواجو فعالیت می‌کند. درحال حاضر با ۱۸ آزمایشگاه ژنتیک قرارداد داریم و در صورت نیاز به انجام آزمایش ژنتیک، موارد از سمت این آزمایشگاه‌ها پیگیری خواهد شد.

بیش از ۹ فعالیت و طرح اشتغال‌زا در سال ۱۴۰۱

وی‌ اظهار داشت: با توجه به اینکه قسمت عمده‌ای از خدمات بهزیستی بر عهده بخش غیردولتی است، فرایند بررسی و صدور درخواست مجوز برای مراکز غیردولتی و مشارکتی مرتبط، توسط اداره کل بهزیستی انجام می‌شود. درحال حاضر ۱۰۸۹ مرکز و مؤسسه غیردولتی تحت پوشش بهزیستی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند که ۲۴۰ مرکز مربوط به حوزه توانبخشی بوده و هشت هزار و ۵۰۰ نفر در این مراکز مشغول به کار هستند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان افزود: پیگیری اشتغال مددجویان و کمک به تأمین مسکن آنها بر عهده دفاتر مشارکت است و در سال گذشته، نه هزار ۴۳۹ فعالیت اشتغال‌زا در طرح‌های متعدد ارائه و هزار و ۱۰۴ خدمات مسکن از جمله ۷۰۱ مورد واگذاری واحد مسکونی و کمک به هزینه اجاره به مددجویان این اداره ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: تأمین و واگذاری جهیزیه نیز از سایر خدمات این مراکز محسوب می‌شود و در همین راستا، ۱۳۵ سری جهیزیه به صورت یارانه‌ای توسط اداره کل بهزیستی واگذار شد که با کمک خیران این تعداد به ۵۰۰ سری در استان می‌رسد.

چاوشی با بیان اینکه مراکز تأمین توسعه و دفاتر زیر مجموعه آنها، آخرین ساختار بهزیستی هستند که مددجویان ارتباط مستقیمی با این مراکز ندارند، بیان داشت: نیازهای تعدادی از مددجویان مستمری بگیر و دارای شرایط خاص در ۹۷ مرکز مثبت زندگی استان احصا و رفع می‌شود. سامانه سفیر آرامش نیز با فعالیت در حوزه تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از آسیب‌ها مقابله فعالانه دارد و افراد می‌توانند با ورود به این سامانه از خدمات و امکانات آن بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: اپلیکیشن سایه، با هدف بهره‌گیری از فضای مجازی و با توجه به سلیقه جوانان به منظور آگاهی بخشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد طراحی شده و عموم شهروندان می‌توانند با مراجعه به نشانی نرم‌افزار سایه از نمایشگاه مجازی بازدید و از خدمات ارائه شده استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه نظرسنجی‌های انجام شده نشان از رضایت ۸۲ درصدی از عملکرد مراجعه‌کنندگان به این اداره دارد و ضمن تقدیر از همراهی خیران، خاطرنشان کرد: افرادی که به مجموعه بهزیستی کمک نقدی داشته باشند، مشمول معافیت‌های مالیاتی شده و می‌توانند از امتیازات قانونی برخوردار شوند.

انتهای پیام/۱۷۰/.

کد خبر 84031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد